SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ventil tick?

• Detta ämne har 58 svar, 11,380 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Eiiiiik.
Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
  • Författare
    Fricke.w
    Deltagare

Ja får göra det. Vet dock ej hur duktiga de är här i stan. Men de kan nog ge ett utlåtande om det är normalt eller ej. Vill ju gärna undvika att plocka ut motorn.

Du kannske kan ha nyta av dessa filer, står utförligt hur du kollar ventilspel, och tydligen behöver du ej lyfta ur motorn för att kolla spelet, men där emot om du måste åtgärda spelet, skulle jag tippa på att du bör lyfta ur den då 🙂

http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/

goffemannen
      Deltagare

Va heter ventiltryckare på engelska??

edit..gick in på 99-00 och sökte på valve clearance och tror ja hittat rätt. Men osäker på om ja har till rätt motor. På motorn ja har hittat så justerar man spelet med en bult. De kan ju inte stämma eller? Detta kan ju inte vara samma motorn som ja har.

Sidan 31-35
        http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/Impreza-1999-2000/Engine.pdf

Edit: Hittade nu att det är 2.2L sugmotorn från som sitter i USA modellerna. Så kan nån hjälpa mig hitta rätt motor????

Eiiiiik
        Deltagare

Bilen är nu bogserad till Subaru, som ska felsöka den imorgon.
          Eftersom det låter från vänster sida är jag nog lite mer inne på något galet med toppen på innersta cylindern. Hade det varit vevlager känns det ju som att det hade låtit lite mer mittifrån motorn.. Eller? Kanske har fel..
          Hur som haver så får jag nog svar imorgon. Håll tummarna!

RK
          Deltagare

Bilen är nu bogserad till Subaru, som ska felsöka den imorgon.
            Eftersom det låter från vänster sida är jag nog lite mer inne på något galet med toppen på innersta cylindern. Hade det varit vevlager känns det ju som att det hade låtit lite mer mittifrån motorn.. Eller? Kanske har fel..
            Hur som haver så får jag nog svar imorgon. Håll tummarna!

Sådär lät min när det blev hål i en kolv, så det kan också vara det, lät endast på låga varv och mest när den var kall. Kolla kompression och jämför mellan cylindrarna så det är ungefär lika.

Eiiiiik
            Deltagare

Sådär lät min när det blev hål i en kolv, så det kan också vara det, lät endast på låga varv och mest när den var kall. Kolla kompression och jämför mellan cylindrarna så det är ungefär lika.

Ja, det är svårt som tusan att förstå exakt vad det är som låter dessvärre :confused:
              Dom ska felsöka den under dagen, så slår dom en signal strax innan kl 16.00 idag och kollar om dom kommit fram till något.

Känns lite knepigt när sånt här händer på en originalbil, men bara att hålla tummarna för att det inte är allt för omfattande.

// Erik

RK
              Deltagare

Ja, det är svårt som tusan att förstå exakt vad det är som låter dessvärre :confused:
                Dom ska felsöka den under dagen, så slår dom en signal strax innan kl 16.00 idag och kollar om dom kommit fram till något.

Känns lite knepigt när sånt här händer på en originalbil, men bara att hålla tummarna för att det inte är allt för omfattande.

// Erik

Min var också original och ganska lungt körd och servad varje 6000 km. Men jag misstänker att det var lmm som gick på min och orsakade spikningarna som dödade kolven.

goffemannen
                Deltagare

här är en ny film på hur det låter i min bil.

ska byta olja i den i dagarna för å se hur den ser ut. Om det är några spån eller liknande. Även ta isär filtret å kolla. Kanske kan vara så att oljan blivit lite för tunn. Bilen går ju lite fett just nu pga walbro pump. Bilen är ju inte mappad än å ARF ligger på 10-11 vid full gas..även på tomgång ibland….

http://www.youtube.com/watch?v=hsEnAr9rGZQ

Eiiiiik
                  Deltagare

Subaru trodde inte på något vevlager i alla fall. Men låter ju Inge vidare dessvärre.. Uppdaterar så fort det händer något.

Mvh erik

RK
                    Deltagare

Har de testat kompressionen?

Eiiiiik
                      Deltagare

Har de testat kompressionen?

Jag är faktiskt inte säker på om dom gjort det.. Dom är inne på att det kan vara något med kolven nu iaf. Dom sa att det känns som att den har komp, men vet inte så mycket mer än så..

Mvh Erik

RK
                        Deltagare

Hur går det, har de hittat något fel ännu?

Eiiiiik
                          Deltagare

Hur går det, har de hittat något fel ännu?

Det har inte hänt så mycket dom senaste dagarna faktiskt. Väntar på svar från försäkringsbolaget. Eftersom att bilen inte har något prestandahöjande på sig så skulle detta dock inte vara några problem tydligen.

De har dock kommit till det läget att motorn ska lyftas för vidare undersökning.

Ska försöka uppdatera så fort något nytt händer 🙂

Mvh Erik

Nalta
                            Deltagare

hur går det med bilen?

Eiiiiik
                              Deltagare

hur går det med bilen?

Återkommer så fort det börjar hända grejjer… Allt går VÄLDIGT seeeeeeegt 😉

Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.