SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vibrationer i bromsarna fram pga rost

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    exclusive
    Deltagare

Hade rätt ordentliga vibrationer i ratten när jag körde hem min Impreza, 2009 2.0 D med 1200 mil på mätaren, från Tyskland. Den hade stått still ute i 3 månader vilket gjort att skivorna rostat rätt ordentligt. Vibrationerna satt i när jag kom hem till Sverige så jag funderar på att ta bort o smörja oken/klossarna. Nån som sett nån bra instruktion för detta på weben? Hittade för WRX:n men inte för nån annan modell. Eg. så är väl principen densamma med flytande ok men det känns alltid bra att se hur det sur ut på bild innan man drar igång.

Bumble bee
      Deltagare

Hade samma fenomen på mitt inköp, fast det är ju inte en så ny o flott som din =) Bakskivorna är det som brukar ta längst tid att få stil på genom körning i.o.m. skillnaden i bromsverkan, vibrationerna kommer inte försvinna av att smörja upp klotsarnas fastsättning men tycker ändå det är helt rätt att göra.

Man kan ju svarva skivorna, spelar ingen större roll för dess slitage då det är ytterst lite gods som försvinner om de inte slagit sig eller så. Tänk bara på att bromsvibrationer sliter en del på de övriga komponenterna, alltifrån hjullager till spindelled då de inte är byggda för sådana påfrestningar.

Hoppas det blir vibrationsfritt ganska snabbt, min tog ca 20-30 mils körning vilken förmodligen inte kan jämföras med motorvägstransport med fåtal inbromsningar från Tyskland. Kan du meka är det väl bara att plocka loss ett hjul och kolla, verkar det väldigt knepigt (sällan på japsar) så kan man ju söka information. Eventuellt kan någon ny monteringssats vara att föredra och glöm inte att kontrollera klotsarna efter sprickor och skador.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.