SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ventil tick?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Författare
    goffemannen
    Deltagare

Har också ett tickande ljud från min motor. Låter som ventiltick. Det låter som de kommer från topparna. Det låter inte alls eller om ens nånting när motorn är kall utan de kommer när den kommit upp i arbetstemperatur. Ja tippar på att de antingen är för tun olja eller att ventiltryckarna är dåliga. Bilen har gått 9500mil. Här är en film på hur de låter.

http://www.djfoto.se/tick.mov

Eiiiiik
      Deltagare

Var ute och kollade kamremsspännare osv idag.. Ljudet kommer verkligen inte därifrån..

Här är ett klipp på hur det låter:
        http://www.youtube.com/watch?v=jkyTxlqGRTI

Någon som har en idé?
        vev/ram-lager? 🙁

specialized
        Deltagare

Var ute och kollade kamremsspännare osv idag.. Ljudet kommer verkligen inte därifrån..

Här är ett klipp på hur det låter:
          http://www.youtube.com/watch?v=jkyTxlqGRTI

Någon som har en idé?
          vev/ram-lager? 🙁

Inte för att jag är någon expert på ras…men det där låter verkligen inte bra 🙁
          Någon form av lagerras skulle jag gissa på.

Tricky
          Deltagare

jo de låter som vevlager. men asså varför startar men äns motorn om den låter så??? desto mer den är igång desto mer slits de på veven om de är ett laget.

man kan känna om de e vevlager.
            1,ta ur stiften
            2,dra runt motorn för hand tills en kolv är påväg ner.
            3,stoppa in en stor skruvmejsel i tendstiftshålet, och tryck till då skall de inte glappa (de kluckar rejält om de e velager)

deta kanske inte går att göra om de e ont om plats.

Eiiiiik
            Deltagare

Har ju både vagnskada och blocket på den. Så är ju bara att hålla tummarna för att dom ska lösa detta. 🙂 självrisken är la iofs inte så kul kanske :/

Gystompa
              Deltagare

Har ju både vagnskada och blocket på den. Så är ju bara att hålla tummarna för att dom ska lösa detta. 🙂 självrisken är la iofs inte så kul kanske :/

Hoppas inte jag är den enda som tycker du borde få stå för en stor del av kakan själv om det är ett lager i motorn.
                Med bedömning av dina trådar hur du beskriver din körstil kan jag bara säga skyll dig själv 🙂 tyvärr men så är det

Eiiiiik
                Deltagare

Hoppas inte jag är den enda som tycker du borde få stå för en stor del av kakan själv om det är ett lager i motorn.
                  Med bedömning av dina trådar hur du beskriver din körstil kan jag bara säga skyll dig själv 🙂 tyvärr men så är det

Jag har testat att sladda 2 gånger (på väldigt våt väg) och kört kanske 2-3 gånger rakt fram. Annars skulle jag vilja påstå att jag kör väldigt snällt med bilen. Så det var ett tråkigt påstående 🙁

OscarHagglund
                  Deltagare

Hej, Är absolut ingen expert men det ljud på filmen låter väldigt likt det ljud min motor hade för sig när mina vevlager rasat….

/Oscar

Mumin
                    Deltagare

Jag tippar på vevlagrena tyvärr 🙁

Eiiiiik
                      Deltagare

På tisdag ska Subaru slänga att öga på den. Ska bogsera dit den.. Är det lager så vågar jag inte ens starta den.
                        Jag återkommer så fort jag vet mer. 🙂

Eiiiiik
                        Deltagare

Hej, Är absolut ingen expert men det ljud på filmen låter väldigt likt det ljud min motor hade för sig när mina vevlager rasat….

/Oscar

Ajaj! Löste du det själv, eller hur gjorde du? :/

Gystompa
                          Deltagare

Jag har testat att sladda 2 gånger (på väldigt våt väg) och kört kanske 2-3 gånger rakt fram. Annars skulle jag vilja påstå att jag kör väldigt snällt med bilen. Så det var ett tråkigt påstående 🙁

Det var absolut inte något personligt menat över det jag skrev.

Det jag däremot menar är att har man inte ekonomiska förutsättningar för att köra sönder så ska man köra därefter.
                            För att förvänta sig att ett försäkringsbolag går in o täcker motorhaverier det ska man inte va spec säker på. spec när OEM prylar är utbytta. Springluckor för försäkringsbolag finns det alltid.

Det är precis sånt här som gör att försäkringspremier skjuter i höjden, då ska vi andra Impreza ägare indirekt betala din renovering.

Sen är det naturligtvis tråkigt för dig att det inträffar. Men varför har det inträffat isf?

Kvarnis
                            Deltagare

Nästan 100 på att det är ett lager ras, nu låter det alltid lite annorlunda i verkligheten.
                              Är bara att lysnna mot motorn med en skruvmejsel etc så hörs det omg.

specialized
                              Deltagare

Det var absolut inte något personligt menat över det jag skrev.

Det jag däremot menar är att har man inte ekonomiska förutsättningar för att köra sönder så ska man köra därefter.
                                För att förvänta sig att ett försäkringsbolag går in o täcker motorhaverier det ska man inte va spec säker på. spec när OEM prylar är utbytta. Springluckor för försäkringsbolag finns det alltid.

Det är precis sånt här som gör att försäkringspremier skjuter i höjden, då ska vi andra Impreza ägare indirekt betala din renovering.

Sen är det naturligtvis tråkigt för dig att det inträffar. Men varför har det inträffat isf?

Är det som Eiiiiik säger, angående hur mycket han driftat, klivit av kopplingen från varvstopp, så är det betydligt MINDRE än hur majoriteten av de yngre som åker New Age STi här på forumet använder sin bil.

Att någon gång då och då, drifta , spinna ringar , kliva av kopplingen SKA inte göra att motorn rasar som du antyder i din argumentation.
                                I så fall hade vi läst om lagerras här efter varje Regions-träff, eftersom det är ett ganska vanligt inslag, speceillt ringspinnandet.

Försäkringsbiten blir ju lite mer komplicerad, så den orkar jag inte ens ta upp.

Fricke.w
                                Deltagare

Har också ett tickande ljud från min motor. Låter som ventiltick. Det låter som de kommer från topparna. Det låter inte alls eller om ens nånting när motorn är kall utan de kommer när den kommit upp i arbetstemperatur. Ja tippar på att de antingen är för tun olja eller att ventiltryckarna är dåliga. Bilen har gått 9500mil. Här är en film på hur de låter.

http://www.djfoto.se/tick.mov

Hade jag varit du, så hade jag nog tagit en funderatre på om de inte är dax att kolla över ventil spelet, för du har vell mekaniska ventil tryckare och inte hydraliska som ställer sig efter olje tryck! subaru slutade vell med hydraliska tidigt av vad jag kan förstå, så dit oljud från toparna kan ju tyda på att de är dax att schimsa upp spelet på ventilerna, vore ju tråkigt om någon ventil hälsade på en kolv, för att spelet är för lite, och bilen hade vell nästan gåt 10 000mil.
                                  Bara ett förslag i alla fall.

MVH
                                  Fredrik

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.