› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevhusventilation
- Detta ämne har 71 svar, 11,648 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2005 kl. 15:16 #54312
ADDE.H
Deltagare>Har monterat den. Dock efter t-korset till pcv’n. Det är
>trångt under turbon… Ska försöka fotta lite 😉Fota på nu!Hur ska jag annars kunna fatta hur den ska monteras;) 😀
Har du köpt en 9mm eller 15mm?/Adde
22 februari, 2005 kl. 20:12 #54291Strat
DeltagareOkej, fotade i snöfall och blåst:
http://www.claeswikdahl.com/images/impreza/catchTank01.jpg
http://www.claeswikdahl.com/images/impreza/catchTank02.jpg
1. Ut från vevhus.
2. Retur till insug.
3. Pluggad retur till insug.
4. Toppventilation.Hittade ingen klockren plats för tanken. Får se till sommaren hur varmt det blir ovanför kylaren… Gissar på varmt.
För att kunna koppla in tanken före t-korset till pcv’n måste nog turbon bort tyvärr.
24 april, 2005 kl. 14:58 #54328Adam K
DeltagareEfter gårddagens IRL titt har jag börjat tänka ännu mer….
Venten i topparna har du Strat, och alla som gjort nåt åt det här helt enkelt kapat och satt ett filter på, ni anser alltså att det egentligen inte finns beov av vent, förutom för att jämna ut lufttrycket i topparna? Som ni kopplat blir det ju bara lite flås in/ut, inget konstant sug ut genom insuget före turbon. Kommer det egentligen ut nån olja den vägen i originalutförande?
Antingen låter man det vara, eller så sätter man in ett filter/oljefälla på slangen bara?Venten ur vevhuset, undertrycket i insuget måste vara väldigt litet, det borde inte suga något? utan oljan som kommer dit kommer pga tryckläckage genom pcv-ventilen från plenumet?
Skulle det inte vara enklast/effektivast kapa slangen mellan venten och insuget, och sätta en oljefälla mellan vevhuset och plenumet? Då den största sugkraften måste vara från plenumet vid vacum där. Problemet blir väl om pcv-ventilen är så otät vid tryck att luften/oljedimman bara åker fram och tillbaka i slangarna./Adam
24 april, 2005 kl. 18:55 #54322pannan
DeltagareHar du trädgårdsslangar i motorrummet Strat? 😛
25 april, 2005 kl. 07:12 #54292Strat
Deltagare>Efter gårddagens IRL titt har jag börjat tänka ännu mer….
>
>Venten i topparna har du Strat, och alla som gjort nåt åt det
>här helt enkelt kapat och satt ett filter på, ni anser alltså
>att det egentligen inte finns beov av vent, förutom för att
>jämna ut lufttrycket i topparna? Som ni kopplat blir det ju
>bara lite flås in/ut, inget konstant sug ut genom insuget före
>turbon. Kommer det egentligen ut nån olja den vägen i
>originalutförande?
>Antingen låter man det vara, eller så sätter man in ett
>filter/oljefälla på slangen bara?Det är genom toppventilationen som ny luft dras in. Under högt ladd kan det även tryckas ut luft denna vägen och därför vill man inte ha den kopplad till insuget.
>Venten ur vevhuset, undertrycket i insuget måste vara väldigt
>litet, det borde inte suga något? utan oljan som kommer dit
>kommer pga tryckläckage genom pcv-ventilen från plenumet?
>Skulle det inte vara enklast/effektivast kapa slangen mellan
>venten och insuget, och sätta en oljefälla mellan vevhuset och
>plenumet? Då den största sugkraften måste vara från plenumet
>vid vacum där. Problemet blir väl om pcv-ventilen är så otät
>vid tryck att luften/oljedimman bara åker fram och tillbaka i
>slangarna.Förstår inte riktigt hur du menar här… När det är vakum i plenumet är den vägen öppen. Under ladd stängs den. Jag hade helst velat sätta tanken före förgreningen mellan insug och plenum, men det är väldigt trångt där.
25 april, 2005 kl. 07:12 #54293Strat
Deltagare>Har du trädgårdsslangar i motorrummet Strat? 😛
Absolut. And I’m proud!
25 april, 2005 kl. 10:51 #54329Adam K
Deltagare>Det är genom toppventilationen som ny luft dras in. Under högt
>ladd kan det även tryckas ut luft denna vägen och därför vill
>man inte ha den kopplad till insuget.
Så en ventil som du har är allt som normalt behövs?!>>Venten ur vevhuset, undertrycket i insuget måste vara
>väldigt
>>litet, det borde inte suga något? utan oljan som kommer dit
>>kommer pga tryckläckage genom pcv-ventilen från plenumet?
>>Skulle det inte vara enklast/effektivast kapa slangen mellan
>>venten och insuget, och sätta en oljefälla mellan vevhuset
>och
>>plenumet? Då den största sugkraften måste vara från plenumet
>>vid vacum där. Problemet blir väl om pcv-ventilen är så otät
>>vid tryck att luften/oljedimman bara åker fram och tillbaka
>i
>>slangarna.
>
>Förstår inte riktigt hur du menar här… När det är vakum i
>plenumet är den vägen öppen. Under ladd stängs den. Jag hade
>helst velat sätta tanken före förgreningen mellan insug och
>plenum, men det är väldigt trångt där.Hade tänkt såhär:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/catchTank2komma5.jpg
OzO: Var det denna bild ni ville se?Först hade jag inte tänkt på/att ha ventil till tanken, men om det är övertryck pga kolvringsläckage behövs det möjlighet att ventilera ut det även om pcv-ventilen är stängd pga turbotryck, men den måste ju ha en backventil som gör att det inte blir en okontrollerad insugsväg.
/Adam
25 april, 2005 kl. 11:27 #54294Strat
DeltagareFår inte upp nån bild?
25 april, 2005 kl. 15:29 #54330Adam K
Deltagareedit: Tack Ozo!!
/A25 april, 2005 kl. 18:52 #54295Strat
DeltagareAh, nu hajar jag. Javisst, det skulle funka. Möjligt, som du var inne på, att det blir lite mindre sug från plenumet under vakum, men det vette sjutton om det spelar så stor roll :+
26 april, 2005 kl. 10:01 #54331Adam K
DeltagareGutt, då har teoretikern varit duktig….
Nu till det praktiska;
Vad använde du för att täppa till slanganslutningarna, vad är det för ventil du hade, invändig slangdim. om du minns det, och framförallt, var köpte du allt (utom catch-tanken)?/Adam
26 april, 2005 kl. 10:39 #54296Strat
Deltagare>Gutt, då har teoretikern varit duktig….
>Nu till det praktiska;
>Vad använde du för att täppa till slanganslutningarna, vad är
>det för ventil du hade, invändig slangdim. om du minns det,
>och framförallt, var köpte du allt (utom catch-tanken)?
>
>/AdamKöpte slangen på Clas Ohlson, 8 mm om jag minns rätt. Den som följde med tanken var för kort. Jag pluggade med en gammal ps2 kontakt från en trasig mus i brist på annat :+
Ventil? Menar du filtret? Det är ett vevhusfilter och går att hitta lite överallt. Köpte mitt hos Speedworks.
26 april, 2005 kl. 11:09 #54332Adam K
Deltagare>Köpte slangen på Clas Ohlson, 8 mm om jag minns rätt. Den som
>följde med tanken var för kort. Jag pluggade med en gammal ps2
>kontakt från en trasig mus i brist på annat :+
😀 😀 😀>Ventil? Menar du filtret? Det är ett vevhusfilter och går att
>hitta lite överallt. Köpte mitt hos Speedworks.
right, filtret 🙂/A
29 april, 2005 kl. 07:42 #54323Yaskin
DeltagareStrat, tror du inte att slangarna riskerar att kolapsa när du får upp tempen i sommar, det ser ju ut som det är slang i pvc? PVC brukar inte vara lämpligt i temp över 60ºC. Iofs är det ju inget tryck på slangen, men vill bara varna…trist att få smält vattenslang över motorn 🙁
/ Andreas29 april, 2005 kl. 08:11 #54297Strat
Deltagare>Strat, tror du inte att slangarna riskerar att kolapsa när du
>får upp tempen i sommar, det ser ju ut som det är slang i pvc?
>PVC brukar inte vara lämpligt i temp över 60ºC. Iofs är det ju
>inget tryck på slangen, men vill bara varna…trist att få
>smält vattenslang över motorn 🙁
>/ AndreasJo, det är sant. Men vad jag vet är det denna typ av slang som alla kör med. Följde t om med sån slang med kittet. Någon som haft problem med det? Smält slang över motorn står jag gärna över 😮 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.