› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vilken ECU? Link G4 el Simtek?
- Detta ämne har 86 svar, 7,981 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2010 kl. 06:57 #208806
goffemannen
DeltagareJävligt less blir man när de inte funkar som de ska och som det lovas. Per sa att de inte är första gången simtek varit dåliga på att leverera boxar till honom. Så ja vet inte vems fel det är. Blir det inte mappning imorn eller början av nästa vecka så skiter jag i det för denna gången å ställer av bilen istället. Sen så får vi se va de blir nästa säsong…
Visst det blir dyrare med Link och det är längre till JRM men det är de väl värt om man slipper allt strul.
22 september, 2010 kl. 07:11 #208836Gystompa
DeltagareJupp. Om jag hade vetat det jag vet idag. Så hade jag åkt till Sundsvall som jag tänkt från början och mappat Link.
Men dumsnål som man är ibland så nappade jag på E-racegears klubberbjudande och nu står man här efter en sommar.
13500:- fattigare, med ett felmappat simtek som b.la tenderar för spikningar så man lär köra på OEM Ecu ändå. 🙂Sen har man hört lite ryktersvägar att Per har bestämt sig för att börja jobba med detta på halvtid då han ska börja köra grävmaskin varannan vecka.
Samt att han mer ska inrikta sig på att serva rallycross åkare etc.22 september, 2010 kl. 07:13 #208807goffemannen
DeltagareOkej. Detta låter ju inte direkt lovande för en annan. Så man kanske ska skita i det iallafall. Spara ihop lite mer pengar över vintern och köra på link istället.
22 september, 2010 kl. 07:17 #208837Gystompa
DeltagarePtja jag säger bara det jag fått höra.
Jag ska ju naturligtvis ner igen till Per så han får mappa om eller vem/vad det nu blir. Men det blir inte förrän nästa sommar.Men jag har absolut inget emot Per, han är jäkligt trevlig och han ställer upp. Däremot kanske han ställer upp lite för ofta till allt o alla så det blir någon annan som blir lidande i andra änden 🙂
22 september, 2010 kl. 07:19 #208808goffemannen
DeltagareJo Per har man ju hört ska vara trevlig å mappa bra. En av de bästa på Subaru i sverige. Vi får de närmsta dagarna hur de blir.
22 september, 2010 kl. 07:21 #208838Gystompa
DeltagareJupp. hoppas det löser sig på ett bra vis
22 september, 2010 kl. 07:33 #208809goffemannen
DeltagareJupp. hoppas det löser sig på ett bra vis
ja vi får hoppas det. just nu känns det som de blir att ställa av bilen å köra på link nästa säsong.
22 september, 2010 kl. 07:49 #208810goffemannen
DeltagareELLER KANSKE GEMS-S-99R – PLUG N PLAY R-Series ECU. KOSTAR 14900KR PÅ JRM. hur är det jämfört med link g4 plug n play??
22 september, 2010 kl. 08:06 #208839Gystompa
DeltagareIngen aning men läser man Spec:s som lämnas ut på Jrm samt tillverkarens hemsidor så verkar Linken ha mer funktioner.
22 september, 2010 kl. 08:24 #208811goffemannen
Deltagareokej…aja. vi får väl se va Per säger sen när han ringer senare idag. OM han nu ringer!
22 september, 2010 kl. 09:56 #208812goffemannen
DeltagareLäste lite på Links hemsida. Det finns ju knock control men för att de ska funka så måste man köpa till Knock Block grej. Kostar
KnockBlock G4 Interface
Knock, also known as detonation refers to the spontaneous combustion of an air/fuel mixture inside a combustion chamber. Knock is induced by excessive pressure within the combustion chamber causing the air/fuel mixture to self detonate. These pressures can be a result of high engine temperature, inappropriate turbo boost pressure, excessive inlet air temperature, and ignition timing which is over advanced.
The Link G4 Plug-In with the addition of the KnockBlock G4 as an interface enables knock control. Information is passed between the two devices using one auxiliary channel and one digital input. This allows configurable ‘time windowing’ techniques enabling the Plug-In to determine which cylinder has knock, and the severity of the knock. 3D knock level threshold tables are used to prevent false detection caused by mechanical engine noise.
Each individual cylinder can be assigned with a 3D knock ignition trim table. These tables are generally spanned using ‘RPM’ and ‘Load’ as their axis, and zones within these tables are modified dynamically by the ECU upon detection of knock. Timing is retarded on detection of knock in the particular zone, using configurable sensitivity and clamping properties. This all happens within the bounds of microseconds.
The G4 Plug-In can be configured to gradually re-introduce timing advance, at a rate governed by the speed and delay of which the user has specified in the settings when knock is no longer detected.
Från Motor Nords hemsida:
http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=305422 september, 2010 kl. 11:08 #208813goffemannen
Deltagarenu har ja fan bestämt mig. Ovasett om boxen kommit idag eller inte när Per ringer så skiter jag i Simtek och mappning av Per för nu. Sen får ja läsa på och spara ihop pengar över vintern. Detta pga att det strulat för mig och de flesta här på SSI som köpt Simtek med mappning av Per. När våren kommer får vi se vilket styrsystem det blir och vilka som ska mappa. Lite tråkigt att de blev såhär då det även kommer bli flera tusenlappar dyrare. Får hoppas man lyckas spara ihop till styrsystem och bromsarna iaf. Så det är redo till våren.
22 september, 2010 kl. 11:36 #208814goffemannen
DeltagareSkickade precis ett snabbt meddelande till Per där ja sa att det inte blir nått nu pga allt strul som jag och även andra haft. Skickade även samma till David på e-racegear. Enda svaret jag fick från Per va, ”OK”. Han bemödade sig inte ens att ringa och beklaga att det strulat osv. David ringde istället med en gång och beklagade att det strulat. Han sa att det varit mkt strul med Per och att han funderar på att få hit Steve på simtek till våren. Och då ha ett gruppköp där Steve mappar alla bilarna. Så vi får se framåt våren vad det blir för min del. Just nu är ja jävligt less på detta iaf.
22 september, 2010 kl. 13:51 #208815goffemannen
DeltagareÄr det nån som har en mailadress till Simtek i UK????
22 september, 2010 kl. 15:45 #208816goffemannen
DeltagareSkrivet av Kvarnis
”Om tillräckligt intresse finns så kan jag med stor snaolikhet få hit endera Andy Foresset från AFp, alt Paul Blamire från Zen då jag känner dessa herrar mer än väl
Den jag kan tänka mig att man ev borde göra är i så fall att hyra en rullande dom dagarna man behöver.Skulle gissa på att man behöver ca 10-15 bilar fall det ska bli vät kostnaden.
Grejen är att båda dessa herrar särskillt Paul har grymt mycket lösningar på det mesta som kan uppstå, + att han skulle kunna göra förbättringar för ex vägållning.Jag har som sagt själv övervägt att ta mina bilar till UK, mycket pga att jag iofs även vill umgås lite privat med Paul bla.
Men klart smidigare om man slipper åka så långt ”Jag är helt klart intresserad…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.