› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Velande packbox, vidriga oljeläckage och vevhusventilation
- Detta ämne har 7 svar, 4,080 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2007 kl. 17:58 #3732
syke
BlockeradSom vissa vet så har jag haft lite problem med att främre packboxen på vevaxeln inte håller tätt med oljeläckage som följd. Jag har funderat lite på vad som kan vara felet, och frågat runt lite. En idé var att ventilen som reglerar oljetrycket kanske inte fungerar som den ska, men då oljetrycksmätaren inte visar något abnormalt borde det inte vara det?
Nu fick jag dock höra talas om något som kallas vevhusventilation! :+
Om den inte fungerar som den ska, d.v.s. om ventilen som ska släppa ut övertrycket kärvar eller är dålig på annat sätt kan det då bli övertryck som gör att packboxen trycks ut?
Kan man kolla detta på något smidigt och lätt sätt?
12 maj, 2007 kl. 22:40 #61005IMPREZA FOREVER
DeltagareSom vissa vet så har jag haft lite problem med att främre packboxen på vevaxeln inte håller tätt med oljeläckage som följd. Jag har funderat lite på vad som kan vara felet, och frågat runt lite. En idé var att ventilen som reglerar oljetrycket kanske inte fungerar som den ska, men då oljetrycksmätaren inte visar något abnormalt borde det inte vara det?Nu fick jag dock höra talas om något som kallas vevhusventilation! :+ Om den inte fungerar som den ska, d.v.s. om ventilen som ska släppa ut övertrycket kärvar eller är dålig på annat sätt kan det då bli övertryck som gör att packboxen trycks ut?Kan man kolla detta på något smidigt och lätt sätt?
Jag har exakt samma problem på min legacy 2,2
och har bytt den en gång.
Och jag blev lite schalur när jag pressade i den oxå för det gick alldeles för lätt men tänkte att det håller nog,och höll gjorde det ca 2 år sen va det färdigt igen x(
packboxen hade tryckts ut mot kamremms hjulet.
Nu åker motorn ur och det blir att limma pack boxen med locktite och kika upp vevhus ventilationen.
Att bromsa halvhårt i nedförsbacke va inte att tänka på för då spydde den ur sig en olje pizza på backen.
____________________________
http://www.garaget.org/?car=36415http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
Torsång
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
http://www.rallybilder.com13 maj, 2007 kl. 18:07 #61002syke
BlockeradJag har studerat lite mer i den underbara subaruvärlden. Lutar åt att antingen kolla upp vevhusventilationen själv, eller låta verkstan göra det och samtidigt be dom göra ett kompressionstest för att utesluta att trasiga kolvringar eller någon trasig kolv orsakar abnormt högt tryck i vevhuset.
Jag provade att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn gick på tomgång, och kände att luft pulserade ut där i takt med motorn, kunde dock inte se någon rök. Kunde ej heller känna något pulserande när jag lyfte på oljestickan med motorn på.
Angående vevhusventilationen;
Är det bara ventileringen från själva vevhuset man behöver kolla, eller behöver man kolla ventileringen från / till ventilkåporna också?18 maj, 2007 kl. 08:33 #61006IMPREZA FOREVER
DeltagareAngående vevhusventilationen;
Är det bara ventileringen från själva vevhuset man behöver kolla, eller behöver man kolla ventileringen från / till ventilkåporna också?Det är ur dom piporna på ventilkåporna som vevhusventilationen startar
och längre in än så är det returer till oljan tebax till tråget som
står för avluftningen och där ska det väll vara rent förutom oljan som alltid finns där .
Så kolla ventileringen från ventilkoporna oxå.
Om du ska gå riktigt till botten med kollen så är det aktuellt oxå att
ta bort ventilkåporna och checka dom på insidan.
Det kan ju sitta en kaka (koksad olja) där inne.//B
____________________________
http://www.garaget.org/?car=36415
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
http://www.rallybilder.com18 maj, 2007 kl. 09:28 #61003syke
BlockeradVi kom inte åt att plocka bort ventilationen helt, men däremot ryckte vi bort oljepåfyllningslocket när motorn var igång. Inget nämnvärt som kom ut där under tiden, och höll man handen tätt över verkade den inte bygga något tryck heller, då borde det inte vara några problem med vevhusventen?
18 maj, 2007 kl. 10:25 #61007Twinturbo
DeltagareVad händer om du torrgasar motorn och känner efter på samma ställe?
18 maj, 2007 kl. 11:13 #61004syke
BlockeradVad händer om du torrgasar motorn och känner efter på samma ställe?
Hmm .. Vet inte, får testa. Vad bör hända / inte hända? Ska det bli ett sug där?
18 maj, 2007 kl. 13:17 #61008Twinturbo
DeltagareVad händer om du torrgasar motorn och känner efter på samma ställe?
Hmm .. Vet inte, får testa. Vad bör hända / inte hända? Ska det bli ett sug där?
Börja det ryka och bli höga tryckstötar där så känns det som en kolv eller toppackning. Tror inte du får något resultat utan belastning (på tomgång) utan det är när du börjar få ladd som du du kan se vad som händer vid körning av bilen…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
