› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevhusventilation
- Detta ämne har 71 svar, 11,648 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2005 kl. 16:08 #54298
Strat
DeltagareFör att slippa anspelningar på trädgårdsdetaljer och smälta slangar har jag nu bytt till slang som tål både tryck och temp. Finns på OKQ8 och kostar 60:- metern, svart, armerad. 13mm ID ska det vara och inget annat.
🙂
1 maj, 2005 kl. 12:22 #54299Strat
Deltagarehttp://www.claeswikdahl.com/images/catchTankHoses.jpg
Så. Nu är det ju inget tryck att tala om i dessa slangar. Men dom tål det. Bara det jag menade :+
1 maj, 2005 kl. 19:59 #54333Adam K
DeltagareHade av IC’n idag, (monterade knocklink) och drog ut slangen från plenumet och tryckte dit en ’trädgårdsslang’ istället, tyvärr hade jag inte en tillräckligt lång, ingen catchtank färdig, och inte tid att bygga en, dessutom var jag orolig för värmen, så jag återställde.
Men plockar man bort IC’n är det relativt lugnt att byta slang från plenumet direkt (bara man har varmluftspistol tillgänglig..)
Så antingen jag ger upp och beställer en catchtank (stående) eller bygger klart delarna jag har, så ska jag göra enligt min ritning när jag kommer hem igen i sommar, då blir det bilder!Topparna skickar ingen olja till insuget nu iallafall 😉
5 september, 2007 kl. 19:33 #54300Strat
DeltagareSå här gjorde jag till slut:
http://www.claeswikdahl.com/images/catchTank3.jpg
Såg att det inte fanns nån bild på det 🙂
/Claes
26 december, 2007 kl. 13:51 #54327GT99
DeltagareLyfter denna tråd då jag har börjat fundera på att montera en catch tank. Blir ju inte riktigt klok på alla dessa olika alternativ som verkar finnas 🙂
Hittade ett alternativ på p1 owner forumet (tror man måste regga sig för att läsa)
http://p1woc.co.uk/postnuke/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11600Om jag fattade det hela rätt blev deras version så här:
http://www.wageniusdesigns.se/catchTank2.jpg
Han har helt enkelt tagit bort PCV ventilen och pluggat hålet.Verkar det vara en bra lösning eller är något av alternativen i denna tråd bättre?
26 december, 2007 kl. 19:48 #54335volvosnubbe
DeltagareHej tänkte jag skulle passa på o fråga hur org vevhusvent är dragen ? nån som vet eller kan rita upp en bild vorde snällt ??
De e nämligen så att ja hade den på serivce o då fråga ja dem om de rengjort vevhusventen o då sa de att de inte finns nått o rengöra….
Vilket ja har svårt o tro på.
har ju olja i ICn o slangarna från turbon till insuget helvägen.
Så antingen e turbon slut o läcker olja. dock laddar som vanligt. Eller så e vevhusventen igentäpt. Ryker inget blått så motorn e ju inte slut i kolvringar o så.Sen tänkte jag även köpa en catch tank som ni visat på bilderna . Funkar de bra o ha den som dene inkopplad på sissta bilden?
26 december, 2007 kl. 21:26 #54337kamikaze
DeltagareOrginal vevhusvent visas i bilden till vänster som Strat postade först i denna tråden och då snackar vi nog MY-00
26 december, 2007 kl. 22:19 #54334IMPREZA FOREVER
DeltagareLyfter denna tråd då jag har börjat fundera på att montera en catch tank. Blir ju inte riktigt klok på alla dessa olika alternativ som verkar finnas :)Hittade ett alternativ på p1 owner forumet (tror man måste regga sig för att läsa)http://p1woc.co.uk/postnuke/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11600Om jag fattade det hela rätt blev deras version så här:http://www.wageniusdesigns.se/catchTank2.jpgHan har helt enkelt tagit bort PCV ventilen och pluggat hålet.Verkar det vara en bra lösning eller är något av alternativen i denna tråd bättre?
Funderar över liten detalj i bilden.
Hur kan det bli undertryck i topparna?
Enligt pilarna så är det åt det hållet in i topparna pilarna visar.
Så vitt jag vet går vevhusventilationen ut genom oljereturerna i topparna och in i insuget tillbaka eftersom det bildas övertryck i vevhuset 🙁
Men det är väl nå special på boxern 🙂27 december, 2007 kl. 01:01 #54336volvosnubbe
DeltagareOrginal vevhusvent visas i bilden till vänster som Strat postade först i denna tråden och då snackar vi nog MY-00
sorry ! Hängde inte med 😀 men nu e de klart i huvet iaf 😀
Hursomhelst !
Jag undrar vad denna pvc ventil sitter ? nån som har nått kort på den?Misstänker att min är kass (?)
Har ganska redigt med olja i mitt insug o IC ink rör o slangar.
Monterade FMIC o redan efter 200mil började den öppna dumpen som nu e borta pysa liten oljedimma….
Kollat i rören o de finns en oljehinna i hela systemet.En annan fråga .. Måste man inte ha sug till vevhusventen så man får ut all oljedimma ?
Läste om en kille som byggde om vevhusventilationen på sin ford pinto.
Han använde sig av en motor som sög ut vevhusgaserna och därmedtjänade mer effekt än när han bara drog dem rätt ut i atmosvären.
Vet även om nåra killar på TPC som satte vevhusventen snett ner i downpipen så det skulle få ett undertryck som gjorde att oljedimman sögs ut i avgasröret . Avgasröret var soppas varmt så oljan förbrändes iaf .8 april, 2011 kl. 21:14 #54339TomK
DeltagareBumpar en gammal tråd.
Blir grå hårig på vevhus venten. Har en custom catch tank med 3 st in och en ut för filter. 2 små och en större anslutning.
På ventil kåporna har jag en stor och en liten anslutning. Dom små drar man till catchen??
På blocket har jag en slang (ca 10 cm) som går till ventilen (pcv?) i insuget. Frågan är väl om man ska plugga ventilen och dra slangen direkt till tanken?Sen har man ett y rör som ansluter till dom stora på ventilkåporna och även går till insugs slangen ska man göra något med den??
Har sökt och läst i dagar men blir fan inte klok på det här. 🙁
Har nog fått kronisk huvudvärk….
9 april, 2011 kl. 16:08 #54340TomK
DeltagareNågon??
11 april, 2011 kl. 21:10 #54338Fricke.w
DeltagareBumpar en gammal tråd.
Blir grå hårig på vevhus venten. Har en custom catch tank med 3 st in och en ut för filter. 2 små och en större anslutning.
På ventil kåporna har jag en stor och en liten anslutning. Dom små drar man till catchen??
På blocket har jag en slang (ca 10 cm) som går till ventilen (pcv?) i insuget. Frågan är väl om man ska plugga ventilen och dra slangen direkt till tanken?Sen har man ett y rör som ansluter till dom stora på ventilkåporna och även går till insugs slangen ska man göra något med den??
Har sökt och läst i dagar men blir fan inte klok på det här. 🙁
Har nog fått kronisk huvudvärk….
Alldeles riktigt 😉 dom små anslutningarna på ventilkåporna drar du till dom 2 små på tanken, den stora på tanken, ska in i blocket där förgreningen siter av plast som går till just pcv och turbo inlet pipe, dra ur den, och köp dig en plast böj på mekonomen som passar i den korta gummi biten i stället, sen drar du en slang från den plast böjen direkt till tanken, sedan plugar du pcv ventilen i plenum,jag köpte hks plugar från jrm för de ändamålet.
Och sen filtret högst upp på,
vola klart 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.