› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilka är dom svaga punkterna!
- Detta ämne har 42 svar, 3,830 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
bsrmicke.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2010 kl. 13:59 #24768
bsrmicke
DeltagareHej,
Har precis köpt mig en fin Impreza 2,0 Gt -99 som jag tänkte ha och leka med på isen.Har faktiskt noll koll på vad som är dom svaga punkterna på denna modell så innan jag sätter upp den i bänken för att ”pilla” lite vill jag veta vad som är dom vanliga problemen med denna motorn vid trim?
Micke
18 december, 2010 kl. 15:06 #215305andreaswrx
DeltagareHej,
Har precis köpt mig en fin Impreza 2,0 Gt -99 som jag tänkte ha och leka med på isen.Har faktiskt noll koll på vad som är dom svaga punkterna på denna modell så innan jag sätter upp den i bänken för att ”pilla” lite vill jag veta vad som är dom vanliga problemen med denna motorn vid trim?
Micke
lådan är inte något vidare så den går innan motorn gör att
19 december, 2010 kl. 10:34 #215309NickeH
DeltagareBeror ju på vad du menar med ”i bänken”, ska du höja laddtrycket lite så är det inga problem, det viktigast är väl att se till att motorn INTE går snålt(lean), kolla med en bredbandslamda eller installera en knocklink som varnar för knackningar i motorn.
Med höjd ladd och 3″ avgas går det väl få ut kanske 250hk och kanske uppemot 270hk med en seriös mappning typ ecutek.
Lådan håller bra på vintern 🙂 men ta det lugnt med häftiga starter på asfalt, dumpa inte kopplingen, eftersom det blir minimalt med hjulspinn med 4wd så får lådan ta all stryk.
19 december, 2010 kl. 12:04 #215320bsrmicke
DeltagareTänkte naturligtvis göra en seriös mapning det är ju trots allt det som är mitt levebröd;-) det som jag först tänkte på var om kolvar,vevstakar eller liknande inte mådde bra av trim?I bänken menar jag Rototesten vi har på jobbet.
19 december, 2010 kl. 12:18 #215310NickeH
DeltagareNånstans kring 350hk börjar det bli dags med smidda grejer men som andreas sa så är lådan i mer i farozonen. Finns mycke skrivet in detta så sök på forumet.
Sent from my X10i using Tapatalk
21 december, 2010 kl. 11:19 #215315dj_pelle
Deltagare..du behöver inte ”pilla” om du ska leka på isen…
21 december, 2010 kl. 17:13 #215321bsrmicke
Deltagare..du behöver inte ”pilla” om du ska leka på isen…
Jobbar man hela dagarna med att trimma bilar ”måste” man pilla lite;-)
21 december, 2010 kl. 18:08 #215316Garagekungen
DeltagareJobbar man hela dagarna med att trimma bilar ”måste” man pilla lite;-)
Då förväntar vi oss lite siffror – när du pillat klart… 😀
21 december, 2010 kl. 18:41 #215322bsrmicke
DeltagareDå förväntar vi oss lite siffror – när du pillat klart… 😀
Visst inga problem.Tanken är att pilla till den i mellan dagarna om tiden räcker till först måste jag bara pilla till min racebil så jag kan riva ner den för lack.
21 december, 2010 kl. 20:11 #215297Kvarnis
DeltagareLådan kalra drygt 300Bhp, rätt mappat så överlever botten delen lätt 350Bhp.
Orginal snurrran duger väl till ~260-270Bhp innan det bara är varmluft som blåser.
Orginal topparna bör inte varavas över 7500k.Beroende på vilket snurra du tänker montera om du byter dvs, hållner laddet så håller lådan bättre.
E85 och herr jösses vrid då dör org.lådorna tämligen omgående.Jo, lmm och öppent filter kan vara ett klart problem det oxå pga maf baserat org.sprut
/Kvarnis
22 december, 2010 kl. 06:48 #215323bsrmicke
DeltagareLådan kalra drygt 300Bhp, rätt mappat så överlever botten delen lätt 350Bhp.
Orginal snurrran duger väl till ~260-270Bhp innan det bara är varmluft som blåser.
Orginal topparna bör inte varavas över 7500k.Beroende på vilket snurra du tänker montera om du byter dvs, hållner laddet så håller lådan bättre.
E85 och herr jösses vrid då dör org.lådorna tämligen omgående.Jo, lmm och öppent filter kan vara ett klart problem det oxå pga maf baserat org.sprut
/Kvarnis
Sitter öppet filter på den nu men har fått tag i en orginalluftburk dock saknar jag slangen som sitter mellan luftmassemätaren och sugröret,Inget du har liggande?
22 december, 2010 kl. 07:46 #215298Kvarnis
DeltagareHm nä inte vad jag vet, har inte allt för mycket standard prylar liggandes.
Var ju några år sedan man hade MY99 tillråga på allt 😀22 december, 2010 kl. 09:01 #215318knotan
Deltagarevad för mått är det på origninalturbon???
lär ju alla ggr vara den som sätter begränsningen hur som helst. funderar över samma typ av upppgradering till min i vår.
vore ju intresant att veta vad för uppgradering man ska leta efter.har en 16t ligger tror den är på runt 44inducer 42exducer,
dem ska ju vara rätt lagom att maxxa till runt 300 häst i teorin vilket borde matcha med boxerns sughästar och motorvolym.
frågan är bara om en sån är för lik orignal för det ska vara värt att byta??? eller om man ska bygga nått eget lite större customagg för å slippa herrejössesvridet på lägre varvtal… kanske nån typ av td05/td04 hybrid :confused:
jag vill med lippa byta låda, går kanske å få till en snällare vridkurva med elektronisk laddtryckstyrning istället ….?22 december, 2010 kl. 12:08 #215324bsrmicke
DeltagareÄr också intresserad om någon har utväxlings förhållanderna på samtliga växlar och bak axel mm till en GT -99.Vad brukar man räkna på för drivlineförluster borde inte vara mycke mer än 10-12% eftersom det inte är någon vinkelväxel eller liknande?
22 december, 2010 kl. 12:40 #215299Kvarnis
DeltagareBästa kompromissen är VF35, om man har låda m.m som pallar så är TD05-18/20G på E85 ett bra val.
diffen har 3.54 i utv. 1.1:1 i mellan och fram diffen 3.9 som är slutgiltig utv.
3.454 1.947 1.366 0.972 0.738, 3.333 är utv på resp växel 1-5,back
10-15% är ganska normalt i försluster, runt 350 på hjulen brukar vara strax över 400 i motorn.
En TD05-20G skulle funka bra oxå om man håller tillbaka laddet då man tenderar att få surge på den snurran.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
