Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38710
    Perra
    Deltagare

      >Vi behöver väl inte överdriva med tjat om skadorisken? På de
      >banåka-träffarna jag varit på så har varken en Impreza eller
      >en Impreza-förare skadats. Vad jag vet så har inte någon
      >Impreza voltat på en banträff i Sverige.
      >
      >Om man kör så fort på bana att man börjar snacka om risk att
      >volta med bilen så är det kanske bättre att montera
      >bågen/buren istället för att säga att 4p-bälte är dåligt.
      >
      >Så, nog om det…om jag får be.

      Här tycker jag att det är rätt att betona de risker som ändå finns när man kör med 4-punkt utan bur. Bättre att skriva det en gång för mycket än en gång för lite.

      Det var en Impreza som lade sig på sidan på Mantorp för ett par (tre?) år sedan. Den kunde ju ha lagt sig på taket om det gått illa(re). Annars har klubben varit förskonad från avåkningar som har slutat på nåt annat än 4 hjul vad jag vet.

      Mitt tips är att du skippar bältena och kör ändå på banträffarna.
      Det låter som att du mest vill ha dem för att det ska se coolt ut och sånt föraktar jag.

      Mvh Perra

      #38707
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Äljen – Reagera inte så förbannat snett hela tiden, det är inga dryga pekpinnar, det är råd i högsta välmening från oss.

        Jag byr mig inte om du skall ha dem för att det ser tufft ut på parkeringen – jag vill bara att du skall vara medveten om att det finns ett allvarligt problem med just att sitta smällfast i sidled i en bil utan bur.

        Jag själv har satt mig lite i läget att det måste bli någon form av bur i Silverpilen – med riktiga stolar sitter man i stort sett lika fast där i sidled…

        🙂

        Att plocka ur airbagen är ett problem det med – och en kalkylerad risk – men å andra sidan har inte min bruksbil airbag heller… :+

        /J

        #38721
        Vectorm12
        Deltagare

          Sorry att jag avbryter men tänkte bara fråga om jag fattat detta rätt.

          Det Ghoofy, SAM, m.fl. menar är att om man lägger bilen på taket kollapsar detta och man sitter fast upprätt om man har fyrpunktsbälten? Stämmer detta eller misstolkar jag det hela?

          #38722
          Henke
          Deltagare

            Stämmer exakt!

            / Henke

            #38712
            skytiskapilen
            Deltagare

              Älgen!

              Köp du 4-punkts! Men åk med vanliga bältet på banträffarna. Fram med stolen och ryck till i bältet så det låser, det bör räcka för att sitta fast lite bättre. Sen kan du ändå låta de coola 4-punktsbältena hänga i bilen om du vill ha parkeringscred.

              /Andreas
              http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
              – Original Gangster –

              #38716
              Imp
              Deltagare

                klart man ska ha but och riktiga stolar annars tycker inte jag heller man ska ha vare sig 4p eller 6p men nu råkar jag ha stolar som är byggda för detta och en bur är inte heller helt omöjligt att jag sätter in.

                #38711
                Sso
                Deltagare

                  Satt o funderade på vad som skulle vara så farligt med bältesmontering i bilen, tur jag fick se Paint-skisserna, hade aldrig ens tänkt tanken att man kan montera i golvet, trodde hatthylla/baksätet var ena alternativet. Vad är problemet i sidledskrockar förresten?

                  O nej, jag har inte monterat o kommer inte montera 4P-bälten i min Subby, bara nyfiken.

                  Hoppa in i högerstolen på rallyträning i helgen i bil där det bara satt 4P-bälten, kändes nästan obehagligt när man är van med 6P-bälten..

                  #38729
                  Niklas
                  Deltagare

                    Vem har skrivit att man skall sätter fast bältena som går över axlarna rakt ner bakom stolen??

                    #38708
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Valet på en standardimpreza är att sätta dem i den veka hatthyllan, som högst troligen kommer att ge vika när olyckan är framme, eller nere vid baksätet där det är förstärkta originalfästpunkter och riskera problem med stolen… 🙂

                      I med en bur på en gång Äljen, och montera bältena i bursträvorna. 😀

                      /J

                      #38730
                      Niklas
                      Deltagare

                        > eller nere vid baksätet där det är förstärkta originalfästpunkter

                        Precis där, som många andra i klubben redan kör.

                        #38709
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          …och det är där man börjar vara ute på hal is med för stor vinkel enligt de som vet. 😉

                          /J

                          #38731
                          Niklas
                          Deltagare

                            Svar ja, det har vi konstaterat ett antal gånger nu…

                            #38732
                            Niklas
                            Deltagare

                              Då var bältena beställda. Det blev två uppsättningar blåa 2″ 4p-bälten av märket Radaelli. Kommer att se fint ut i min “show and no go”-bil.

                              Röda bälten av samma modell monterade i en EVO6a:
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/album192/P1010048

                              Billigt blev det också, skulle kunna köpt 3 sånna bälten för samma pris en uppsättning Sparco/Momo 3″ 4p-bälten. Dessutom kändes 2″ mycket bättre då det inte blev så mycket bälten. Satt som en keps helt enkelt. Om fler i Göteborg är intresserade så kommer de förhoppningsvis sitta monterade i bilen lite innan vi flyttar så en spontanträff kan ge er möjligheten att få titta och prova.

                              #38733
                              Niklas
                              Deltagare

                                Skriver av mig här när bältena är monterade. Skall även ta kort på monteringen.

                                #38717
                                griml0ck
                                Deltagare

                                  Varför beställde du inte sabelt bälten från dalhems? Solberg kör ju med sabelt vettu 😉 Kostar ca 1000 kr med kuddarna (800 för bältet och 200 för kuddarna).

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.