› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Växellådsrenovering samt nästan rasad kamrem på 2,5 år gammal bil…
- Detta ämne har 20 svar, 2,033 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2006 kl. 22:31 #9525
Hulken
DeltagareJag har själv känt att treans växel är ”svår” att få i när man växlar på lite högre varv….måste verkligen kolla upp det! Man blir lite skraj när andra oxå råkar ut för samma som jag befarar har hänt med min pärla som endast har gått 1000 mil!!! 😮 😮
27 juni, 2006 kl. 06:28 #106283Zeb_Macahan
DeltagareJa, ni läste rätt. Lämnade in bilen nu i eftermiddags för växellådsrenovering. 5700 mil och synkringarna på 2,3,4,5ans växel är totalkörda. IM betalar reparationerna, men håller det inte bättre? Bilen är helt orörd maskinellt.
Sen i söndags så började A/C-remmen gnissla lite smått när jag startade hemfärden från midsommarfirandet, tråkigt tänkte jag, men remmar kan låta lite ibland när det regnar. Ute på motorvägen när klimatanläggningen kopplade in A/Cn klonkar det till lite från något i motorrummet. Stannar så fort jag kan på nästa avfart och öppnar huven. Döm om min förvåning när spännhjulet till A/Cn ställt sig på snedkant efter rasad axel och spännare, svarvat ett stort hål i kamremskåpan och nästan skickat in axeln till kamremmen på besök. Skar av remmen och plockade bort fragmenten av spännhjulet och säkerställde att inget skulle kunna besöka kamremmen. Hade jag åkt vidare som en söndagsåkare hade motorn förmodligen rasat 2 mil bort.
När jag lämnade in den hos Autoteknik i Borås idag så sa han att han aldrig sett något liknande. Har ni? Isåfall, gick det på garantin?
Autoteknik ska ha ett jättetack för hjälpen med allt garantiarbete jäntemot IM, dom är skitbra att göra med!!
Impreza WRX STi – 03
27 juni, 2006 kl. 11:36 #106284Zeb_Macahan
DeltagareJag har själv känt att treans växel är ”svår” att få i när man växlar på lite högre varv….måste verkligen kolla upp det! Man blir lite skraj när andra oxå råkar ut för samma som jag befarar har hänt med min pärla som endast har gått 1000 mil!!! 😮 😮
Synkringarna är inget ”lite trögt”, utan rasp, rasp, rasp vid högvarvsväxlingar. Men nu ska det åtgärdas.
Ingen som haft problem med A/C-remmen?
Impreza WRX STi – 03
27 juni, 2006 kl. 22:10 #106275Hulken
DeltagareDet känns som om man inte har tryckt ner kopplingen riktigt!!! Det måste vara synkringarna…. ;(
Har oxå en -03:a!28 juni, 2006 kl. 06:26 #106282p_ilis
DeltagareMin ”raspade” lite mellan 4:an och 5:an vid växling på höga varv. Subaru bytte växellådsolja och efter det har jag inte hört nått..
/Peter
28 juni, 2006 kl. 06:46 #106278pannan
DeltagareMin AC rem fick de byta efter några hunda mil. Den gick av och fastnade som tur var inte i någon annan rem.
Däremot skrapar det också om man kör fullt och lägger i 5:an ifrån 4:an. Vad jag har förstått så skrapar det i synkringarna. Vet flera som bytt men fått tillbaks samma fenomen efter ett tag igen.
Kan tilläggas att det skrapade i bilen innan jag ens hade satt på ett annat avgassystem.
mvh
J28 juni, 2006 kl. 06:58 #106270SecretAgentMan
DeltagareSynkringen är en bromsande kona, som ser till att drevet har samma hastighet som axeln (drevet sitter lagrat på axeln) – kan inte konan bromsa ned drevet pga taskig friktion (fel, eller kass växellådsolja, alt. slitna synkringar) så skrapar det.
Skrapet är att drevet snurrar med en annorlunda hastighet än medbringaren, det är alltså drevet som det kuggar på – kör man länge med detta och provocerar fram skrapet så kommer det bli byte av både drev och medbringare.
/J – kan plocka fram lite bilder på’t om någon är intresserad av hur det fungerar.
28 juni, 2006 kl. 07:02 #106279pannan
DeltagareOk då blir det att påpeka detta till IM igen.
De är inte lätta att ha och göra med kan jag tala om. Angående min lack som de totalt nonchalerade så hade jag inne bilen igen på en rekond för 2 veckor sedan. Killen som rekondade bilen hade aldrig ens stött på maken till svårarbetad lack, var rinningar i lacken också. Som tur fick han den riktigt bra men den kommer att bli svår att underhålla så nu blir det polering på firma 1 gång i månaden.
mvh
J28 juni, 2006 kl. 09:16 #106272Manor
DeltagareOk då blir det att påpeka detta till IM igen.De är inte lätta att ha och göra med kan jag tala om. Angående min lack som de totalt nonchalerade så hade jag inne bilen igen på en rekond för 2 veckor sedan. Killen som rekondade bilen hade aldrig ens stött på maken till svårarbetad lack, var rinningar i lacken också. Som tur fick han den riktigt bra men den kommer att bli svår att underhålla så nu blir det polering på firma 1 gång i månaden.mvhJ
Om du polerar bilen en gång i månaden så har du snart ingen lack kvar :o.
mvh Mats N
28 juni, 2006 kl. 09:36 #106288Niklas
DeltagareHan vill väl få bort den svarta färgen. 😛
28 juni, 2006 kl. 12:58 #106285Zeb_Macahan
DeltagareOk då blir det att påpeka detta till IM igen.De är inte lätta att ha och göra med kan jag tala om. Angående min lack som de totalt nonchalerade så hade jag inne bilen igen på en rekond för 2 veckor sedan. Killen som rekondade bilen hade aldrig ens stött på maken till svårarbetad lack, var rinningar i lacken också. Som tur fick han den riktigt bra men den kommer att bli svår att underhålla så nu blir det polering på firma 1 gång i månaden.mvhJ
Inte roligt att höra om när IM är tråkiga att ha och göra med. Min låda skulle dom byta alla drev och synkringar på iallafall. Känns tryggt att en (verkar det som) seriös firma sköter arbetet.
Angående AC-remmen och kamremmen och allt det väntar jag på svar från IM om det ses som en garantiåtgärd…
Impreza WRX STi – 03
28 juni, 2006 kl. 12:59 #106286Zeb_Macahan
DeltagareSynkringen är en bromsande kona, som ser till att drevet har samma hastighet som axeln (drevet sitter lagrat på axeln) – kan inte konan bromsa ned drevet pga taskig friktion (fel, eller kass växellådsolja, alt. slitna synkringar) så skrapar det.Skrapet är att drevet snurrar med en annorlunda hastighet än medbringaren, det är alltså drevet som det kuggar på – kör man länge med detta och provocerar fram skrapet så kommer det bli byte av både drev och medbringare./J – kan plocka fram lite bilder på’t om någon är intresserad av hur det fungerar.
Är intresserad! Ju mer man kan lära sig desto bättre!
Impreza WRX STi – 03
28 juni, 2006 kl. 13:10 #106271Strat
Deltagare28 juni, 2006 kl. 13:14 #106280pannan
DeltagareJust bollningen mellan alla när det gällde min lack gör en bara rätt pissed. Var t o m och visade upp den för ”plogen” som jobbar på Sthlms bilvård och han tyckte den såg för jäklig ut också. Men det hjälpte inte. Fick till svar att bilen hade stenskott m.m. Det var inte stenskotten jag klagade på sade jag utan själva lacken, men det var som att prata till en vägg. Skall bli kul att se vad de säger när jag skall klaga på drivlinan dvs att jag tycker det låter lite om diffen bak plus att det skrapar i synkringarna på 5:e växeln…
28 juni, 2006 kl. 14:09 #106273Manor
DeltagareJust bollningen mellan alla när det gällde min lack gör en bara rätt pissed. Var t o m och visade upp den för ”plogen” som jobbar på Sthlms bilvård och han tyckte den såg för jäklig ut också. Men det hjälpte inte. Fick till svar att bilen hade stenskott m.m. Det var inte stenskotten jag klagade på sade jag utan själva lacken, men det var som att prata till en vägg. Skall bli kul att se vad de säger när jag skall klaga på drivlinan dvs att jag tycker det låter lite om diffen bak plus att det skrapar i synkringarna på 5:e växeln…
Det lär väl vara svårt att få ut diff- och lådgrejer på garantin för dig Pannan…kräver inte IM att bilen är (hyffsat) original fortfarande ;).
mvh Mats N – som kommer ihåg när 17″-fälgar och bytt slutrör var lika med INGEN garanti…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.