Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29653
    Shimme
    Deltagare

      Hej, jag köpte en subaru impreza GT-96 igår och har aldrig kört subaru eller fyrhjulsdrivet förr men säljaren till bilen sa att det ska klonka lite grann i drivlinan pga att den drivs 50/50, stämmer detta?

      Sen på väg hem på motorvägen märkte jag att när jag ligger i 80km/h eller mer och släpper gasen helt så vibrerar hela bilen väldigt mycket och det knackar och har sig, under 80km/h märks absolut ingenting vilken växel man än har i eller gasar eller inte osv..
      Jag testade att koppla ur och lägga ur växeln för att utesluta att det är växellådan som strular, och den vibrerade fortfarande, men så fort man gasar lite grann så slutar det att vibrera.

      Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

      /Simon

      #251544
      Mumin
      Deltagare

        Snö i fälgarna? Alt obalans i hjulen skulle vara det först jag skulle kolla. Dom kan klonka lite från bakaxeln vid ninja starter.

        #251564
        Shimme
        Deltagare

          Snö i fälgarna? Alt obalans i hjulen skulle vara det först jag skulle kolla. Dom kan klonka lite från bakaxeln vid ninja starter.

          okej, men om det är snö i fälgarna borde det väl vara samma obalans när jag gasar som när jag inte gasar? så länge bilen rullar borde det väl vibrera.

          är lite svårt att testköra i 80km/h+ någonstans nu utan att det hamnar snö i fälgarna, men det vibrerade verkligen kraftigt, skulle man stå utomhus och se bilen åka förbi skulle man se att bilen vibrerar kan jag nästan lova

          blev även påkörd på motorvägen på vägen hem också så bak skärmen och stötfångaren blev lite intryckta och ligger rätt nära vänster bakhjul, men det borde inte ha något med saken att göra eftersom det inte vibrerar när jag inte gasar väl?

          #251563
          JohanLofgren
          Deltagare

            Nä det är inte sagt att det vibrerar hela tiden. Ofta som det börjar vibrera vid en viss hastighet, prova att putsa av fälgarna, funkar inte det får du väll pröva med att föra in dem på balansering. Annars kanske någon bromsskiva är vind, men då borde det däremot vibrera hela tiden. Så skulle jag göra iallafall 🙂

            #251565
            Shimme
            Deltagare

              Nä det är inte sagt att det vibrerar hela tiden. Ofta som det börjar vibrera vid en viss hastighet, prova att putsa av fälgarna, funkar inte det får du väll pröva med att föra in dem på balansering. Annars kanske någon bromsskiva är vind, men då borde det däremot vibrera hela tiden. Så skulle jag göra iallafall 🙂

              okej, ska gå igenom lite på torsdag då jag har tillgång till lyft och däckmaskiner o så men tänkte fråga här först om tips på vad man kan kolla så kommer du på något mer så säg gärna till.

              tycker bara det är skumt att det BARA vibrerar när jag släpper gasen helt, annars känner man inga vibrationer.

              har snackat lite med han som sålde bilen till mig och det sitter bosch tändstift på men ska tydligen vara NKG, och så har ju bilen större avgassystem och lite annat smått o gott men inget chip/mappning, tänkte om det kunde ha något med saken att göra men det känns verkligen som nåt med drivlinan/däcken

              #251557
              pettsun
              Deltagare

                Tvivlar på motor fel eller de ni skriver.
                Har ju inte provkört bilen själv, men det låter som drivlina. Börja som sagt med att kolla över fälgarna.
                Obalans i hjulen kommer oftast i 80km/h, kan ha lossnat vikter eller snö/is i fälgarna
                Kolla sedan knutkors och stödlager.
                Blir det värre vid broms? vinda skivor.

                #251566
                Shimme
                Deltagare

                  Jag hade en BMW 320 innan som betedde sig liknande, när man låg i en viss hastighet vibrerade ratten och ja, nästan hela bilen. Hade inne den på flera olika ställen för detta och det balanserades och kollades men ingen kom fram till något.

                  Eller nu är jag ute på tunn is här, men du säger att när du släpper gasen. Det kan inte ha något med dumpventilen att göra, alltså att den inte dumpar ordentligt utan att det blir någon slags övertryck som gör att det blir kraftiga motorvibrationer? Det skulle ju också kunna vara en fuelcut du upplever, alltså att bilen inte för tillräckligt med bränsle, då hugger det till rätt rejält.

                  Om jag var du hade jag börjat med att att tvätta den ordentligt med högtryck och spola bort all snö, is osv. Sen hade jag tagit bort pluspolen från batteriet och tryckt på bromsen en massa gånger och låtit den stå någon timma så du resettar ecu´n samt lossar intercoolern och kollar alla slangar så det inte är en massa olja eller nåt i, samt skruvar bort och gör ren dumpventilen. Men jag är verkligen inte en speciellt haj mekare, men så hade jag gjort.

                  Har bilen i garage på nätterna så den är ju snö fri varje morgon jag startar och kör bilen, konstiga är att idag märkte jag inga vibrationer och då testade jag ganska höga hastigheter.

                  Dumpen är pluggad, jag vet inte om det finns någon nackdel med det, den dumpar ut genom luftfiltret nu, men alla vakuum slangar och slangar till intercoolern e bytta och intercoolern är relativt ny och större än orginal, sitter ett 3″ avgassystem på också, kanske kan ha något med för lite motstånd eftersom den inte är mappad/chippad?

                  ska testa kolla i intercooler slangarna ändå och nollställa ecu som du sa!

                  #251567
                  Shimme
                  Deltagare

                    Tvivlar på motor fel eller de ni skriver.
                    Har ju inte provkört bilen själv, men det låter som drivlina. Börja som sagt med att kolla över fälgarna.
                    Obalans i hjulen kommer oftast i 80km/h, kan ha lossnat vikter eller snö/is i fälgarna
                    Kolla sedan knutkors och stödlager.
                    Blir det värre vid broms? vinda skivor.

                    jag tror inte det har något med obalans i fälgarna att göra eftersom att vid 75km/h märks absolut ingenting sen i 80km/h är det jordbävning i bilen, eller det kanske diffar så mycket på 5km/h, aldrig haft det problemet förr, men ska balansera hjulen på torsdag också.

                    finns det något mer sätt att kolla drivlinan än att rucka på det för hand eller med spett? typ fett/olja i drivaxlarna å sånt, kan man kolla någon form av nivå på det eller är det bara att byta/fylla på om man är osäker? och på min bil, byter man på flera ställen och i sånt fall vilka?

                    Blir inte värre vid broms, men mina belägg i fram är det typ 1-2mm kvar på så dom ska bytas efter löning

                    #251558
                    pettsun
                    Deltagare

                      Nej du fettar och oljar inte in drivaxlarna. Olje byte i drivlinan lär inte hjälpa.
                      Tycker inte du ska ute sluta obalans i hjulen.
                      Kolla kardan och stödlagret.

                      #251568
                      Shimme
                      Deltagare

                        Nej du fettar och oljar inte in drivaxlarna. Olje byte i drivlinan lär inte hjälpa.
                        Tycker inte du ska ute sluta obalans i hjulen.
                        Kolla kardan och stödlagret.

                        Allright, nu har jag lite att kolla imorrn, tack grabbar!

                        #251569
                        Shimme
                        Deltagare

                          har kollat en del nu, hann inte kolla allt men jag hade lite obalans i däcken i alla fall, men blev inte bättre efter balansering, och sen märkte jag att kardanaxeln glappar lite i vad jag tror är stödlagret, den som håller kardanen på plats i mitten ungefär, men inte jätte mycket, ska fixa det efter löning och ska byta bromsbelägg, alla drivaxlar verkade bra, dom i fram glappade liiiite, börjar nästan tro att det är växellådan ändå för när jag ska iväg från 0 på 1’ans växel så känns det som om växeln hackar ett par gånger innan den läggs i när man har dragläge på kopplingen, speciellt när motorn är varm också blir det värre har jag märkt.

                          eller är jag helt ute och cyklar? kanske kan vara drivaxlarna/kardanen som ställer till med det problemet också?
                          sitter för övrigt STI lådan i som är förstärkt på 1’ans och 2’ans växel och den blev bytt för inte så jätte länge sen så hoppas det inte är lådan..

                          #251570
                          Shimme
                          Deltagare

                            Blev lite stressigt sist men jag kollade mer igår och kardan axeln ska ju kunna röra sig i stödlagret och gummit såg rätt nytt ut, märkte också att alla drivaxlar glappar liite, kanske 1 millimeter, utom vänster fram, den glappar mycket mera, så jag tänkte höra om det bara är drivknuten som glappar, är det mer värt att köpa en ny knut då? och är dom svåra att byta?

                            man får ju liksom en ny knut för typ en tusing men en begagnad axel för 1500.

                            sen har jag en lite offtopic fråga, vet inte om det ska vara såhär orginal på min bil men kylarvätske påfyllningen sitter längst fram till vänster under huven i bilens körriktning, det ser ut som en spolarvätske påfyllnings lock, och sen går det en liten slang från den till en svart behållare som sitter mer i mitten av motorutrymmet, någon som vet om det är orginal och hur man ser kylarvätske nivån?

                            #251548
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              Kollat över alla bussningar och fästen på bak axeln?
                              Så de inte är den som rör sig och lever om när du släper spän på den = slutar att gasa.
                              Sen skriver du att en av driv axlarna fram är mer glapp än dom andra, kolla upp den lite mer nogrant, för börjar en sån att ge med sig, kan man få sådana kraftiga vibrationer i bilen i bland, att de känns som man ska ruska ur den 😀

                              #251571
                              Shimme
                              Deltagare

                                Kollat över alla bussningar och fästen på bak axeln?
                                Så de inte är den som rör sig och lever om när du släper spän på den = slutar att gasa.
                                Sen skriver du att en av driv axlarna fram är mer glapp än dom andra, kolla upp den lite mer nogrant, för börjar en sån att ge med sig, kan man få sådana kraftiga vibrationer i bilen i bland, att de känns som man ska ruska ur den 😀

                                Jag har i princip tagit tag i varenda stag/länkarm/kardan, typ alla rörliga delar och skakat hårt och vänster fram drivaxel glappar ganska mycket faktiskt, tror den glappade i både knuten och i diffen men får nog känna en gång till innan jag köper något, sen ruckade jag på däcken fram och tillbaka när bilen var upphissad och kände ett litet glapp i vänster fram hjul, och ett stag som går in i länkarmen var det liiite glapp i också men inget som besiktningen påpekade heller.

                                Har inte känt något glapp i bakvagnen men det jag ska testa är först att byta klossar fram för dom är slut, sen drivaxel vänster fram och tändstift för det sitter tydligen fel sort i..

                                jag hoppas verkligen på att det är drivaxeln som ställer till med vibrationerna, är vääldigt drygt att sitta i kö till jobbet varje morgon och hacka sig fram på 1’ans växel å man känner att växellådan kommer rasa vilken sekund som helst.
                                men det konstiga är ju att när bilen är kall känns det ingenting alls :S

                                #251559
                                pettsun
                                Deltagare

                                  En glapp drivknut framkallat inte den symtomen du har beskrivit.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.