SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ventilering…lr SGM’s månatliga antiblingtråd

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Perra
    Deltagare

Patrik,

naturligtvis är bilen oerhört trevlig original och det är ingen som förväntar sig att du ska trimma den till 400-500hk. Det är inte mer än en knapp handfull bilar som har dem effekterna i Sverige.

Vad gäller utbudet på den Japanska marknaden så ska vi komma ihåg att det bor ca 125 miljoner människor där så att det är större än i lilla Sverige är inte så konstigt. Sen ska vi komma ihåg att många som äger bilarna idag är relativt unga och kanske inte har råd med vare sig styling eller trim. Och det får man ju ha förståelse för.

Det som Jerry med flera reagerar på är väl att det går att få bilen ÄNNU roligare med ganska små medel och att det är ”bättre” att lägga pengarna på det än på saker som man inte har någon nytta av när man kör bilen. 🙂

Jag förstår att du lägger pengarna på styling men den intressanta frågan just i ditt fall är väl hur du använder bilen och om du åkt med i en bil (eller provkört en) som är lite lagom moddad både vad gäller trim och väghållning? Man får sig en liten tankeställare när man upptäcker att det kan bli ännu roligare än det är med bilen original. 😀

Mvh Perra

SecretAgentMan
      Deltagare

Det obehagliga är att klubbens medlemmar går mer och mer från att ha varit hårda grabbar som alltid var med på allehanda aktiviteter (i standardbilar dessutom, trim har föga med saken att göra), till mer och mer just styling där ägarens största mål är att tredje part skall tycka bilen ser tuff ut, för att få respekt.
        Detta finns det en enkel förklaring på, det är lättare att synas, och skapa sig ett rykte om bara plånboken är inblandad, än att prestera något i förarsätet.

Priset på bilen, och då generellt sett åldersgruppen som kör den är direkt kopplat till detta, samma mönster finns överallt oberoende bilmärke, desto billigare bilen blir, dess värre blir avarterna.

Den enda möjligheten att få tillbaka klubben till vad det en gång var (utopi?) som finns är att vi gamla, griniga gubbar får försöka leda in de vilsna ynglingarna på rätt spår här i livet, eller lever med att det går utför.

🙂

/J

Niklas
        Deltagare

>Detta finns det en enkel förklaring på, det är lättare att
          >synas, och skapa sig ett rykte om bara plånboken är inblandad,
          >än att prestera något i förarsätet.

Jo, har man bara plånboken och inget som fyller den till bredden så är det svårt att fixa det som gick sönder då man försökte prestera något i förarsätet och det gick käpprätt åt helvete. 😉

skytiskapilen
          Deltagare

Min åsikt är att klubben ska vara till för alla, oavsett inriktning. Om man tolkar stadgarna lite annorlunda än SGM kan man ju faktiskt tänka sig att även plast- och dekalintresserade hjälper till att hålla igång intresset för Imprezans bevarande. Likväl oss som finns nu i klubben så finns en hel del kommande Imprezaförare med olika inriktning. Skulle vara tjänstefel(på fritiden då….) att framställa klubben som en klubb endast för Imprezaägare som åker bana med R-däck och orört yttre.

Sen att mitt egna tycke och smak ligger starkt hos ”orginalarna” vad gäller utseendet bortser jag från i denna tråd som handlar om klubben, inte om mina personliga preferenser angående Imprezan som bil.

Men visst kan man ventilera sina åsikter här, det är väl ändå en grundtanke med ett öppet forum!

/Andreas

– Original Gangster –

Strat
            Deltagare

Det är lite skillnad på att säga vilken offset som är korrekt och vilken plast som är fin. Svårt att bestämma över folks smak och vad de ska göra med bilarna. Klubben fyller ju utan tvekan offset-frågans behov, men kan inte dissa ägare som gör något annorlunda. Det leder bara till grinig stämning.

Att bevara Imprezan får nog stå för det tekniska, inte det estetiska. Det går helt enkelt inte.

Istället för att klanka ner på den annorlunda smaken kan vi uppmuntra till att delta på körinriktade aktiviteter. Då menar jag inte att vi ska svara ”ladda bensinkortet och köp r-däck istället” då någon undrar vilken vinge som ser bäst ut, utan pusha detta då eventen diskuteras.

Sen kommer det alltid att vara bättre förr, även nu 😛

Fancy
              Deltagare

Jo jag förstår hur ni ”gamla” gubbar som byggt klubben från scratch tycker det är tråkigt att folk inte dyker upp på träffar mm längre. Imprezan är ju byggd för att köras och jag tvivlar inte en sekund på att bilen blir ännu roligare med diverse trimdelar.

För min egen del så kan jag väl säga att jag räds banan lite. Helt enkelt pga att jag inte kan köra på bana har aldrig gjort men skulle väl vilja prova. Om man läser i Bilsport om era riktigt snygga tider känns det som jag hade vart nöjd över att bara kommit i mål 🙂 Jag vet vad Impreza skall prestera men jag tror inte att jag vågar köra den på det sättet. Så för att tala emot mig själv lite så skall jag försöka bli mer aktiv och vara med på div bankörning mm för att faktist köra bilen som den skall köras. Sen kan jag ju erkänna att jag till vis del ångrat att jag lagt ner som otroligt mycket pengar på styling men gjort är gjort 🙂

Så ni i gbg området när kör vi??? 🙂

Patrik – Med svansen mellan benen

SubaruPhille
                Deltagare

Känner mig lite träffad då jag stylar min bil rätt ordenkligt, men till bästa förmåga försöker hålla motoreffekten motsvarande stylingen.

Jag älskar att köra min impreza, finns inget tråkigare än när man inte kan/vill köra så hårt som man vill göra.
                  därför sattsar jag stenhårt på bilen i år med div upgraderingar, för att göra den bättre (snabbare)(säkrare)(roligare).
                  Dock sätter ju Helbilsgodkännadet lite käppar i hjulen för en del saker.

Anledningen att jag kommer att bygga en ordenklig stereo är att jag lyckats få tag på sponsor för ändamålet, annars är det inte värt dom pengarna.

Men om klubben stadgar upp några regler för vad man får och inte får så kommer jag inte tjaffsa emot då 95% av alla imprezor i sverige ser orginal ut, samt hitta en klubb som inte stöter ut dom som ser anurlunda ut.

Skrev av mig lite.. 😀

Jag älskar impreza klubben för att den förespråkar aktiv körning och har otrolig mängd tips och trix och hjälpsamma personer, samt har vi några gurus jag inte skulle klara mig utan här 😉

Mvh phille
                  Blev väl lite put och utpekad. men vad gör det smaken är som baken!

Ses på mantorp!

Strat
                  Deltagare

Lite tråkigt att man måste försvara sin bil och sina handlingar?

Klubben måste ha öppet sinne. Sen får var och en tycka precis vad de vill, men det kan inte bli klubbens allmäna ståndpunkt. Nu är det dock ”vi alla” som ÄR klubben och då blir det lite klurigt… Men alla får helt enkelt tänka på det då man uttalar sig. Inte så himla svårt, bara lite 😉

SecretAgentMan
                    Deltagare

Patrik verkar ha greppat vad jag är ute efter…naturligtvis är det kul med många medlemmar, och jag bryr mig inte överdrivet mycket om det klistras tribals, eller spelas bilstereo.

Något jag däremot blir brydd över är när folk prioriterar klistermärken före användande, och det är här den rutinerade ligan har ett visst ansvar i att visa nya ägare vad kul bilen är – istället för att de sitter hemma och läser om våra eskapader i Superstage, så kanske de själva kunnat vara med och haft en grymt kul upplevelse för livet med sig?

Om det går att missa, så är jag på ett par trappsteg ovanför bling-bling vs rdäck just nu.

/J

SecretAgentMan
                      Deltagare

Äljen, det är just det som är grejen, alla verkar vara så säkra på att använder man bilen går den antingen sönder, eller så skrotar man.

Ingen av oss har nog råd att använda bilen om så vore fallet…

/J

Blocken
                        Deltagare

Wow, vilken kul disskussion det blev!

Att tro att vi kan verka för Imprezans bevarande genom att ge pekpinnar till medlemmar som vill montera styling i form av tribals, neon och GT-vingar före ett fett soppakort och R-däck är bara att glömma. Var och en har sin smak och kommer fortsätta styla som man vill.

Genom fler konbanekörningar och andra rattvridaraktiviteter (Tallrallyn, Outrun mfl) kan vi troligtvis bli tightare och enas om att bevarandet av Imprezan går ut på att ha skoj med bilen, köra den, och lära känna den bättre – oavsett om man har neon eller inte, GT- eller 22B-vinge, tribals eller 555-logga?

🙂

Mvh Blocken
                          Ordf SSI

Perra
                          Deltagare

Snyggt sammanfattat Block! 🙂

/P

Strat
                            Deltagare

Du är inte ordförande för inte du Block. Bravo! 🙂

Niklas
                              Deltagare

Har alltid sagt att Blocken är snygg…

…även om det inte hör hit. :7 :* 😀

Fancy
                                Deltagare

Bravo Block!!
                                  Så vad för aktiviteter ligger på schemat för sommaren?? Känns som det är mycket norrut men inte så mycket här nere i Göteborg och neråt, eller har jag fel? Visst söndagsfikan på tornet finns men mer aktiv körning med våra ögonstenar?? Om inte så för vi ut o köra nästa gång du är nere på möte i gbg Block 🙂

Patrik

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.