SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ventil tick?

  • Detta ämne har 58 svar, 11,380 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Eiiiiik.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #211389
    Gystompa
    Deltagare

      Är det som Eiiiiik säger, angående hur mycket han driftat, klivit av kopplingen från varvstopp, så är det betydligt MINDRE än hur majoriteten av de yngre som åker New Age STi här på forumet använder sin bil.

      Att någon gång då och då, drifta , spinna ringar , kliva av kopplingen SKA inte göra att motorn rasar som du antyder i din argumentation.
      I så fall hade vi läst om lagerras här efter varje Regions-träff, eftersom det är ett ganska vanligt inslag, speceillt ringspinnandet.

      Försäkringsbiten blir ju lite mer komplicerad, så den orkar jag inte ens ta upp.

      Absolut är det så att snurran ska väl tåla lite stryk 🙂 ”då och då” kan dock variera rätt kraftigt med tanke på vad man själv upplever är ”då och då”.

      Sen är det som Manor skriver. Beror på hur man servar och sköter om prylarna. Fabriksfel borde väl dyka upp innan 8000 mil?

      Såg dock nu att Eiiiiik införskaffat bilen i somras. Vilket kanske även kan betyda lite vanvård av föregående ägare.

      Tråkigt i vilket fall när det händer

      #211368
      Turbovin
      Deltagare

        Tror man ska undvika donuts. Dels käkar det drivknutar fram men sen märkte jag att även AFR går upp lite i snålaste laget när man håller på så. Sen säger en del i England att även oljesmörjningen inte funkar som det ska då.

        Men ibland kan man ju inte låta bli att va lite barnslig ändå 🙂

        #211374
        Fricke.w
        Deltagare

          Ja kan nog ligga lite i de du säger, är nog just dom där ringarna man ska akta sig för att göra allt för ofta i onödan, då alla olja tenderar att slicka sig upp på en sida i motorn då, och olje tillförseln blir dålig, har set ett klipp på en 350z där man kör bana och driftar, där just vevlagrena går av den anledningen att g kraften gör sig på mind, så tror inte att de är att rekomendera på någon bil med orginal tråg och pump, att utsättas för höga G längre tider.
          Just att man skulle ha våldat med bilen tror jag har mindre inverkan, då till exempel bmw m3 e36or har levt sin största del på sladd och almänt hård körning, lika så audi s2or mm mm, och de finns ju såna bilar som har rullat uppåt 30 000mil med den körstilen 🙂

          #211380
          goffemannen
          Deltagare

            Hade jag varit du, så hade jag nog tagit en funderatre på om de inte är dax att kolla över ventil spelet, för du har vell mekaniska ventil tryckare och inte hydraliska som ställer sig efter olje tryck! subaru slutade vell med hydraliska tidigt av vad jag kan förstå, så dit oljud från toparna kan ju tyda på att de är dax att schimsa upp spelet på ventilerna, vore ju tråkigt om någon ventil hälsade på en kolv, för att spelet är för lite, och bilen hade vell nästan gåt 10 000mil.
            Bara ett förslag i alla fall.

            MVH
            Fredrik

            hmm. Ingen aning om ja har hydraliska eller mekaniska tryckare. Men de låter iaf mer när motorn blir varm. Låter knappt nånting när ja startar bilen kall. Om de nu är mekaniska och man ska justera ventilspel, räcker det att ta bort ventilkåporna för att komma åt eller behöver man plocka ur motorn? De är ju rätt trångt på sidorna.

            Har sökt lite nu och det verkar som det ska vara mekaniska på i min motor. Såg även att det finns olika mekaniska lyftare till GC8, yttre och inre schims.

            #211392
            Eiiiiik
            Deltagare

              Min ekonomi tycker jag att vi kan lämna utanför detta.
              Vare sig den är god eller dålig hade nog de flesta hellre använt sig av en försäkring som är täcknad just för sånna här grejer än att betala allt själv.

              Ang. försäkring är detta en blocket-försäkring som är startad pga att få köparen att känna sig aningen tryggare och inte behöva vara lika rädd för ”dolda fel”. Dvs din försäkringspremie har inget som helst med detta att göra. Hade inte IF tjänat pengar på denna hade dom mest troligt inte haft den.

              Bilen är inte trimmad på något sätt. Så det är ju bra. Annars kan dom säkert gått in och strypt försäkringsmöjligheterna.

              Jag återkommer så fort jag vet vad det är som är galet med bilen. Är säkert många av er som har rätt ang. felet dessvärre.

              Tack för era tips iaf 🙂

              Mvh Erik

              #211359
              Kvarnis
              Deltagare

                G-krafter i bankörning är det vanligaste felet ,efter omappat/felmappat.
                Som dödar motorer dvs, både oil och fuel surge är fel som förseglar ödet på många bilar.

                #211381
                goffemannen
                Deltagare

                  varit ute och lyssnat lite på motorn nu igen. Det låter lite när den är kall men inte alls lika mkt som när den är varm. Det kommer från längst ut på topparna ungefär där ventilkåpan och toppen möts.

                  Lyssnat med skruvmejsel för att lokalisera mer exakt var. Det låter mest när jag lyssnar på en spridare eller fuelrailenoch det låter ungefär lika mkt som ja lyssnar precis bredvid på toppen. Lyssnar ja på ventil kåpan så tickar det i princip ingenting alls.

                  Ang oilsurge. Finns det något enkelt sätt att motverka detta?? Är det att svetsa i extra skvalpplåtar i tråget??

                  #211361
                  andreaswrx
                  Deltagare

                    G-krafter i bankörning är det vanligaste felet ,efter omappat/felmappat.
                    Som dödar motorer dvs, både oil och fuel surge är fel som förseglar ödet på många bilar.

                    det här har används i rallybilar för att undvika surge!

                    #211382
                    goffemannen
                    Deltagare

                      http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=2055

                      kikade runt lite och hittade denna. Det är väl liknande som andreas har bild på. Räcker det med en sån??

                      #211375
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Om de räcker är vell lite svårt att säga, men du har ju definitivt störe schangs att klara motorn med den i, än utan 🙂
                        Angående tryckarna och schimsen, så skulle jag tro att de underlättar bra nog att lyfta ur motorn vid den manövern, specielt om du har under liggande hella schims, då man behöver ta bort kammarna för att byta dom.

                        #211383
                        goffemannen
                        Deltagare

                          Okej. Hmm kul att behöva plocka ur motorn för en sån sak. Jävla boxer skit :). Frågan är om det är så allvarligt.

                          #211376
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Åk till en van boxer mekaniker, förslags viss subaru och be om dennes deras synpunkter på ljudet.

                            #211384
                            goffemannen
                            Deltagare

                              Ja får göra det. Vet dock ej hur duktiga de är här i stan. Men de kan nog ge ett utlåtande om det är normalt eller ej. Vill ju gärna undvika att plocka ut motorn.

                              #211370
                              OscarHagglund
                              Deltagare

                                Hej,

                                Jag köpte mig en begagnad STI motor och lyfte i… Det var nu 1,5 år sedan och jag har inte kommit mig för att mappa bilen ännu så den står så nätt i mitt garage tills det faller på plats… (kom lie barn och nya jobb imellan…)

                                /Oscar

                                #211360
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Ett baffald sump är en bra början, skvalpplåten gör en del nytta emn inte tillräckligt.
                                  Baffalt oljetråg,skvalp plåt och catch can men retur till oletråget.

                                  Viktigaste är dock att ha bra olja,tillrcäkligt nivå och mappar rätt utan spickningar.
                                  Då klarar man sig långt så länge man inte åker mycket bana med hög g-kraft

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.