› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevhusventilation
- Detta ämne har 71 svar, 11,648 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2005 kl. 16:56 #54321
Jjulle
DeltagareVevhusventilation som drar in oljedimman i förbränningsrummet och inte dumpar den rakt ut i luften har man pga ett lagkrav. Pilarna på bilden går ”åt fel håll”. Det är inte undertryck i vevhuset utan övertryk! (pga att kolvringarna inte är 100% täta). Så att bara ha ett par slangar ut i luften är inte farligt för motorn. Men besiktningen kanske protesterar om dom är extremt uppmärksamma.
23 januari, 2005 kl. 17:57 #54314skytiskapilen
DeltagarePilarna från vevhuset går väl utåt?? =Övertryck =Som Strat har beskrivit!
/Andreas
– Original Gangster –23 januari, 2005 kl. 18:06 #54305Practos
Deltagare23 januari, 2005 kl. 18:48 #54287Strat
DeltagareMånga verkar koppla ihop vehus och toppventilationen till samma slang, vilket blir helt galet… Meningen är ju att frisk luft ska komma in.
Catch tanken verkar de flesta montera efter t’et till PCV’n (bild #4). Tycker att det borde vara klokare att sätta den före, som jag ritat på bilden överst på sidan? Då slipper man oljan till PCV’n också. Nån som ser nån nackdel med det?
Aktuellt ämne btw. Saab *host* 😉
23 januari, 2005 kl. 22:00 #54325STIred
Deltagare>>JRM kan ta hem Helix catch tank för 1090:- Säkert lite
>>billigare om vi blir fler.
>>
>>http://www.gruppe-s.com/Subaru/subeng/Helixcatchcan.htm
>>
>
>Hur många skulle vara intresserade, om vi får ner priset
>lite?
>
>————————————–
>/Claes
>Regionsansvarig Stockholm
>[a
>href=”http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi22″%5DMin
>RalliPil[/a]Jag är helt klart intresserad.
Har inga större kunnskaper inom det här området men så här spontant käns att ditt förslag med tanken före pcv:n är nog inte så dumt. Dvs bilden högst upp på sidan med oil catch tank fast med ett pcv till istället för filtret. Då får man ju bort oljan, samtidigt som man behåller återcirkulationen.
24 januari, 2005 kl. 08:38 #54288Strat
DeltagareSTIred, det hade ju vart det bästa helt klart. Men topparna behöver ju inget vakum, då de mestadels drar in luft. Gissar att en sån PCV kostar flis hos subaru 😉
Här kanske det är tydligare hur jag funderar över de två alternativen på vart man ska sätta catch tanken:
http://www.claeswikdahl.com/images/catchTankDots.jpg
Dom flesta (alla jag läst om) sätter den vid den blåa pricken, men det måste ju vara bättre att sätta den vi den röda? Lite bökigare med slangar och det krävs en liten adapter, men det är ju inget skäl.
Nå doktorer, vad säger ni? 😀
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil24 januari, 2005 kl. 09:05 #54320Kvarnis
DeltagareSom vanligt så fixcar jag det som ”inte” av största betydelse snabbt och eneklt..men betyder inte att det är rätt sätt…
H¤uvudsaken är att undvika oljan i hop med bränslet&hålla ren IC’n.
Sen hur man gör det spelatr mindre roll, vill man vara säker sätter man en pcv på rocker cover’n oxå å låter den vara i övrigt.24 januari, 2005 kl. 16:49 #54326STIred
DeltagareRöstar nog på den röda pricken med:)
och kanske ett filter innan topparna…
Jag köper nog den iden.26 januari, 2005 kl. 09:21 #54308ADDE.H
DeltagareNå Claes hur har det gått?Lite nyfiken:-)
/Adde
26 januari, 2005 kl. 09:27 #54289Strat
Deltagare>Nå Claes hur har det gått?Lite nyfiken:-)
>
>/AddeHar beställt tank 🙂 Kommer att koppla som översta bilden.
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil26 januari, 2005 kl. 11:17 #54309ADDE.H
Deltagare>>Nå Claes hur har det gått?Lite nyfiken:-)
>>
>>/Adde
>
>Har beställt tank 🙂 Kommer att koppla som översta bilden.
>
>————————————–
>/Claes
>Regionsansvarig Stockholm
>[a
>href=”http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi22″%5DMin
>RalliPil[/a]Bra då hoppas vi på en utförlig beskrivning på hur man kopplar in den med bilder mm:P
/Adde
26 januari, 2005 kl. 11:47 #54274OzO
Deltagare26 januari, 2005 kl. 14:40 #54310ADDE.H
Deltagare>Finns ju massor av bilder i denna tråd? 🙂
>
>_______________________________________________________________________________
>:[font
>color=”#C0C0C0″]::[font
>color=”#404040″]::
>[font
>color=”#FF0000″]ssiwebmaster
>| ”I would be unstoppable… if I
>could just get started!” | [font
>color=”#FF0000″]ssibluepile
>:[font
>color=”#404040″]::[font
>color=”#C0C0C0″]::Under huven;)
/Adde
21 februari, 2005 kl. 13:55 #54311ADDE.H
DeltagareJa hur har det gått?Bilder:P
/Adde
21 februari, 2005 kl. 14:36 #54290Strat
DeltagareHar monterat den. Dock efter t-korset till pcv’n. Det är trångt under turbon… Ska försöka fotta lite 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.