- Detta ämne har 14 svar, 6,158 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Jimmy STI 2012.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2012 kl. 12:49 #27780Jimmy STI 2012Deltagare
Hej!
Jag har just köpt min första Subaru i form av en STI Racing S tillverkad dec 2011 som jag tog ut igår!
Jag har börjat köra den nu under helgen för första gången, och en sak som jag hängde upp mig på direkt under första körningen, var att precis när jag lägger in den i tredje växeln (såväl när jag ska växla upp från 2:an som bromsa ner från 4:an) – och för växelspaken in i treans växel – så vibrerar hela växelspaken till. Man märker samma sak om man bara köra bilen i valfri hastighet 40-50-60 och frikopplar, tar växeln ur och i 3:an med frikopplingen nere, hela växelspaken vibrerar till när man tar in den i trean. Detta sker inte på någon annan växel och känns konstigt(!)
Ville därför gärna höra med er som kör STI, är detta ett känt problem med Subaru STI racing (2011-2012) eller är det precis som jag misstänker något konstigt eller fel med min nya STI racing som jag hämtade ut igår, så jag bör vända mig till mig återförsäljare?
En annan generell sak som jag även funderade över var tomgången. Den är mer rå än på en “vanlig” bil. När jag varit ute och kört och kommer hem och låter den gå på tomgång så kan det vid tillfällen ibland låta som att tomgången snabbt går ner för 1 sekund, men innan den hinner dö går den hinner den gå tillbaks igen och återvänder till normalt. Har man den på tomgång en 2-3 minuter händer detta kanske en gång. Ville bara kolla så att detta är normalt och inget att oroa sig för gällande tomgången för för en så rå motor som i STI?
Stort tack för era svar!
Med vänliga hälsningar
Jimmy3 mars, 2012 kl. 13:19 #238849TomvästDeltagareDet ska det ju inte vara och speciellt inte om den är original. Jag hade lite vibrationer i min låda men det löste sig med hårdare växellådsfäste. Tycker du ska höra med din återförsäljare! Med vänlig hälsning, tom
3 mars, 2012 kl. 19:57 #238850Jimmy STI 2012DeltagareTack Tom!
Ja visst är det konstigt. Vibrationen kommer just när man trycker in den i tredje växeln och har frikopplingen nere. Hela växelspaken vibrerar till just när den går in i trean. När väl kopplingen släppts upp och trean är i vibrerar inte växelspaken mer än i nån annan växel, när man kör – utan bara precis när man växlar och bara i treans växel.
Mvh
Jimmy5 mars, 2012 kl. 11:01 #238845Fricke.wDeltagareGrejerna är vell knappt inkörd heller gissar jag 🙂
Anmärk de till subaru, så du får de antäknat, sen har du lite is i magen, och låter maskineriet gå till sig lite med fler mil i ryggen, och ser hur de känns då 🙂6 mars, 2012 kl. 10:30 #238848PelleengstrandDeltagarenu ganske ja bara är i fablernasvärld men vibrationer kan ju vara en ty flisa som dragit ur ett drev eller liknande och på så vis skapa obalans lika väl som att en synkring eller något fått sig en konstig kyss. men en så ny bil lär ju ha garanti? så det är väl bara åka in och slå¨näven i bordet och be dom rätta till problemet:)
och tomgången är det ingen fara med så gjorde den ja provkörde med och så är min med nog för att min är 10 år äldre än din men 🙂
7 mars, 2012 kl. 11:29 #238847/Adam/DeltagareHej!
Jag har just köpt min första Subaru i form av en STI Racing S tillverkad dec 2011 som jag tog ut igår!
Jag har börjat köra den nu under helgen för första gången, och en sak som jag hängde upp mig på direkt under första körningen, var att precis när jag lägger in den i tredje växeln (såväl när jag ska växla upp från 2:an som bromsa ner från 4:an) – och för växelspaken in i treans växel – så vibrerar hela växelspaken till. Man märker samma sak om man bara köra bilen i valfri hastighet 40-50-60 och frikopplar, tar växeln ur och i 3:an med frikopplingen nere, hela växelspaken vibrerar till när man tar in den i trean. Detta sker inte på någon annan växel och känns konstigt(!)
En annan generell sak som jag även funderade över var tomgången. Den är mer rå än på en “vanlig” bil. Stort tack för era svar!
Med vänliga hälsningar
JimmyHej! De där vibrationerna du pratar om vid växling till 3:an känner jag inte alls igen på min bil. Min går väldigt mjukt och fint i. Det tycker jag du ska kolla upp.
Tomgången däremot kan även “dippa” lite emellanåt på min också, om den står på tomgång en stund. Så det tror jag faktiskt är helt normalt. Jag provkörde en innan jag köpte min ny och den vill jag minnas betedde sig på samma sätt.
26 mars, 2012 kl. 20:55 #238851Jimmy STI 2012DeltagareHej Adam!
Tack för ditt svar! Gällande vibrationen är det bara precis när man trycker i trean så att den trycks till mot sitt slutläge – när den tryck mot slutläge känns det att det vibrerar i den. Det känner man av framförallt när man växlar lite snabbare/hårdare och alltså trycker i trean till det tar stopp – precis där det tar stopp där känner man att det vibrerar. Men märker inte alls av detta ens i slutläget?
Mvh
JimmyHej! De där vibrationerna du pratar om vid växling till 3:an känner jag inte alls igen på min bil. Min går väldigt mjukt och fint i. Det tycker jag du ska kolla upp.
Tomgången däremot kan även “dippa” lite emellanåt på min också, om den står på tomgång en stund. Så det tror jag faktiskt är helt normalt. Jag provkörde en innan jag köpte min ny och den vill jag minnas betedde sig på samma sätt.
27 mars, 2012 kl. 05:04 #238846goffemannenDeltagaretror det du beskriver är helt normalt. Ja har det på min gamla sti -99 också.
Hej Adam!
Tack för ditt svar! Gällande vibrationen är det bara precis när man trycker i trean så att den trycks till mot sitt slutläge – när den tryck mot slutläge känns det att det vibrerar i den. Det känner man av framförallt när man växlar lite snabbare/hårdare och alltså trycker i trean till det tar stopp – precis där det tar stopp där känner man att det vibrerar. Men märker inte alls av detta ens i slutläget?
Mvh
Jimmy30 april, 2012 kl. 08:51 #238858HondahojDeltagareHej!
Har en STi Racing MY2011, och har inte de vibrationerna. Jag skulle kontakta återförsäljarern om jag var du (om du inte redan har gjort det).Tomgången är likadan på min. Vet inte om det går att fixa i mjukvaran, jag ser att tändningen hoppar lite också när den gör så där.
1 maj, 2012 kl. 14:31 #238855Simon.xDeltagareHej!
Har en STi Racing 2011, och har inte de vibrationerna.
Ang tomgången så är min så me. (Inte för att det dippar mycket)
Men om du kollar i motorrumet så ser du varför den pendlar lite (detta framkommer då acn går i gång)
//Simon
2 maj, 2012 kl. 20:23 #238852Jimmy STI 2012DeltagareHej!
Tack för din input!
Gällande tomgången har jag nu fått klarhet i att det är när AC kompressorn frikopplas och kopplas på – som ger en höjning och sänkning i tomgång.
Gällande att växelspaken vibrera till precis när den trycks in i end läget – har jag tagit upp det med min återförsäljare, men de står på sig och säger att det är normal och inget konstigt…
Hej!
Har en STi Racing MY2011, och har inte de vibrationerna. Jag skulle kontakta återförsäljarern om jag var du (om du inte redan har gjort det).Tomgången är likadan på min. Vet inte om det går att fixa i mjukvaran, jag ser att tändningen hoppar lite också när den gör så där.
2 maj, 2012 kl. 20:26 #238853Jimmy STI 2012DeltagareHej!
Stämmer, det är ac:n.
Gällande att det vibrerar till ju när jag slånger in 3:an och trycker den mot endläget, just när växeln trycks in och växelspaken vibrerar till, säger som sagt återförsäljaren att de inte ser det som något fel…
Men du får alltså inte alls någon vibration i växelspaken just när du växlar upp och trycker in 3:an snabbt mot sitt end läge?
Mvh
JimmyHej!
Har en STi Racing 2011, och har inte de vibrationerna.
Ang tomgången så är min så me. (Inte för att det dippar mycket)
Men om du kollar i motorrumet så ser du varför den pendlar lite (detta framkommer då acn går i gång)
//Simon
2 maj, 2012 kl. 22:00 #238856Simon.xDeltagareHej!
Stämmer, det är ac:n.
Gällande att det vibrerar till ju när jag slånger in 3:an och trycker den mot endläget, just när växeln trycks in och växelspaken vibrerar till, säger som sagt återförsäljaren att de inte ser det som något fel…
Men du får alltså inte alls någon vibration i växelspaken just när du växlar upp och trycker in 3:an snabbt mot sitt end läge?
Mvh
JimmyHej igen det har ja inte på min STI. mina växlar går i fint.
Jag kan testa o provosera 2—>3 o känna efter vid tillfälle en extra gång. men om ja skulle ha detta så skulle ja nog känna detta man jag kan testas.
Brukar inte pressa hela tiden mer handen med växelspaken då dom glider in fin fint.
Innan ja köpte min STI så testa ja en demo bil o denna hadde lite vibb i koplings pedalen då man stod vid röd lyse och pressa denna mer i mattan Dvs upp o ner utan växel, vib komm då den va fast i mattan (mycket lite iofs)
Detta finner ja inte i min STI heller.
Hur långt har din STI rullat nu ?
//Simon
6 maj, 2012 kl. 03:44 #238857Simon.xDeltagareHej Jimmy
Nu har jag testat på min bil och ja kan inte få fram detta du beskriver OM du nu inte tok pressar så du får detta via länk systemet..
Hoppas du finner dej till rätta med bilen mm 🙂
//Simon
13 maj, 2012 kl. 19:27 #238854Jimmy STI 2012DeltagareHej!
Tack Simon! Bra input, jag har mailat min återförsäljare om det. Förhoppningsvis kommer de att försöka byta ut oljan i växellådan för att se ifall det åtgärdar problemet.
Mvh
JimmyHej Jimmy
Nu har jag testat på min bil och ja kan inte få fram detta du beskriver OM du nu inte tok pressar så du får detta via länk systemet..
Hoppas du finner dej till rätta med bilen mm 🙂
//Simon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.