› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ventilering…lr SGM’s månatliga antiblingtråd
- Detta ämne har 48 svar, 2,379 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
alrik.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2005 kl. 20:17 #8576
SecretAgentMan
DeltagarePannan triggade mig (sliter det däck på gotland ring, tribals, etc :D), men det är inte på något sätt menat som ett påhopp, eller
annat, utan mer en allmän reaktion – ha överseende Pannan! 🙂Prioriteringen är sjukt underlig generellt i största allmänhet i bilsverige (och det blir fanimig bara värre och värre) – att hälla ned pengar i bilen så länge det handlar om saker som syns (eller rättare sagt, andra ser) så finns det inga spärrar och begränsningar.
Folk skruvar i bilstereo för sjuka pengar, och utsmyckar sina vagnar med allsköns elände, tejpar plast över varenda öppen yta…och avslutar med de största, tyngsta fälgarna som *inte* får plats, och sätter kronan på verket med att plocka ut de sämsta, billigaste skitdäcken som går att köpa för pengar.
Det är inte sista gången man ser fälgar som passats in på väschta’ audimanér med utstick på 3 cm eller mer, och tyskstuk å det grövsta, med goa’ marshalldäck som inte ens duger till att elda upp.
Ursäkta. 😀
/J – har varit grinig hela dagen, kraftig kaffebrist och avdragna bultar gör sitt till (och klåpiga skåningar som inte klarar av att få snurr på en internetlina).. :+
P.S. Jag vet att folk får göra som dom vill, kan inte folk åtminstonde lära sig att köpa hjul som passar, och se till att montera RIKTIGA däck om det ändå skall handlas? 😀
18 april, 2005 kl. 20:39 #97039pannan
Deltagare*s* jag tar inte åt mig så du kan vara lugn.
Njae alla är nog olika. Personligen har jag hellre en schysst hemmabio eller stereo hemma än en jätteanläggning i bilen. Likaså är jag inte den som gillar Bling bling heller på bilar.
Men om en bil är förändrad estetiskt snyggt, och med kvalitetsprodukter så ser jag verkligen inget fel i det. En Supra eller som nu en Skyline kan man sko på väldigt breda bakdäck på utan att det ser fel ut och när man börjar plocka ut över 500 hkr kan man glömma original dimension tack vare att man får noll fäste. Kompisens Mkiv spann som bara den med originaleffekt och originaldäck, så nu åker det på schyssta CCR 18″ med 285:or på hans bil då effekten är på väg upp också. Att det skulle vara bling tycker jag verkligen inte, de däcken fyller en funktion.
Mvh
J19 april, 2005 kl. 06:19 #97025simo
DeltagareMed denna inställning så är jag inte förvånad att det ser ut som det gör…
”Klart körglädjen höjs om man rullar runt i en bil som man själv tycker är grymt läcker.
Tycker det är betydligt roligare att rulla runt med rallylook än utan”I mina ögon så måste man köra en bil för att kunna påstå att det finns körglädje i den.
Att man kan bli glad av att rull i en bil är en annan sak.Enklaste sättet att synas är ju att köpa en massa skit till bilen som
så att den skiljer sig från mängdenPannan: FYI det finns olika gummiblandningar. 😉
/K&N
19 april, 2005 kl. 06:19 #97035convoy
DeltagareHe he,
Jag insåg just att detta faktum gör oss ekvivalenta med Raggare!!
/M
ps. snart kommer kromen 😀 😀 😀 ds.
19 april, 2005 kl. 06:27 #97040pannan
Deltagare>Pannan: FYI det finns olika gummiblandningar. 😉
>
>/K&NNo ####?? Gör det 😉
//J
19 april, 2005 kl. 06:51 #97026simo
Deltagare”Kompisens Mkiv spann som bara den med originaleffekt och originaldäck,
så nu åker det på schyssta CCR 18″ med 285 r på hans bil”Kanske inte så konstigt att det spinner om han har orginaldäck, de lär ju va ~10 år gamla.
Tror att de flesta nya däck i orginaldimensionen (255/40-17) klara jobbet bättre./K&N
19 april, 2005 kl. 06:55 #97041pannan
Deltagare>
>”Kompisens Mkiv spann som bara den med originaleffekt och
>originaldäck,
>så nu åker det på schyssta CCR 18″ med 285 r på hans bil”
>
>Kanske inte så konstigt att det spinner om han har
>orginaldäck, de lär ju va ~10 år gamla.
>Tror att de flesta nya däck i orginaldimensionen (255/40-17)
>klara jobbet bättre.
>
>/K&NSuck, herregud 🙂 Det var inga originaldäck utan originaldimension på originalfälgar.
Har du en bakhjulsdriven bil med mycket hästar spelar det ingen roll om du kör med fräscha däck på originalfälgar. Du måste upp i däckbredd plus hitta ett mjukare däck. Kommer för övrigt sitta antingen M.T eller Hoosier bak på den bilen. Det är skillnad på våra bilar som är 4-hjulsdrivna. Där räcker det med originaldimension i bra däck typ RE070 eller liknande för att det inte skall spinna.
P.s har själv haft bakhjulsdriven bil med mycket häst och mina 275:or var på gränsen för smala.
19 april, 2005 kl. 08:13 #97011Perra
DeltagareNär vi snackar kontaktyta mot vägen så är det i stort sett värdelöst att slänga på bredare däck. Det ger så liten skillnad att man inte kan säga att greppet blir ”bättre” av att däcken är bredare. Däremot om man ökar diametern, dvs går upp i profil och därmed fyller ut hjulhusen på ett mer hmm, oestetiskt sätt så får man mycket mer gummi att köra med. Det finns ju en anledning varför dem inte har lågprofil på en Top Fuel för att ta ett (extremt) exempel.
Bara mina 2 öre men den här ggn är det fakta. 🙂 😉
Att det sen anses av de flesta att det är snyggare med bredare däck med lägre profil på större fälgar än original är ett helt annat ämne. 😀
/P
19 april, 2005 kl. 08:40 #97027simo
DeltagareHuvut på spiken Perra!
Tittar man på tex Hoosier så är deras ”största” dragracing däck 16″,
finns dock ett road racing däck i 285/30-18 med märkningen ”NOT INTENDED FOR HIGHWAY USE”Men men bror ju på vad man ska ha grejerna till…
/K&N
19 april, 2005 kl. 09:04 #97048Niklas
DeltagareAtt folk börjat utsmycka sina bilar är inte förvånande för mig. Tidigare har det ju inte funnits prylar i samma utsträckning till så gott som alla bilar på marknaden. Folk har i alla tider varit intresserade av bling, att de nu har möjlighet att göra sina bilar snyggare/fulare (välj själv) är väl bara en fråga om tillgång. Sen hur man prioriterar är en annan femma. Folk har ju i alla tider haft råd att plöja ner mängder med stålar på kläder och smink men det skall klagas att det är för dyrt att gå till tandläkaren eller doktorn.
Själv hade jag gärna haft en supervärstingbil både under huven och till utseendet och jag skulle säkert ha kunnat lagt pengarna på motorn istället för glasfiber och plastfilm men om det rasat eller det hänt någon annan tråkig olycka som det gör ibland så hade bilen fått stå i garaget tills bättre tider.
Om man tycker maskinen går bra som den gör med orginalturbo, att väghållningen räcker gott åt det lilla man kör och att vanliga däck är ok för att ta sig till och från släkten samt att svänga runt lite på en bana kanske någon gång om året, då kan man väl få lägga pengarna på att göra sin bil lite personligare istället – om man nu vill det. Om det handlar om kromade backspeglar, vita blinkers, tribals, neon, enorma plastpåhäng, stänkskydd, hasplåt i aluminium, takscoop, stor vinge, guldfälgar, plåtfälg, stort utblås eller något annat så är det väl upp till var och en.
Nu vet jag inte hur det jag skrivit kan uppfattas så jag vill bara säga så här att jag tycker klubben är kanon just för att det finns olika typer av medlemmar. Det finns de som går på en clean men ombyggt look, de som bygger om för att få en sjuk råstyrka i motorn, de som kör orginal, de som gör det ingen gjort förut, de som gör som alla andra gjort, de som drömmer om att en dag få äga en Impreza, de som förverkligar sina drömmar, de (ja, eller en varjefall) som kör runt med husvagn, …
Jag har säkert glömt många olika typer av medlemmar i klubben men det är vi alla som tillsammans gör klubben, oavsett om man gillar blingbling eller ALS.19 april, 2005 kl. 09:19 #97005SecretAgentMan
Deltagare>Om det handlar om
>kromade backspeglar, vita blinkers, tribals, neon, enorma
>plastpåhäng,Det är här det skär sig, jag anser personligen att det går direkt mot klubbens stadgar som nämner imprezans bevarande…klubben är till för att folk skall lära sig hantera sin bil, och utbyta erfarenheter med varandra, inte för att lära sig tejpa tribals.
Samtidigt så gör ju var och en vad de vill, men det hindrar inte att vi från klubben försöker sprida lite sunt förnuft (utan att ständigt bli påhoppade för detta), gillas inte detta är det förbaskat upp till er medlemmar att verka för en annorlunda styrning, med motioner till årsmötet och ett aktivt deltagande runt klubbens styrning…
Än så länge står det inget om att vi skall hantera allehanda avarter med velourhandskar.
/J – überstormbahnführer
19 april, 2005 kl. 09:29 #97036convoy
DeltagareRAGGARE…. alltså 😀 😀 😀
19 april, 2005 kl. 09:34 #97049Niklas
DeltagareDet var just det svaret jag var rädd för. 😀
Långt långt bak i reptilhjärnan vill jag minnas att jag läst något sånt. Om det är det vi skall sträva efter med klubben så har du helt rätt. Frågan är om det är sunt för klubben att nischa sig och riskera att folk lämnar klubben för att vara med i andra mer tolleranta gäng. Vissa säger säkert ja, vissa säger säkert nej. Själv är jag mer i spåret ”you gotta let some #### slide” oavsett om det står i stadgarna att man bara får ha ditten eller datten.
Håller med dig till fullo att folk får börja hjälpa till då energin inte finns för evigt bland de eldsjälar som tar tag i saker och ting.
En intressant sak, har någon blivit nekad medlemskap i klubben då hans/hennes bil inte uppfyllt klubbens målbild av hur Imprezan skall brukas och se ut?
EDIT: Om ett uteställe inte tillåter singelkillar så bör de stoppas i dörren, inte efter att de kommit in på dansgolvet och sett ormgropen av tjejer åla runt! 😀19 april, 2005 kl. 10:29 #97006SecretAgentMan
DeltagareAbsolut skall de välkomnas, men samtidigt finns det inget som hindrar lite allmän vägvisning, det är det jag är ute efter.
Det är så lite som behövs för att få folk att öppna ögonen, och inse hur kul bilen är att köra aktivt…i vintras räckte det med lite isdäcksåka för ett få ett par grabbar på bättre tankar t.ex.
🙂
/J
19 april, 2005 kl. 10:40 #97044Fancy
DeltagareKänner mig väl rätt så träffade. Men som sagt va smaken är som baken och jag har då valt att lägga pengar på stereo och styling istället för motor. Anledning är väl mycket att jag tycker att bilen är ruskigt trevlig i orginal utförandet och om man inte tänkt köra på bana så varför trimma upp den till 400-500 hk, jag känner själv att ha den effekten i trafiken är inte sunt för mig. Så jag glider hellre runt med min ”långsamma” Impreza som är rätt så extremt stylad och bara njuter av alla kommentarer och uppskattade blickar. Sen har jag ju märkt det att vi är ju inte så många som stylar bilen med mer än Vinge o vita blinkers, men är intresset att styla imprezor så lågt? Eller är det bara i Sverige? Om man kollar på den japanska marknaden så finns det verkligen hur mycket som helst!! Varför inte uppmärksamma den svenska marknaden på det? Eller det kanske är så kort o gott här trimmar vi skiten ur bilarna (ta det på rätt sätt) istället för bygga om bilarna till det yttre. Har jag fel??
Mvh Patrik – Jag tål kritik 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.