› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Viktigt att veta vid köp av långmila impreza?
- Detta ämne har 5 svar, 1,256 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2009 kl. 10:33 #10923
RH
DeltagareTja alla subaruägare!
Äntligen har jag blivit tillräckligt ekonomiskt stabil för att köpa en av mina drömbilar, en Subaru Iimpreza GT. Det jag mest undrar över är hur bra en Impreza mår efter att ha rullar 20 000 mil som vissa bilar på blocket har gjort? Vad bör vara bytt och hur ska bilen kännas om det inte blivit bytt?
MVH Robin
27 juni, 2009 kl. 14:15 #119944Manor
DeltagareHej !
Min Impreza har nu gått dryga 20000 mil, och detta utan några egentliga problem.
Kamremmen bör vara bytt för andra gången. Jag valde även att byta vattenpumpen vid 20000 mil, den hade säkert kunna hålla ett tag till men det kändes dumt att chansa.
Det börjar än en gång bli dags för att byta ventilkåpspackningar på min bil.
I övrigt så är det väl viktigt att känna hur växellådan känns liksom kopplingen. Min koppling (lamellen) hugger en del…det verkar vara mer eller mindre standard om man som jag tar det lugnt. En banzaistart kan kurrera detta för ett tag, men sliter då en del på grejerna. Jag har valt att leva med detta huggande. Jag gjorde ett lamellbyte vid 5000 mil, men samma huggande fenomen uppstod tämligen omgående så det bytet var bara pengar i sjön.
Det är ju inte egentligen milen i sig som sliter på bilen utan hur dessa mil har körts. I mitt fall så är det främst 7 mil tur & retur till jobbet som gett många mil, men dessa mil rullar på i 100 km/h utan allt för mycket stopp och start ens i närheten av jobbet och sliter inte så mycket på delarna. På så sätt kan en långmilare vara friskare en en stadskörd bil…det är åtminstone min uppfattning.
Något som däremot syns lätt på en långmilare är alla dessa j-vla stenskott. Om vindrutan fortfarande är original så lär den vara rejält blästrad…detsamma gäller strålkastarna om man inte haft skydd på dem. Huven har också sina stenskottsprickar…detta har man svårt att undvika speciellt i motorvägsfart i mitt fall.
I övrigt så är det väl det vanliga som bör kollas…typ däck, bromsar och servicebok.
28 juni, 2009 kl. 08:48 #119948RH
DeltagareTackar för rikligt med info! Ingen mer som har erfarenhet av en långmila Subaru? Man kanske inte kan tycka att 20 000 mil är långt men det är ju längre än vad många Subaru:or har gått på blocket.
29 juni, 2009 kl. 20:21 #119945Manor
DeltagareDet är ju svårt att säga något generellt. Allt beror ju på hur bilen har servats och körts. Jag skulle själv inte dra mig för att sälja den till bästa kompisen. Det finns inget jag ångrar att jag har gjort med bilen, jag har haft den från flång ny, och den har servats på auktoriserad verkstad var 625 mil (jag kan lova att serviceboken är fullstämplad :D).
Det finns ju vissa Subaru som har gått det dubbla utan egentliga problem, men allt beror som sagt på. Inte ens en Subaru är skottsäker, även om man nästan tror det.
Ring Fürstenhoffs Motor och prata med Roffe eller Gregor. De vet det mesta som man behöver veta om våra pärlor. De kanske kan ge tips vad man ska se upp med!!?
29 juni, 2009 kl. 23:43 #119947Lt Dan
Deltagarehttp://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1047
*ASG* ”Andra märken brukar hålla kanske två år”
Känns som det inte finns nåt mer att säga. 20-30K i en subba är ingenting…
1 juli, 2009 kl. 08:13 #119946Manor
Deltagarehttp://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1047*ASG* ”Andra märken brukar hålla kanske två år”Känns som det inte finns nåt mer att säga. 20-30K i en subba är ingenting…
KLockrent, vilken hjälte :-).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.