› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevlager på väg att rasa?
- Detta ämne har 6 svar, 968 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
Takacs.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2013 kl. 18:23 #30916
Zkuiser
DeltagareHur låte det då? Har inte så stor koll på detta? Rasslar det? Knackar?
20 augusti, 2013 kl. 19:18 #259869kleinis
DeltagareHur låte det då? Har inte så stor koll på detta? Rasslar det? Knackar?
Som en hammare som knackar ordentligt mot metall. Höjs och blir kraftigare med motorvarvet, lagret slits ut, staken börjar slå mot veven och det går fort när det väl kommer.
Har man tur så går inte veven och staken sönder men det kan lätt hända
20 augusti, 2013 kl. 19:21 #259872Zkuiser
DeltagareOch det finns inga tecken på det innan då? När det väl börjar så låter det så som du biskriver?
20 augusti, 2013 kl. 19:35 #259871TypeR
DeltagareWhat’s your oil pressure reading
20 augusti, 2013 kl. 19:54 #259870kleinis
DeltagareOljetrycket blir lägre men detta är inget man ser om man inte har haft oljetrycksmätare sen innan enligt mig då eftermarknads kan visa fel men kolla det som TypeR skriver 🙂
Tänk dig att du har en millimeter tjock platta mellan 2 ytor som snurrar hela tiden när motorn är igång, mellan detta lager och veven så är det en oljefilm som bevaras eftersom ytorna är så nära varandra, (Max mått på lager spel ska vara 0,040mm på original lager) och när detta spel blir större så kan inte oljans ytspänning hålla isär metallerna och detta börjar då slå och skrapa, detta sista skede går snabbt eftersom oljan inte stannar kvar och håller dessa isär,
Nu kanske du förstår lite hur det fungerar, om olje byten följs med lite tätare intervaller som många håller på dessa motorer sparar man mycket slitage på lager,
Man kan i värsta fall se glitter i oljan precis innan det blir ordentligt haveri
21 augusti, 2013 kl. 19:42 #259873Zkuiser
DeltagareOfan är det så det funkar 😛 Jag har ett oljetryck på 40 undertomgång och 80 under belastning och så har det vart sen jag köpte bilen. sen vet jag inte vad det ska vara för tryck igentligen. Men så är det iaf. Och det låter ju inte alls så som ni beskriver att det kan låta när det havererar. Men det kan vara nåt som rasslar lite vid tomgång.. när man kör alltså.. Men då är det nog inte vevlagren då.. Men vad kan det vara?
21 augusti, 2013 kl. 20:20 #259874Takacs
DeltagareOfan är det så det funkar 😛 Jag har ett oljetryck på 40 undertomgång och 80 under belastning och så har det vart sen jag köpte bilen. sen vet jag inte vad det ska vara för tryck igentligen. Men så är det iaf. Och det låter ju inte alls så som ni beskriver att det kan låta när det havererar. Men det kan vara nåt som rasslar lite vid tomgång.. när man kör alltså.. Men då är det nog inte vevlagren då.. Men vad kan det vara?
kan kanske vara någon skyddskåpa som har lossnat lite vid turbon eller något, så vart det på min iaf,
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.