› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Växlarna vill inte i !!!
- Detta ämne har 6 svar, 1,069 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
Gustaf.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2005 kl. 21:06 #2903
Gustaf
DeltagareVar ute å körde ikväll, normalt aktiv körning.
Helt plötsligt utan missljud efter en relativt snabb uppväxling går det inte att få i nån växel. Det stummar imot på alla växlar inlusive backen. Det går att få i växlarna med lite våld och fortfarande inga missljud. Provade att stå stilla med en växel i och kopplingen nedtryckt och bilen drar inte frammåt och jag måste släppa upp kopplingen ungefär halvvägs innan den börjar dra frammåt (som det brukar vara tror jag).. Så det verkar som den frikopplar som den ska..Vad kan det vara??? MVH Gustaf
2 maj, 2005 kl. 21:09 #55484SecretAgentMan
DeltagareLåter som att något hänt med växelföraren inne i lådan – oavsett låter det lite som det är dags att ta ned lådan och kika lite vad som hänt.
Är spaken som vanligt annars, förutom att det är stumt att skjuta den framåt eller bakåt?
/J
2 maj, 2005 kl. 21:13 #55487Gustaf
DeltagareJo, den känns som vanligt.. Lite slapp i sidled och mindre spel fram/bak. Det kan inte va nått i länkaget som hoppat ur eller liknande? Den växel som är lättast att få i (om än svår) är trean.
Provade att växla med motorn av och det går väll sisådär, bättre än när den är på ialla fall…
Har mekat en hel del med bilar och motorer men har faktiskt hållt mig från växellådor än så länge! Vad kostar en renovering av lådan i delar (lager och synkringar) och hur lång tid tar det med manual och någorlunda mekvett… ?!
//G
3 maj, 2005 kl. 05:30 #55485SecretAgentMan
DeltagareJag tror inte du behöver renovera hela lådan bara för det här.
Länkaget kollar du enkelt, upp med bilen, och kika på lådan, i bakkant på förarsidan så går länkaget in i lådan (upp mot golvet), hänger det ihop där så är felet inne i lådan.
Att plocka isär lådan kräver både lite verktyg och know-how faktiskt.
/J
9 maj, 2005 kl. 16:53 #55488Gustaf
DeltagareHej! Har pratat med den lokala Subarumeken idag (Umeå) och efter att de provkört bilen lät han mest grubblande. Han trodde och gissadeatt det kunde vara kopplingen som inte frikopplade. Isåfall skulle det bero på att nån bult som höll i urtrampningslagret blivit glapp och orsakade att kopplingen låg på bara litegrrana.
För bilen drar ingenting frammÃ¥t… Det som talade emot var att den osynkade backen nästan var lättast att fÃ¥ i.
Men han trodde inte att det skulle vara nått innuti lådan.De vill ha 10000kr för att ta ner lådan och kolla om det är det som är felet och kan inte lova mig att de kan laga det !!!!!
HJÄLP! vad ska jag göra??
9 maj, 2005 kl. 17:44 #55486Kvarnis
DeltagareVet att håkan i Umeå tagit ner lådan på sin subaru I umeå och bytt koppling kolla med han al. Nisse pappa har verkstad kan säkert plocka ner det mycke billigare
9 maj, 2005 kl. 22:20 #55489Gustaf
DeltagarePratade med nÃ¥gra pÃ¥ ett forum i Australien och de trodde att det kunde vara ”the Spigot bearing” .. det är pilotlagret visst?
Vad tror ni? Kan det hända tvärt och orsaka att växlarna går trögt i?
MVH Gustaf
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.