› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevhusventilation
- Detta ämne har 71 svar, 11,648 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2005 kl. 18:34 #2733
Strat
DeltagareSkulle detta funka?
http://www.claeswikdahl.com/images/catchTank.jpg
Plöjde igenom några scoobynet trådar där diverse alternativ diskuterades, men detta tycker jag verkar vara det bästa. Iofs skulle en till PCV ventil vara bra istället för vevhusfiltret.
Om man bara drar allting rakt ut, ner under bilen, borde cirkulationen försämmras ganska rejält. Eller?
19 januari, 2005 kl. 18:47 #54270SecretAgentMan
DeltagareJag har kikat lite på det där – kul att flera är nyfikna!
Tanken är väl att insuget skall hjälpa till att skapa lite baksug, och dra ut gaserna som bildas i vevhuset, jag har kört med slangar rätt ned från toppar och pcv/vevhus i ett par riktigt snygga flaskor utan att märka några problem (eller direkt olja i flaskorna heller för den delen).
Väldigt många gör likadant, ett par av hårdingarna hänger ett par slangar rätt ned bara. 😀
/J
19 januari, 2005 kl. 19:09 #54275Strat
DeltagareDen mest estetiska lösningen ja 😛
Men då har du ju fortfarande olja som går tillbaka i plenumet, plus att du drar in ofiltrerad luft? Jag tycker att det låter lite läskigt, men många kör ju så, som du skriver.
Dessutom blir väl ventilationen aningens sämre under laddtryck (iofs ingen stor katastrof) men vissa påstår att vakumet från före-turbon bättrar på tätningen av kolvarna… Jag hajar dock inte riktigt den biten :+
19 januari, 2005 kl. 19:15 #54313skytiskapilen
DeltagareHur ser det ut orginal? Ingen ventilation alls eller går det direkt till insuget? Nä, jag har inte kollat, det är mörkt ute!
/Andreas
– Original Gangster –19 januari, 2005 kl. 19:18 #54271SecretAgentMan
DeltagareUmm…jag har varken toppar eller vevhus kopplat till insuget, mao är det frånskiljt helt, ventilationen är det enda som saknas.
Det där med kolvringarna är jag liiiiite skeptisk till. 🙂PCV-ventilens funktion är ’la att stänga av just vevhusventilationen under laddtryck – om jag läst rätt (minnet är rätt diffust där)?
/J
19 januari, 2005 kl. 19:23 #54272SecretAgentMan
DeltagareHittade ett par inlägg av tuffa killar…
—————
the idea is that under vacuum the PCV valve opens and sucks fresh air in via rocker cover breathers and out through crank case breathers into the inlet manifold.however, on boost you tend to get vapour blowing out through the rocker cover breathers and into the inlet prior to the turbo
———-
I believe there is also significant pressure from the crankcase breather whilst on boost (blowby gasses upping the case pressure). IIRC the crankcase breather is vented to the intake duct too when the PCV closes.
———-…måste nog sätta mig ned och kika närmare på detta. 😀
/J
19 januari, 2005 kl. 19:28 #54276Strat
Deltagare>Umm…jag har varken toppar eller vevhus kopplat till
>insuget, mao är det frånskiljt helt, ventilationen är det enda
>som saknas.Med vakum i plenumet dras ju luft in genom topparna. Om man tar det från ”flaskan” är det ju inte ”helt filtrerat”?
>PCV-ventilens funktion är ’la att stänga av just
>vevhusventilationen under laddtryck – om jag läst rätt (minnet
>är rätt diffust där)?
>Ja, precis. Då går oljegaserna ut i insuget före turbon istället, både genom vevhus- och toppventilation. Enligt Andy.F iaf 😉
19 januari, 2005 kl. 19:30 #54277Strat
Deltagare>Hur ser det ut orginal? Ingen ventilation alls eller går det
>direkt till insuget? Nä, jag har inte kollat, det är mörkt
>ute!
>
>/AndreasDen vänstra bilden är original. Oljan går ut både före turbon och i plenumet, beroende på vakum/tryck. Börjar IC’n fyllas med olja förlorar man mycket effektivitet.
19 januari, 2005 kl. 19:35 #54278Strat
DeltagareOm man hittar en catch tank med 3 anslutningar kan man ju dra toppventilationen dit också.
19 januari, 2005 kl. 19:42 #54273SecretAgentMan
DeltagareHum…det kanske vore dags att kika på det igen (hamnade på att-göra 😀 …så blev flaskorna kvar).
Alternativet är en oljefälla i serie med pcv -> insug, och ett par filter på topparna, eller en oljefälla i serie med hela konkarongen (vilket behåller det ”standard” men plockar bort oljan) vilket teoretiskt känns bättre. 😀Dags för ett gruppköp?
Iofs så verkar ”mitt” fulsätt fungera, för det är torrt i rör och ic…jag skulle klara mig med ett filter till topparna (det enda jag missar är vakuum till vevhuset, och den teoretiska evakueringen av gaserna – tätare oljebyten sägs det skapa…av de som vet).
/J
19 januari, 2005 kl. 20:23 #54279Strat
DeltagareRitade upp några fler alternativ:
19 januari, 2005 kl. 20:55 #54324STIred
DeltagareHm..
Verkar intressant, får nog läsa på lite om detta tror jag
19 januari, 2005 kl. 22:23 #54306ADDE.H
Deltagare>Hm..
>
>Verkar intressant, får nog läsa på lite om detta tror jag
Frågan är bara vart man kan läsa på om detta(på svenska)/Adde
20 januari, 2005 kl. 06:59 #54315Kvarnis
DeltagareF-n det var år sen man tog bort vevhus ventilaionen 😀
Det som händer när man monterar större slangar och öppnar på kretsen är att det inte skapas nått motstånd så oljan slutar att flöda utt ur motorn… iofs
Knocklinken blev mycket tystare/mörkare.
Jag monterade helt sonika vehus vent’s filter.
har även catchtank..men åter cirkulerar inte…Kan säga att det inte syns på kolvar etc efter 3K mil alla fall 🙂
Om det nu är lite slitsamnt så är spikningar vid höga ladd mycket värre 😀20 januari, 2005 kl. 07:05 #54280Strat
DeltagareKvarnis, du kör mao som exempel 2 i bilden ovan?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.