› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevhusventilation
- Detta ämne har 71 svar, 11,648 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2005 kl. 10:06 #54316
Kvarnis
DeltagareSvar: Johan Adam 😀
20 januari, 2005 kl. 10:20 #54281Strat
Deltagare>Svar: Johan Adam 😀
>
>Men då har du fortfarande olja som går in i plenumet vid vakum, eller hur? Om man kopplar som jag ritat på den första bilden, överst på sidan, slipper man ju det också. Eller funkar inte den setupen?
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil20 januari, 2005 kl. 11:16 #54317Kvarnis
Deltagareehh förlåt har ingen slang tillbaka så det enda stället oljan kan hammna är i luften ;).
Catchtanken går mot atmo via ett filter, så bild 2 utan retur mao.
20 januari, 2005 kl. 12:06 #54301Practos
Deltagarevars hittar man minifilter ?
20 januari, 2005 kl. 13:32 #54318Kvarnis
DeltagareVevhus ventilations filter finns at köpa här i Ö-vik bla.
BMC, ect.F-n är nog bland de enda delarna jag köpt i Svergie ;):D
20 januari, 2005 kl. 13:40 #54302Practos
Deltagarevad händer ifall man bara kopplar in tanken som som samlare mellan vevhus och insug (som standard men med tank imellan) och skippar resten ?
20 januari, 2005 kl. 13:49 #54282Strat
Deltagare>vad händer ifall man bara kopplar in tanken som som samlare
>mellan vevhus och insug (som standard men med tank imellan)
>och skippar resten ?Då får du fortfarande ut olja från topparna i insuget, och olja till plenumet genom PCV ventilen.
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil20 januari, 2005 kl. 14:50 #54303Practos
Deltagarefrån topparna borde det väl inte vara så mycket ?
>Då får du fortfarande ut olja från topparna i insuget, och
>olja till plenumet genom PCV ventilen.
>
>————————————–
>/Claes
>Regionsansvarig Stockholm
>[a
>href=”http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi22″%5DMin
>RalliPil[/a]20 januari, 2005 kl. 14:54 #54283Strat
DeltagareJRM kan ta hem Helix catch tank för 1090:- Säkert lite billigare om vi blir fler.
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subeng/Helixcatchcan.htm
Men det borde ju gå att hitta billigare i sverige? Det är ju en universiell pryl… Bara en tät burk i stort sett 😀
Tips?
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil20 januari, 2005 kl. 15:05 #54304Practos
Deltagarenär jag beställde från gruppe så ”råkade de glömma” skicka med kvitto/värde på grejerna så tullen blev bara någon lite krona från tariff, vet inte vad frakten gick på men grenrör, uppipe och CC hos närmaste postkontor på 5kkr med moms och frakt (momsen var nog kring 450 kr för allt)
:*20 januari, 2005 kl. 18:34 #54307ADDE.H
Deltagare>>Hm..
>>
>>Verkar intressant, får nog läsa på lite om detta tror jag
>Frågan är bara vart man kan läsa på om detta(på svenska)
>
>/AddeEftersom ingen vet vad man kan läsa om detta kan kanske någon förklara vad det är för fördel av en catch tank.Vad är det för fel på vevhusventilationen som sitter orginal mm .Någon som kan hjälpa mig klurra ut begeppen?(på svenska:-) )
/Adde
20 januari, 2005 kl. 21:15 #54284Strat
Deltagare>
>Eftersom ingen vet vad man kan läsa om detta kan kanske någon
>förklara vad det är för fördel av en catch tank.Vad är det för
>fel på vevhusventilationen som sitter orginal mm .Någon som
>kan hjälpa mig klurra ut begeppen?(på svenska:-) )
>
>/AddePå grund av miljökrav ventileras oljan tillbaka i plenumet under vakum, och till insuget före turbon då man har laddtryck. Det senare är betydligt värre då man sakta fyller upp turbo och intercooler med olja, och minskar effektiviteten.
Oljan som till slut åker med bränsle/luftblandningen är i stort sett oförbränningsbar och sänker därmed effekten.
Med en catch tank kan man fortfarande skona miljön (bravo) samtidigt som man behåller full ventilation, utan olja i förbränningskammare, turbo och ic.
Problemet blir större ju högre laddtryck man kör, men det finns där på standardbilar också.
🙂
21 januari, 2005 kl. 08:37 #54319Kvarnis
DeltagareSen så olje dimman som kommer in i motoron och blandas med bränslet sänker oktan värdet …och bilen spikar lättare
21 januari, 2005 kl. 09:27 #54285Strat
Deltagare>Sen så olje dimman som kommer in i motoron och blandas med
>bränslet sänker oktan värdet …och bilen spikar lättareJust det. Viktigt 🙂
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil21 januari, 2005 kl. 14:00 #54286Strat
Deltagare>JRM kan ta hem Helix catch tank för 1090:- Säkert lite
>billigare om vi blir fler.
>
>http://www.gruppe-s.com/Subaru/subeng/Helixcatchcan.htm
>Hur många skulle vara intresserade, om vi får ner priset lite?
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.