› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Vilka här har beställt nya STI 05?
- Detta ämne har 67 svar, 3,767 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 9 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2004 kl. 20:38 #8009
pannan
DeltagareVore kul att veta om det är några fler här som beställt nya STI 05 och i sådana fall i vilken färg?
Själv sitter jag och väntar spänt på en svart 05:a som bör dyka upp i början av Oktober 🙂 Det man har läst om den på Engelska forumet och i press verkar väldigt lovande hittills.
Enligt säljaren skulle det komma in ca 9 st blåa, 6 silver och 2 svarta till Sverige och det är ju inte överdrivet många. Men det är mycket möjligt att flera bilar letar sig hit.
Mvh
J16 september, 2004 kl. 05:59 #90940wesly 2
DeltagareVi har sålt en blå som ska gå i GBG är själv sugen på en oxå men vill se den nya innan jag bestämmer mig…
16 september, 2004 kl. 06:40 #90945Niklas
DeltagareNågra större förändringar mer än ytterligare en prishöjning? 😛
16 september, 2004 kl. 06:54 #90909pannan
Deltagare>Några större förändringar mer än ytterligare en prishöjning?
>:PDet kan man nog lugnt säga
😀Bredare fälgar med bredare däck (235:or), skärmbreddad bak, active YAW control, annan inredning, andra dörrsidor med mer mocca eller vad nu det är för tyg m.m
Här kommer en liten provkörning på Engelska:
Do you get confused by all the different Subaru Imprezas that are available? If so, then you won’t be pleased to hear that there’s a new one – but this version is important, because it’s the official, UK-spec STi. What’s more, the range-topper is now more hardcore than ever.
Although it looks almost identical to the current car, mechanically it is very different. Even if you didn’t know what the changes were, you’d feel them within seconds of driving off. Those who said the STi had gone soft under the challenge of successive Mitsubishi Evos will see Subaru is back and fighting.
Essentially, this car features suspension changes and electronic aids first seen on the Japan-only Impreza Spec C. The first thing you notice is the drone from the new Bridgestone Potenza tyres and wider wheels, with the sparse treads almost like those of racing rubber. It sounds as if the wheel bearings have worn out, although they have also been enlarged to cope with higher cornering forces. Then you feel how pin-sharp the steering is, how the wheels climb up grooves in the road like an eager puppy, and how the tail steps out the instant you back off in a corner. Only a tiny step out, mind! We can thank a new yaw-rate sensor, which detects the rate of drift in a corner 50 times per second, for this control. Using the sensor’s data, the STi adjusts the torque split to 50/50. The adjustment is ultra-quick, too, thanks to a limited-slip front differential which reacts faster and more progressively. So the STi can both turn into a bend as if its life depends on it, and feel stable once in it.
The newcomer’s other piece of electronic trickery is the Driver Controlled Centre Differential, or DCCD for short. This overrides the yaw sensor and lets you set your own drive split, using a thumbwheel mounted next to the handbrake. Other changes include a slightly longer wheelbase, discreet lips on the rear arches covering a 15mm-wider rear track, stiffened steering and front suspension mounts and new aluminium suspension arms. These revisions help provide stronger steering self- centring and a better feel of the road.
The wheels are still gold, though, and the vast bonnet scoop and huge rear wing are the same as introduced at the 2003 model-year facelift.
Inside, there’s more cloth and a smoother centre console with neater air-conditioning controls, but the ambience remains that of a rally car fresh from the special stages. The car’s pace hasn’t changed either, with 265bhp of thrust from the turbo flat-four. A revised gearshift makes for a smoother drive, thanks to shorter, more precise movements, and the brakes bite as firmly as ever. But the new-found ability in bends is this STi’s key appeal.
16 september, 2004 kl. 07:02 #90946Niklas
DeltagareFinns det bilder?
16 september, 2004 kl. 07:10 #90936Davve
DeltagareVad kostar en STI 05??
Lite sugen 😛
16 september, 2004 kl. 07:14 #90910pannan
Deltagare16 september, 2004 kl. 07:16 #90941wesly 2
DeltagareSen så blir det andra bättre bromsar & annat ET på fäljarna
16 september, 2004 kl. 08:14 #90884Wiklundh
DeltagareKänns inte intressant förens dom skruvar upp laddtrycket lite och tar ut mera än ”futtiga” 265Hk.
Undrar om 2.5 liter är nästa steg när dom ska höja effekten i europa?
Finns ju potensial i 2.0:an så det räcker annars för mera mos.
Men det går ju alltid att trimma själv. :9
Men som sagt, vet någon pris på en -05:a?16 september, 2004 kl. 10:13 #90891Janne248
Deltagare>Men som sagt, vet någon pris på en -05:a?
389900:- enligt http://www.subaru.se
+4200 metallic +xxxx i tyg/gummimator, motorvärmare/kupé uttag mmHar dock fått offerter på åtskilliga 10k mindre 😀 😀
16 september, 2004 kl. 11:17 #90911pannan
Deltagare>Känns inte intressant förens dom skruvar upp laddtrycket lite
>och tar ut mera än ”futtiga” 265Hk.
>Undrar om 2.5 liter är nästa steg när dom ska höja effekten i
>europa?
>Finns ju potensial i 2.0:an så det räcker annars för mera
>mos.
>Men det går ju alltid att trimma själv. :9
>Men som sagt, vet någon pris på en -05:a?
>Visst skulle det vara roligare om de tog hit 2.5 liters eller JDM bilen. Men nu är det tyvärr inte så. England kommer inte heller att få 2.5 liters motorn, utan det blir samma som oss med DCCD:n. Nu är det trots allt en väldig skillnad på väghållninge iom att axelavståndet har ökat och diverse andra saker är ändrade, och det är ju aldrig fel att väghållningen putsas lite ytterligare.
Potential finns det nog så det räcker till på 2 liters maskinen, så länge man trimmar med förnuft.
Listpriset är ungefär samma som förra året, men det skiljer sig ifrån handlare till handlare.
16 september, 2004 kl. 20:51 #90912pannan
DeltagareHär kom upp för bara några timmar sedan på Subarus Engelska hemsida. Nu kan man läsa om alla uppgraderingar etc. Får se om det skiljer sig mellan dem som kommer till Norden. Men iom att detta är 2.0 liters varianten så är det med all säkerhet denna vi kommer att få se i Sverige och Norden.
17 september, 2004 kl. 17:56 #90885Wiklundh
Deltagare17 september, 2004 kl. 18:36 #90892Janne248
DeltagareWiklundh, man måste vara medlem för att få läsa. Kan du sammafatta. Alt. copy/paste?
17 september, 2004 kl. 20:27 #90890Blocken
DeltagareMY05 verkar ju bli riktigt hård!
Janne, du verkar lite het på att byta? 🙂
Nästa gång jag byter vill jag ha en VIT! :7:9
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.