› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ventilering…lr SGM’s månatliga antiblingtråd
- Detta ämne har 48 svar, 2,379 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
alrik.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2005 kl. 12:38 #97021
Blocken
Deltagare>Bravo Block!!
>Så vad för aktiviteter ligger på schemat för sommaren?? Känns
>som det är mycket norrut men inte så mycket här nere i
>Göteborg och neråt, eller har jag fel? Visst söndagsfikan på
>tornet finns men mer aktiv körning med våra ögonstenar?? Om
>inte så för vi ut o köra nästa gång du är nere på möte i gbg
>Block 🙂
>
>PatrikKolla med din regionsansvarige, alt gör en tråd i ”Träffar”. Är övertygad om att vi ska ut och ”ta mera” när jag är i Gbg nästa gång 😀 K&N & Convoy lär ha några riktigt håriga SS de vill visa… 😉
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
19 april, 2005 kl. 13:40 #97042daniel83
DeltagareEftersom jag är ganska ny så har jag egentligen inte så mycket att bidra med.
Det Fancy säger i början av inläget stämmer nog ganska bra.Man är lite rädd att ta ut bilen på banan pga att det är nog inte så lätt att förklara för bl a försäkringsbolaget om något går sönder. dessutom så tror jag att dom som inte vågar köra på banan har sett för många exempel där det går åt skogen. Sen så vet man inte hur mycket man kan ”ta i” heller.
Jag har aldrig kört på bana men jag däremot hört vad andra har sagt och skrivit om att köra på bana.alla säger att det j*vligt roligt att köra på bana,men sen så har man hört hur man inte ska köra på bana och vad som händer om gör fel i tex en kurva eller ”gupp”. Det är nog det som tar emot, iaf för mig.
19 april, 2005 kl. 14:14 #97022Blocken
DeltagareDaniel,
Har du möjlighet så testa gärna bankörning. Inga möten, inga träd, inga isvakar…
Bankörning är snorbra träning. Det är f-n så mycket bättre att det går skogen på bana, än i trafiken.
Testa på lugna halvtimmen, och kör enligt din egen förmåga. Du behöver INTE ha slicks, 400 hästar och respons för att få komma ut på banan… Kom som du är!
/AB
19 april, 2005 kl. 14:18 #97043daniel83
DeltagareGanska lätt för dig att säga som har kört på banan några gånger. men det är som du säger bättre och säkrare.
Man ska väll ner till mantorp tror jag och prova iaf.måste spara lite på däcken också.
Lite OT:
Innan man ska köra på bana rekommenderar ni att man ska byta bromsar och bromsvätska.
Ska man byta belägg och skivor eller räcker det bara med belägg??Måste veta om jag ska beställa belägg tills dess och hinna montera ditt dom.
19 april, 2005 kl. 14:24 #97032modulated
Deltagare>Ganska lätt för dig att säga som har kört på banan några
>gånger. men det är som du säger bättre och säkrare.Mantorp är stor och bred med goda avåkningszoner, är en
riktigt bra bana att börja på.>Man ska väll ner till mantorp tror jag och prova iaf.måste
>spara lite på däcken också.
>
>Lite OT:
>Innan man ska köra på bana rekommenderar ni att man ska byta
>bromsar och bromsvätska.
>Ska man byta belägg och skivor eller räcker det bara med
>belägg??Ny god bromsvätska är aldrig fel och se till att beläggen
har tillräckligt med belägg kvar så skall det gå alldeles utmärkt ;).// Patrick P – kan tyvärr inte komma till mantorp i år ;(
Regionsansvarig Västerås
19 april, 2005 kl. 14:26 #97023Blocken
Deltagare>Ganska lätt för dig att säga som har kört på banan några
>gånger. men det är som du säger bättre och säkrare.Eeeh va? Någon gång var väl första för mig också…
>
>Man ska väll ner till mantorp tror jag och prova iaf.måste
>spara lite på däcken också.
>
>Lite OT:
>Innan man ska köra på bana rekommenderar ni att man ska byta
>bromsar och bromsvätska.
>Ska man byta belägg och skivor eller räcker det bara med
>belägg??
>
>Måste veta om jag ska beställa belägg tills dess och hinna
>montera ditt dom.Behöver inte alls byta, se till att ha färsk vätska och friska belägg bara. Återigen – du behöver INTE byta bromsar för att vara med och leka.
Mer i Mantorp-tråden vettja!
/AB
19 april, 2005 kl. 16:06 #97037convoy
DeltagarePå kanten till OT men….
Måste lägga in mina 2 pennys kring ämnet: ”våga/vilja köra bana”
Först, det är extremt ovanligt att det någon skadar sin bil på bankörning. Betonas skall då att jag jämför med hur ofta Impreza/Evo/200SX ägare ”tappar” sin bil på allmän väg. Skillanden är att du inte möter några lastbilar, träd, fyllon, bergväggar, krondiken redo att ta livet ur dig på banan.
För det andra. Det är DU som sätter nivån på banan. Träffarna är utformade så att du helt kan välja vilken grupp DU som förare kör i (Vana/Ovana/Lugna halvtimmen). Det finns alltså alla möjligheter att närma sig banåkandet i den takt man själv känner.
På Mantorp förra året körde Perras tjej Skylinen och på Gelleråsen körde min dam min bil. Vid båda tillfällena under lugna timmen/halvtimmen. Jag vet att de båda två hade skitkul och fick ut massor av körningen utan att ha några som helst förkunskaper ”what so ever”.
Vågade vi släppa ut tjejerna i våra bilar har jag svårt att förstå hur man kan kan tveka till att köra själv. På banan kör du ihop med människor du väljer själv och som övervakas av flaggvakter. På bana finns avåkningszoner och släta räcken. Banan är vanligen mer än dubbelt så bred som en allmän väg. Banan saknar mötande trafik. På banan finns inga fyllon. Vågar man inte gasa där skall man nog låta bli att våga på allmän väg också!
…om man sedan inte vill gasa vare sig på banan eller i trafiken är det en helt annan sak…
/m
19 april, 2005 kl. 16:43 #97015Perra
Deltagare>På kanten till OT men….
>
>På banan kör
>du ihop med människor du väljer själv…
>
>/mÄnnu mer OT: Du menar alltså att jag kan välja vilka jag vill krocka med på bana!? 😀 :+ 😛 Sorry, men jag kunde inte hålla mig. 🙂
Skämt åsido: Det är ju ett perfekt sätt att kunna lära känna sin bil under kontrollerade former, där du dessutom väljer själv vilka du kör TILLSAMMANS med. ( 😉 )
Tillbaks On topic nu kanske… 🙂
/P19 april, 2005 kl. 16:45 #97024Blocken
Deltagare19 april, 2005 kl. 18:48 #97033jeppe
DeltagareKlubben är och ska förbli för alla ! Annars riskerar vi att få en konkurrerande !
Jag tycker att klubben ska vara lyhörda för vad (dom betalande ) medlemmarna vill
Det är ju dom som är klubben !För den som vill plöja ner stora pengar i sin bil så gör gärna det men prioritera
1.Bra Service och lite extra oljebyten
2.Däck och bromsar ( Kan rädda livet på dig en dag )
3.Styla påMin personliga åsikt om detta är att
Imprezan är grym som den är och står sig väldigt bra utan all styling
Att styla en bil som är så grym från början kan ju lätt bli att man förstör
Utgångsmaterialet och det är ju synd om man inte ser att det är en Impreza längre
När det gäller Bling,Bling så går det ju att göra en hel del
Men låt Jenkarna behålla sina Crome fälgar på andra sidan pölenEn välskött originalbil är bra mycket finnare än en skabbig extremstylad 😀
19 april, 2005 kl. 20:09 #97038Groover
DeltagareTa tillfället i akt alla ”blyga”. Mantorp är som nämnts ovan ett ypperligt tillfälle att känna på vad banåka innebär. Mantorp har fina avåkningszoner och är fri från ”lömska” partier vilket gör den till en bra bana att börja på. Be att få åka med någon som åkt en hel del först. Åk sedan i maklig takt efter i egna bilen för att se idealspåret. Sedan är det bara att öka takten på egen hand. 😮 Viktigt !! Jämför dig inte med andra på plats då alla har olika erfarenhet av aktiv körning. Öva för din egen skull.
Det ÄR kul med banåka 😉
Sorry lite OT men ändå relevant på nåt vis, eller ? Allsmäktig OzO får flytta till Mantorptråden om han finner detta detta högst opassande
… give the iron !!!
20 april, 2005 kl. 08:57 #97004syke
BlockeradAng. banåka så har jag varit tveksam till det, men i år ska det tamejfan bli av. x(
Jag har provat konbana, blackrace och isen, och alla var sketskoj och säkert lika ”farliga” som banåka (tänk om det går hål på isen!). Frågan är bara vem som hjälper mig att byta bromsvätska 🙂
EDIT: Petiga perra: Att anmärka på ord är den dummes sätt att hävda sig! Som straff får du gärna bjuda mig på en åktur i din blåbil! :+
20 april, 2005 kl. 09:03 #97016Perra
Deltagare>Jag har provat kobana…
Är det när man har kor istället för koner som markeringar? 😀 :+
Ursäkta men jag kunde bara inte låta bli. 😀
Jag ska ta min jacka nu… 🙂
/P20 april, 2005 kl. 14:31 #97010SecretAgentMan
Deltagare>Frågan är bara vem som hjälper mig att byta
>bromsvätska 🙂Det är busenkelt – letar du dig ut på banan skall jag se till att du vet hur man gör. 😀
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #97028Manor
DeltagareHej !
Som den enda (???) husvagnsdragaren så tycker även jag att klubben ska vara till för alla. Detta oavsett om man gillar trimmat eller blingat. Byten till öppna luftfilter har ju ställt till med mer skada och bekymmer för Imprezorna än några dekaler hit och dit.
Jag tycker att det är jättekul att det finns så många snygga Imprezor i klubben…även om nu vissa går tillbaka till originalstuk 😉 😉 :P.
Att man ska/bör välja fälgar med rätt offset, och inte snålar när man köper däck är dock väldigt vettigt. Inte ska man behöva skämmas för att man kör Bridgestone, Goodyear etc., men det är klart att kör man på Marshall, regummerat, eller andra halvskumma märken…så är man nog fel ute och bör skämmas ordentligt ;).
Jag är mest deppig över utvecklingen att så många Imprezor köps och därefter säljs ett kort tag senare. När Moken var på jakt efter en välvårdad Impreza så såg han väl ett antal riktiga lik. Det tycker jag är betydligt tristare än…ehhh…skolpotatisen.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.