› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilka styrsytem finns det och vilket skall man ha?
- Detta ämne har 11 svar, 939 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Krigge.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2005 kl. 00:34 #2822
Krigge
DeltagareNån som har koll på samtliga styrsystem till STi-02 o framåt?
Ecutek, link, motec, AEM, autronic??
Vilka av dessa är att föredra, vilka är piggyback?
Vet att dessa frågor varit uppe förr men det kan kanske vara bra att samla dom i en tråd.
Bor ju i götet men har i princip inga problem att ta mig nån annanstans för att få det mappat bra. Har inte fått dom svar jag vill ha hos dom gbg företag jag kontaktat hittills förutom trollspeed men dom ville absolut sälja mig en motec box för 35 papp:-(12 mars, 2005 kl. 07:10 #54955SecretAgentMan
DeltagareVad du skall välja är jäkligt avhängigt med hur mycket du skall ta ut motorn. 🙂
Behåller du standardturbon duger Ecutek gott, och lite över 300 hk är vad du kan förvänta dig.
Men har du planer på mer (>400 hk) så skulle jag kika på Motec eller Autronic i alla fall – 30’+ låter mycket, men i relation till vad bilen kostar så är det inte så eländigt i alla fall (speciellt med tanke på att du slipper byta växellåda ;)).
/J
12 mars, 2005 kl. 09:16 #54961Krigge
DeltagareJag ska inte byta turbo, vill bara ha lite mer kräm, därför känns ett motec lite menlöst men sen kanske man iofs kan sälja av det för en slant.
Dock så använder ju sig vissa system inte av luftmassmätarn vilket måste vara en fördel eller? Känns som en djungel detta….
Är det sen nån ide att byta grenrör, ger det så mycket med tanke på vad det kostar?
Har fått förslag på uppipe, downpipe, grenrör, inatke, och slutrör + en AEM eller annat system för en ca350-360hp.12 mars, 2005 kl. 09:30 #54956SecretAgentMan
DeltagareByt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂
Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir det till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).
/J
12 mars, 2005 kl. 13:47 #54962Krigge
Deltagare>Byt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂
>
>Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir det
>till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).
>
>/JInkl. grenröret?
Vilka mappar o säljer Ecutek i närheten av GBG tro?12 mars, 2005 kl. 14:23 #54957SecretAgentMan
DeltagareEgentligen är det finesser (eller brist på) som skiljer de olika alternativen, men det absolut viktigaste att komma ihåg att inget system är bättre än den som ställer in det (mao – vet man inte vad man gör blir det i bästa fall bara pannkaka av resultatet).
🙂
/J
12 mars, 2005 kl. 21:47 #54965STIred
Deltagare>>Byt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂
>>
>>Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir
>det
>>till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).
>>
>>/J
>
>Inkl. grenröret?
>Vilka mappar o säljer Ecutek i närheten av GBG tro?Angående grenrör så har du här en länk till ett läsvärt test. Tror Strat har lagt ut den nån gång http://www.speedstylesound.com/headers/
Ecutek mappas endast av JRM i sverige, men kolla med kvarnis om det fortfarande är aktuellt med andy forrest till våren, då får du en grym mappare.
Personligen skulle jag inte bry mig om att byta grenrör. kör soppapump, decatuppipe, 3″turboback och ecutek så får du lugnt ca 350hk.
13 mars, 2005 kl. 07:01 #54958SecretAgentMan
DeltagareJag skulle heller inte byta grenröret, men ”lugnt” 350 är att ta med en smula salt – det är ungefär precis vad folk fått på hyfsat positiva bromsbänkar med standardturbon…det med gediget elak mappning som lök på laxen.
🙂
Effektsiffror skall tas med lite skepsis.
JRM verkar ha fått snurr på mappningen, visst kanske Andy kan plocka ut ett par kusar till, men måste man ändra i mappen av någon anledning blir det till att få honom i kontakt med bilen igen på ett eller annat sätt.
Jag skulle allt kraftigt överväga en tripp till JRM. 🙂
/J
13 mars, 2005 kl. 08:57 #54964Krigge
DeltagareJRM får det väl bli då, måste liksom ha kvitto på grejerna då detta är min tjänstebil.:)
19 december, 2005 kl. 06:19 #54959Manor
DeltagareHej Krigge !
Jag hittade den här länken som kanske kan ge lite information:
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=258735mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #54960Manor
DeltagareHej igen Krigge !
Jag hittade även denna länk: http://www.cobbtuning.com/main.html
Det verkar vara en EcuTek konkurrent men där du själv kan ladda ner olika mappar och vad jag förstår relativt lätt kan växla mellan 10 olika mappar (utan att påverka ECU:ns max 100 uppdateringar). Det verkar även finnas en extrapryl som innebär att du har möjlighet att justera allt själv (eller anlita någon annan).
Jag vet dock inte vilka årsmodeller etc. som supportas, och alla (bas)mappar som kan laddas ner är baserade på 91 respektive 93 oktanig bensin.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #54963Krigge
Deltagare>Hej Krigge !
>
>Jag hittade den här länken som kanske kan ge lite
>information:
>http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=258735
>
>mvh Mats NFint, där var vad jag letat efter!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.