› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ventil tick?
- Detta ämne har 58 svar, 11,380 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Eiiiiik.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2010 kl. 12:02 #211379
goffemannen
DeltagareHar också ett tickande ljud från min motor. Låter som ventiltick. Det låter som de kommer från topparna. Det låter inte alls eller om ens nånting när motorn är kall utan de kommer när den kommit upp i arbetstemperatur. Ja tippar på att de antingen är för tun olja eller att ventiltryckarna är dåliga. Bilen har gått 9500mil. Här är en film på hur de låter.
2 oktober, 2010 kl. 13:18 #211401Eiiiiik
DeltagareVar ute och kollade kamremsspännare osv idag.. Ljudet kommer verkligen inte därifrån..
Här är ett klipp på hur det låter:
http://www.youtube.com/watch?v=jkyTxlqGRTINågon som har en idé?
vev/ram-lager? 🙁2 oktober, 2010 kl. 16:23 #211366specialized
DeltagareVar ute och kollade kamremsspännare osv idag.. Ljudet kommer verkligen inte därifrån..
Här är ett klipp på hur det låter:
http://www.youtube.com/watch?v=jkyTxlqGRTINågon som har en idé?
vev/ram-lager? 🙁Inte för att jag är någon expert på ras…men det där låter verkligen inte bra 🙁
Någon form av lagerras skulle jag gissa på.2 oktober, 2010 kl. 17:18 #211391Tricky
Deltagarejo de låter som vevlager. men asså varför startar men äns motorn om den låter så??? desto mer den är igång desto mer slits de på veven om de är ett laget.
man kan känna om de e vevlager.
1,ta ur stiften
2,dra runt motorn för hand tills en kolv är påväg ner.
3,stoppa in en stor skruvmejsel i tendstiftshålet, och tryck till då skall de inte glappa (de kluckar rejält om de e velager)deta kanske inte går att göra om de e ont om plats.
2 oktober, 2010 kl. 17:42 #211402Eiiiiik
DeltagareHar ju både vagnskada och blocket på den. Så är ju bara att hålla tummarna för att dom ska lösa detta. 🙂 självrisken är la iofs inte så kul kanske :/
2 oktober, 2010 kl. 18:05 #211387Gystompa
DeltagareHar ju både vagnskada och blocket på den. Så är ju bara att hålla tummarna för att dom ska lösa detta. 🙂 självrisken är la iofs inte så kul kanske :/
Hoppas inte jag är den enda som tycker du borde få stå för en stor del av kakan själv om det är ett lager i motorn.
Med bedömning av dina trådar hur du beskriver din körstil kan jag bara säga skyll dig själv 🙂 tyvärr men så är det2 oktober, 2010 kl. 21:52 #211403Eiiiiik
DeltagareHoppas inte jag är den enda som tycker du borde få stå för en stor del av kakan själv om det är ett lager i motorn.
Med bedömning av dina trådar hur du beskriver din körstil kan jag bara säga skyll dig själv 🙂 tyvärr men så är detJag har testat att sladda 2 gånger (på väldigt våt väg) och kört kanske 2-3 gånger rakt fram. Annars skulle jag vilja påstå att jag kör väldigt snällt med bilen. Så det var ett tråkigt påstående 🙁
2 oktober, 2010 kl. 22:35 #211369OscarHagglund
DeltagareHej, Är absolut ingen expert men det ljud på filmen låter väldigt likt det ljud min motor hade för sig när mina vevlager rasat….
/Oscar
2 oktober, 2010 kl. 23:31 #211372Mumin
DeltagareJag tippar på vevlagrena tyvärr 🙁
3 oktober, 2010 kl. 08:32 #211404Eiiiiik
DeltagarePå tisdag ska Subaru slänga att öga på den. Ska bogsera dit den.. Är det lager så vågar jag inte ens starta den.
Jag återkommer så fort jag vet mer. 🙂3 oktober, 2010 kl. 08:33 #211405Eiiiiik
DeltagareHej, Är absolut ingen expert men det ljud på filmen låter väldigt likt det ljud min motor hade för sig när mina vevlager rasat….
/Oscar
Ajaj! Löste du det själv, eller hur gjorde du? :/
3 oktober, 2010 kl. 10:06 #211388Gystompa
DeltagareJag har testat att sladda 2 gånger (på väldigt våt väg) och kört kanske 2-3 gånger rakt fram. Annars skulle jag vilja påstå att jag kör väldigt snällt med bilen. Så det var ett tråkigt påstående 🙁
Det var absolut inte något personligt menat över det jag skrev.
Det jag däremot menar är att har man inte ekonomiska förutsättningar för att köra sönder så ska man köra därefter.
För att förvänta sig att ett försäkringsbolag går in o täcker motorhaverier det ska man inte va spec säker på. spec när OEM prylar är utbytta. Springluckor för försäkringsbolag finns det alltid.Det är precis sånt här som gör att försäkringspremier skjuter i höjden, då ska vi andra Impreza ägare indirekt betala din renovering.
Sen är det naturligtvis tråkigt för dig att det inträffar. Men varför har det inträffat isf?
3 oktober, 2010 kl. 10:23 #211358Kvarnis
DeltagareNästan 100 på att det är ett lager ras, nu låter det alltid lite annorlunda i verkligheten.
Är bara att lysnna mot motorn med en skruvmejsel etc så hörs det omg.3 oktober, 2010 kl. 11:20 #211367specialized
DeltagareDet var absolut inte något personligt menat över det jag skrev.
Det jag däremot menar är att har man inte ekonomiska förutsättningar för att köra sönder så ska man köra därefter.
För att förvänta sig att ett försäkringsbolag går in o täcker motorhaverier det ska man inte va spec säker på. spec när OEM prylar är utbytta. Springluckor för försäkringsbolag finns det alltid.Det är precis sånt här som gör att försäkringspremier skjuter i höjden, då ska vi andra Impreza ägare indirekt betala din renovering.
Sen är det naturligtvis tråkigt för dig att det inträffar. Men varför har det inträffat isf?
Är det som Eiiiiik säger, angående hur mycket han driftat, klivit av kopplingen från varvstopp, så är det betydligt MINDRE än hur majoriteten av de yngre som åker New Age STi här på forumet använder sin bil.
Att någon gång då och då, drifta , spinna ringar , kliva av kopplingen SKA inte göra att motorn rasar som du antyder i din argumentation.
I så fall hade vi läst om lagerras här efter varje Regions-träff, eftersom det är ett ganska vanligt inslag, speceillt ringspinnandet.Försäkringsbiten blir ju lite mer komplicerad, så den orkar jag inte ens ta upp.
3 oktober, 2010 kl. 11:36 #211373Fricke.w
DeltagareHar också ett tickande ljud från min motor. Låter som ventiltick. Det låter som de kommer från topparna. Det låter inte alls eller om ens nånting när motorn är kall utan de kommer när den kommit upp i arbetstemperatur. Ja tippar på att de antingen är för tun olja eller att ventiltryckarna är dåliga. Bilen har gått 9500mil. Här är en film på hur de låter.
Hade jag varit du, så hade jag nog tagit en funderatre på om de inte är dax att kolla över ventil spelet, för du har vell mekaniska ventil tryckare och inte hydraliska som ställer sig efter olje tryck! subaru slutade vell med hydraliska tidigt av vad jag kan förstå, så dit oljud från toparna kan ju tyda på att de är dax att schimsa upp spelet på ventilerna, vore ju tråkigt om någon ventil hälsade på en kolv, för att spelet är för lite, och bilen hade vell nästan gåt 10 000mil.
Bara ett förslag i alla fall.MVH
Fredrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.