SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor ventilkåpspackningsbyte, vilka packningar behövs

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Yakozan
    Deltagare

har en liten läcka från ventilkåpan på turbosidan och tänkte ge mig på att byta den på min STI v3 -97

Finna massa olika grejer att beställa och jag har knappt någon aning om vad som är vad. Själva packningen runt kåpan har jag koll på.

Tänkte lägga en beställning från Roger Clarkson då jag inte hittar så mycket andra ställen på nätet som har ventilkåpspackning till EJ20K motorn.

Vilka andra packningar behövs?

Så här långt har min shoppinglista kommit:
      RH Rocker Cover Gasket V3 EJ20G/EJ20K

Sen har jag ingen aning om vad som är vad.
      Är det här packningarn till bultarna?
      ”Rocker Chest Cover Bolt seal V1-V4”
      Isåfall ska man väl skaffa 6st sånna också.

Vad heter packningen runt där tändstiften sitter?
      ”Rocker Chest Gasket Seal EJ20K/EJ207”?

helt lost på alla dessa benämningar så lite hjälp vore trevligt 😀

Tack på förhand

Mumin
      Deltagare

Jag hade handlat alla tätningarna till bultar tror det är 8 på varje sida och sedan ta dom 2st som tätar ständstifts hålen.
        Så din lista där verkar stämma bra. men har förmig att det är 8 bultar per sida och ta hem för båda sidorna. lika bra… kommer börja läcka från höger snart också 😛

Mats
        Deltagare

Ge ramnumret till RCM grabbarna och berätta vilka delar du vill ha så skickar de rätt delar till dig.
          Kanon grabbar med en superb service. Handlade därifrån också när jag behövde delar till R:en. Snabb leverans hem till dörren. Rekommenderas varmt.

Ta till båda sidorna när du engång börjar pilla. Det *kommer* läcka förr eller senare.

Yakozan
          Deltagare

Sådärja. Då var packningarna bytta 🙂 var inte så jättekrångligt men ganska tidskrävande. Passade på att byta luftfilter när boxen ändå var av.

Ryker fortfarande en hel del 🙁 Men det kanske bara är olja som man drällt över avgasröret när man plockade av kåpan. Får se om det slutar annars kommer jag nog att bli galen 😉

Hur länge höll era bilar på att fortsätta ryka och lukta bränt ni som har bytt? Har bara varit ute och kört några km efter bytet.

edit: Och det var 6 bultar per sida 😀

Mats
            Deltagare

Det tar läänge innan det slutar ryka och lukta bränt. Om du inte putsade grenröret med typ brakecleaner när du bytt packningarna så tar det en stund innan allt brunnit bort.

Yakozan
              Deltagare

Aha OK 🙂
                Ska se om man inte kan få bort en del av oljan iallafall imorgon. Ska ändå åka och byta motorolja.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.