Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    fredrik_wt
    Deltagare

jag undrar vad man kan köra med för ET på bilen, när det är 4WD osv kanske nåt pajar annars?! (kan inte det där…) finns ju flera märken med samma bultcirkel, men ET är väl 55 orig på subaru, så vad kan jag ha för ET diff? kan jag använda fälgar från nåt annat märke?

Sasse
      Deltagare

Vad jag vet finns det ingen fälg från något annat märke som passar rakt av.

Du skrev inte vad det gäller för modell, men är det en GT så är ett riktmärke att aldrig ha lägre offset än 48 på en 7×17″ fälg, då, som du säger, original är 55.
        På en STi skiljer det litegrann.

fredrik_wt
        Deltagare

det är faktiskt en legacy, men ET osv är samma, således borde samma “regler” gälla….

vissa säljare av fälgar (företag) påstår att 45 går minsann bra det med, +/-10 är ok menar de… men vet inte om jag riktigt litar på det…

utbudet är ju ” så där” kan man ju säga….

stransky
          Deltagare

Hej,

Den information jag fått från vissa återförsäljare samt Subarus egna hemsida säger att det ska vara ET55 till Legacy. Tyvärr så har jag inte fått någon information på hur stor avvikelsen i spårvidd får vara för att fabriksgarantin fortfarande ska gälla. Generalagenten hänvisar till återförsäljarna och de verkar inte veta utan hänvisar till sina originalfälgars offset.

I våras köpte jag en ny Legacy inkl. alufälgar med vinterdäck men nu visar det sig att dessa fälgar avviker från original. De har offset 45 och är 7″ breda vilket gör att de sticker ut för långt och riskerar slå i skärmkanten. Det är alltså inga originalfälgar!! Jag är rätt besviken på återförsäljaren men hoppas på att de byter ut dessa fälgar åt mig snabbt och smidigt.

En lathund som räknar ut hur offseten ändrar hjulets läge kan du hitta här: http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.