SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vevhusventilation

Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54298
    Strat
    Deltagare

      För att slippa anspelningar på trädgårdsdetaljer och smälta slangar har jag nu bytt till slang som tål både tryck och temp. Finns på OKQ8 och kostar 60:- metern, svart, armerad. 13mm ID ska det vara och inget annat.

      🙂

      #54299
      Strat
      Deltagare

        http://www.claeswikdahl.com/images/catchTankHoses.jpg

        Så. Nu är det ju inget tryck att tala om i dessa slangar. Men dom tål det. Bara det jag menade :+

        #54333
        Adam K
        Deltagare

          Hade av IC’n idag, (monterade knocklink) och drog ut slangen från plenumet och tryckte dit en ’trädgårdsslang’ istället, tyvärr hade jag inte en tillräckligt lång, ingen catchtank färdig, och inte tid att bygga en, dessutom var jag orolig för värmen, så jag återställde.
          Men plockar man bort IC’n är det relativt lugnt att byta slang från plenumet direkt (bara man har varmluftspistol tillgänglig..)
          Så antingen jag ger upp och beställer en catchtank (stående) eller bygger klart delarna jag har, så ska jag göra enligt min ritning när jag kommer hem igen i sommar, då blir det bilder!

          Topparna skickar ingen olja till insuget nu iallafall 😉

          #54300
          Strat
          Deltagare

            Så här gjorde jag till slut:

            http://www.claeswikdahl.com/images/catchTank3.jpg

            Såg att det inte fanns nån bild på det 🙂

            /Claes

            #54327
            GT99
            Deltagare

              Lyfter denna tråd då jag har börjat fundera på att montera en catch tank. Blir ju inte riktigt klok på alla dessa olika alternativ som verkar finnas 🙂
              Hittade ett alternativ på p1 owner forumet (tror man måste regga sig för att läsa)
              http://p1woc.co.uk/postnuke/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11600

              Om jag fattade det hela rätt blev deras version så här:
              http://www.wageniusdesigns.se/catchTank2.jpg
              Han har helt enkelt tagit bort PCV ventilen och pluggat hålet.

              Verkar det vara en bra lösning eller är något av alternativen i denna tråd bättre?

              #54335
              volvosnubbe
              Deltagare

                Hej tänkte jag skulle passa på o fråga hur org vevhusvent är dragen ? nån som vet eller kan rita upp en bild vorde snällt ??
                De e nämligen så att ja hade den på serivce o då fråga ja dem om de rengjort vevhusventen o då sa de att de inte finns nått o rengöra….
                Vilket ja har svårt o tro på.
                har ju olja i ICn o slangarna från turbon till insuget helvägen.
                Så antingen e turbon slut o läcker olja. dock laddar som vanligt. Eller så e vevhusventen igentäpt. Ryker inget blått så motorn e ju inte slut i kolvringar o så.

                Sen tänkte jag även köpa en catch tank som ni visat på bilderna . Funkar de bra o ha den som dene inkopplad på sissta bilden?

                #54337
                kamikaze
                Deltagare

                  Orginal vevhusvent visas i bilden till vänster som Strat postade först i denna tråden och då snackar vi nog MY-00

                  #54334
                  IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

                    Lyfter denna tråd då jag har börjat fundera på att montera en catch tank. Blir ju inte riktigt klok på alla dessa olika alternativ som verkar finnas :)Hittade ett alternativ på p1 owner forumet (tror man måste regga sig för att läsa)http://p1woc.co.uk/postnuke/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11600Om jag fattade det hela rätt blev deras version så här:http://www.wageniusdesigns.se/catchTank2.jpgHan har helt enkelt tagit bort PCV ventilen och pluggat hålet.Verkar det vara en bra lösning eller är något av alternativen i denna tråd bättre?

                    Funderar över liten detalj i bilden.
                    Hur kan det bli undertryck i topparna?
                    Enligt pilarna så är det åt det hållet in i topparna pilarna visar.
                    Så vitt jag vet går vevhusventilationen ut genom oljereturerna i topparna och in i insuget tillbaka eftersom det bildas övertryck i vevhuset 🙁
                    Men det är väl nå special på boxern 🙂

                    #54336
                    volvosnubbe
                    Deltagare

                      Orginal vevhusvent visas i bilden till vänster som Strat postade först i denna tråden och då snackar vi nog MY-00

                      sorry ! Hängde inte med 😀 men nu e de klart i huvet iaf 😀

                      Hursomhelst !
                      Jag undrar vad denna pvc ventil sitter ? nån som har nått kort på den?

                      Misstänker att min är kass (?)
                      Har ganska redigt med olja i mitt insug o IC ink rör o slangar.
                      Monterade FMIC o redan efter 200mil började den öppna dumpen som nu e borta pysa liten oljedimma….
                      Kollat i rören o de finns en oljehinna i hela systemet.

                      En annan fråga .. Måste man inte ha sug till vevhusventen så man får ut all oljedimma ?
                      Läste om en kille som byggde om vevhusventilationen på sin ford pinto.
                      Han använde sig av en motor som sög ut vevhusgaserna och därmedtjänade mer effekt än när han bara drog dem rätt ut i atmosvären.
                      Vet även om nåra killar på TPC som satte vevhusventen snett ner i downpipen så det skulle få ett undertryck som gjorde att oljedimman sögs ut i avgasröret . Avgasröret var soppas varmt så oljan förbrändes iaf .

                      #54339
                      TomK
                      Deltagare

                        Bumpar en gammal tråd.
                        Blir grå hårig på vevhus venten. Har en custom catch tank med 3 st in och en ut för filter. 2 små och en större anslutning.
                        På ventil kåporna har jag en stor och en liten anslutning. Dom små drar man till catchen??
                        På blocket har jag en slang (ca 10 cm) som går till ventilen (pcv?) i insuget. Frågan är väl om man ska plugga ventilen och dra slangen direkt till tanken?

                        Sen har man ett y rör som ansluter till dom stora på ventilkåporna och även går till insugs slangen ska man göra något med den??

                        Har sökt och läst i dagar men blir fan inte klok på det här. 🙁

                        Har nog fått kronisk huvudvärk….

                        #54340
                        TomK
                        Deltagare

                          Någon??

                          #54338
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Bumpar en gammal tråd.
                            Blir grå hårig på vevhus venten. Har en custom catch tank med 3 st in och en ut för filter. 2 små och en större anslutning.
                            På ventil kåporna har jag en stor och en liten anslutning. Dom små drar man till catchen??
                            På blocket har jag en slang (ca 10 cm) som går till ventilen (pcv?) i insuget. Frågan är väl om man ska plugga ventilen och dra slangen direkt till tanken?

                            Sen har man ett y rör som ansluter till dom stora på ventilkåporna och även går till insugs slangen ska man göra något med den??

                            Har sökt och läst i dagar men blir fan inte klok på det här. 🙁

                            Har nog fått kronisk huvudvärk….

                            Alldeles riktigt 😉 dom små anslutningarna på ventilkåporna drar du till dom 2 små på tanken, den stora på tanken, ska in i blocket där förgreningen siter av plast som går till just pcv och turbo inlet pipe, dra ur den, och köp dig en plast böj på mekonomen som passar i den korta gummi biten i stället, sen drar du en slang från den plast böjen direkt till tanken, sedan plugar du pcv ventilen i plenum,jag köpte hks plugar från jrm för de ändamålet.
                            Och sen filtret högst upp på,
                            vola klart 😀

                          Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 72 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.