Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    Mumin
    Deltagare

Kan det vara så att låsningarna som sitter på vxl lådan där drivaxeln går in saknas?
      Typ om dom har bytt packbox och ej satt dit låsnigen igen för om dom börjar gänga ut sig så kan det ju bli konstiga fenomen.. Köpte en låda av gilarski han hade ju tagit bort ena som jag missade och fick obalanse och massa strul tills jag drog åt skiten igen och satte dit en låsning.

pettsun
      Deltagare

Har du samma däckdimension och fabrikat runt om?

Shimme
        Deltagare

Kan det vara så att låsningarna som sitter på vxl lådan där drivaxeln går in saknas?
          Typ om dom har bytt packbox och ej satt dit låsnigen igen för om dom börjar gänga ut sig så kan det ju bli konstiga fenomen.. Köpte en låda av gilarski han hade ju tagit bort ena som jag missade och fick obalanse och massa strul tills jag drog åt skiten igen och satte dit en låsning.

Kan man se utifrån på något sätt om dom saknas eller måste man ner med någonting? vet inte ens hur dom ser ut och vart dom sitter :/

Det sitter förresten short shift i lådan, kanske borde testa ta bort det?

Shimme
          Deltagare

En glapp drivknut framkallat inte den symtomen du har beskrivit.

Okej, skit också.. a sitter likadana dubb däck runt om och jag har balanserat dom, kanske kan vara fyrhjulsinställning då? men tycker de verkar långsökt, kanske är flera liknande fel som tillsammans gör vibrationer iofs

Mumin
            Deltagare

Hissa bara upp bilen kolla på lådan där drivaxeln går in. Där har du en hylsa som packboxen sitter i den hylsan sitter fast med en liten järn bit med 3 taggar på och en 12mm skruv har jag för mig. Tror det finns en bild på det i goffemans projekttråd. Sida 15 längst ner på hans tråd kan du se vad jag menar sitter i överkanten på Sti lådan med en 12mm bult kolla noga så ser du 😉

pettsun
              Deltagare

Okej, skit också.. a sitter likadana dubb däck runt om och jag har balanserat dom, kanske kan vara fyrhjulsinställning då? men tycker de verkar långsökt, kanske är flera liknande fel som tillsammans gör vibrationer iofs

Det kommer inte heller att hjälpa..
                Kolla det Mumin skriver.

Shimme
                Deltagare

Hissa bara upp bilen kolla på lådan där drivaxeln går in. Där har du en hylsa som packboxen sitter i den hylsan sitter fast med en liten järn bit med 3 taggar på och en 12mm skruv har jag för mig. Tror det finns en bild på det i goffemans projekttråd. Sida 15 längst ner på hans tråd kan du se vad jag menar sitter i överkanten på Sti lådan med en 12mm bult kolla noga så ser du 😉

Okej! men om den sitter där fast drivaxeln glappar i lådan, kan det vara något med drivaxeln då eller är det troligtvis den hylsan som är sliten då? och vad heter hylsan i sånt fall? vore ju grymt om ja bara behöver byta den 🙂
                  Verkar inte varit någon kunnig mekaniner som mekat med den här bilen innan, allting sitter löst eller fast med bultband eller tejp och sånt så skulle inte förvåna mig om den saknas..

Shimme
                  Deltagare

Okej! men om den sitter där fast drivaxeln glappar i lådan, kan det vara något med drivaxeln då eller är det troligtvis den hylsan som är sliten då? och vad heter hylsan i sånt fall? vore ju grymt om ja bara behöver byta den 🙂
                    Verkar inte varit någon kunnig mekaniner som mekat med den här bilen innan, allting sitter löst eller fast med bultband eller tejp och sånt så skulle inte förvåna mig om den saknas..

Såg idag att jag har ju en sån hylsa på orginal lådan som jag fick med, är en GT låda men det borde ju passa ändå 😉
                    men kan man montera den fel på något sätt? typ splinsen i själva axeln, måste den sitta exakt som innan eller spelar det ingen roll?

Shimme
                    Deltagare

Nu har jag hissat upp bilen och plockat bort vänster fram drivaxel och såg att splinsen till drivaxeln som går in i växellådan är ganska slut, och jag testade ta en pinne med hål i och rucka upp och ner på pinnen som sticker ut från växellådan och det glappade ingenting alls så jag tror att drivaxeln behöver bytas, och höger fram glappar liite också så tänkte byta den samtidigt.
                      Har dock bara tillgång till lyft på torsdagar och ekonomin är inte den bästa nu efter jul så kommer nog byta dom efter nästa lön och köra lugnt som fan tills dess.
                      Någon som kan rekomendera något bra ställe man kan köpa drivaxlar på? vet inte vad dom kostar från subaru men troligtvis en hel del 🙁 men man vill ju inte köpa något som pajar om ett par månader heller.

goffemannen
                      Deltagare

ja tror vi har några på jobbet. Kika in på atracco.se å sök där.

Christian S
                        Deltagare

var bor du? vi har drivaxlar liggandes i garaget.

Mumin
                          Deltagare

Har du provat med andra hjul? Så det inte är däckens stålplattor som uppkommit pga stått ett tag? Kanske lång sökt med drivaxlarna tror jag inte på.

Shimme
                            Deltagare

var bor du? vi har drivaxlar liggandes i garaget.

Jag bor precis norr om stockholm så är lite långt tyvärr.. jag köpte bilen i gbg dock 😛

Shimme
                              Deltagare

Har du provat med andra hjul? Så det inte är däckens stålplattor som uppkommit pga stått ett tag? Kanske lång sökt med drivaxlarna tror jag inte på.

det har jag inte testat och förra ägaren nämde inget om detta och han hade bara kört med sommarhjulen så det skulle ju faktiskt kunna vara något med vinterhjulen, men jag testar ett par bättre begagnade axlar först från typ atracco som goffemannen sa och hjälper inte det får jag väl vänta tills det blir plusgrader och dra på sommarhjulen och ut och testa.

Förresten, man kan ju skruva på dom där hylsorna som går in i växellådan märkte jag, men man kan väl skruva dom för hårt så något i lådan går sönder, hur vet man hur mycket man kan skruva? och låsningarna var kvar så dom borde inte ha rört sig någonting.

Jag har ju en växellåda med skuren 1’ans växel så jag kanske kan ta det stora drevet med axlarna som går ut till drivaxlarna och byta den också men det gör jag helst inte i första taget.

Fricke.w
                                Deltagare

Som jag sa, http://www.importcarparts.co.uk är din bästa kompis, om du vill köpa original delar till bra priser 🙂
                                  Annars köper du begagnat av grabbarna här, som verkar ha lite på lager, ingen ide att köpa dyrt, om begagnat funkar och är i bra skick.

MVH

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.