SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vevhusventilation

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2733
    Strat
    Deltagare

      Skulle detta funka?

      http://www.claeswikdahl.com/images/catchTank.jpg

      Plöjde igenom några scoobynet trådar där diverse alternativ diskuterades, men detta tycker jag verkar vara det bästa. Iofs skulle en till PCV ventil vara bra istället för vevhusfiltret.

      Om man bara drar allting rakt ut, ner under bilen, borde cirkulationen försämmras ganska rejält. Eller?

      #54270
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Jag har kikat lite på det där – kul att flera är nyfikna!

        Tanken är väl att insuget skall hjälpa till att skapa lite baksug, och dra ut gaserna som bildas i vevhuset, jag har kört med slangar rätt ned från toppar och pcv/vevhus i ett par riktigt snygga flaskor utan att märka några problem (eller direkt olja i flaskorna heller för den delen).

        Väldigt många gör likadant, ett par av hårdingarna hänger ett par slangar rätt ned bara. 😀

        /J

        #54275
        Strat
        Deltagare

          Den mest estetiska lösningen ja 😛

          Men då har du ju fortfarande olja som går tillbaka i plenumet, plus att du drar in ofiltrerad luft? Jag tycker att det låter lite läskigt, men många kör ju så, som du skriver.

          Dessutom blir väl ventilationen aningens sämre under laddtryck (iofs ingen stor katastrof) men vissa påstår att vakumet från före-turbon bättrar på tätningen av kolvarna… Jag hajar dock inte riktigt den biten :+

          #54313
          skytiskapilen
          Deltagare

            Hur ser det ut orginal? Ingen ventilation alls eller går det direkt till insuget? Nä, jag har inte kollat, det är mörkt ute!

            /Andreas

            – Original Gangster –

            #54271
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Umm…jag har varken toppar eller vevhus kopplat till insuget, mao är det frånskiljt helt, ventilationen är det enda som saknas.
              Det där med kolvringarna är jag liiiiite skeptisk till. 🙂

              PCV-ventilens funktion är ’la att stänga av just vevhusventilationen under laddtryck – om jag läst rätt (minnet är rätt diffust där)?

              /J

              #54272
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Hittade ett par inlägg av tuffa killar…

                —————
                the idea is that under vacuum the PCV valve opens and sucks fresh air in via rocker cover breathers and out through crank case breathers into the inlet manifold.

                however, on boost you tend to get vapour blowing out through the rocker cover breathers and into the inlet prior to the turbo

                ———-
                I believe there is also significant pressure from the crankcase breather whilst on boost (blowby gasses upping the case pressure). IIRC the crankcase breather is vented to the intake duct too when the PCV closes.
                ———-

                …måste nog sätta mig ned och kika närmare på detta. 😀

                /J

                #54276
                Strat
                Deltagare

                  >Umm…jag har varken toppar eller vevhus kopplat till
                  >insuget, mao är det frånskiljt helt, ventilationen är det enda
                  >som saknas.

                  Med vakum i plenumet dras ju luft in genom topparna. Om man tar det från ”flaskan” är det ju inte ”helt filtrerat”?

                  >PCV-ventilens funktion är ’la att stänga av just
                  >vevhusventilationen under laddtryck – om jag läst rätt (minnet
                  >är rätt diffust där)?
                  >

                  Ja, precis. Då går oljegaserna ut i insuget före turbon istället, både genom vevhus- och toppventilation. Enligt Andy.F iaf 😉

                  #54277
                  Strat
                  Deltagare

                    >Hur ser det ut orginal? Ingen ventilation alls eller går det
                    >direkt till insuget? Nä, jag har inte kollat, det är mörkt
                    >ute!
                    >
                    >/Andreas

                    Den vänstra bilden är original. Oljan går ut både före turbon och i plenumet, beroende på vakum/tryck. Börjar IC’n fyllas med olja förlorar man mycket effektivitet.

                    #54278
                    Strat
                    Deltagare

                      Om man hittar en catch tank med 3 anslutningar kan man ju dra toppventilationen dit också.

                      #54273
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Hum…det kanske vore dags att kika på det igen (hamnade på att-göra 😀 …så blev flaskorna kvar).
                        Alternativet är en oljefälla i serie med pcv -> insug, och ett par filter på topparna, eller en oljefälla i serie med hela konkarongen (vilket behåller det ”standard” men plockar bort oljan) vilket teoretiskt känns bättre. 😀

                        Dags för ett gruppköp?

                        Iofs så verkar ”mitt” fulsätt fungera, för det är torrt i rör och ic…jag skulle klara mig med ett filter till topparna (det enda jag missar är vakuum till vevhuset, och den teoretiska evakueringen av gaserna – tätare oljebyten sägs det skapa…av de som vet).

                        /J

                        #54279
                        Strat
                        Deltagare

                          Ritade upp några fler alternativ:

                          http://www.claeswikdahl.com/images/catchTank2.jpg

                          #54324
                          STIred
                          Deltagare

                            Hm..

                            Verkar intressant, får nog läsa på lite om detta tror jag

                            #54306
                            ADDE.H
                            Deltagare

                              >Hm..
                              >
                              >Verkar intressant, får nog läsa på lite om detta tror jag
                              Frågan är bara vart man kan läsa på om detta(på svenska)

                              /Adde

                              #54315
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                F-n det var år sen man tog bort vevhus ventilaionen 😀

                                Det som händer när man monterar större slangar och öppnar på kretsen är att det inte skapas nått motstånd så oljan slutar att flöda utt ur motorn… iofs

                                Knocklinken blev mycket tystare/mörkare.
                                Jag monterade helt sonika vehus vent’s filter.
                                har även catchtank..men åter cirkulerar inte…

                                Kan säga att det inte syns på kolvar etc efter 3K mil alla fall 🙂
                                Om det nu är lite slitsamnt så är spikningar vid höga ladd mycket värre 😀

                                #54280
                                Strat
                                Deltagare

                                  Kvarnis, du kör mao som exempel 2 i bilden ovan?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 72 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.