- Detta ämne har 40 svar, 2,968 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2008 kl. 18:40 #16212NiklasDeltagare
Är lite småsugen på att köpa en GPS till bilen. Då är ju frågan vilket märke och modell man skall välja. Lär inte behöva alla lyxtillbehör men att kunna uppdatera kartan till en aktuell är ju trevligt, men det kan man väl på alla modeller?
Vilka här har GPS och vilken modell har ni? Är ni nöjd? Några problem med någon eller rent av modeller ni vill avråda andra från att köpa?
/N – vilse i GPS-träsket
12 maj, 2008 kl. 18:49 #164087ManorDeltagareHej Äljen !
Jag kör med en billig Garmin Nüvi 200 som har fungerat väldigt bra.
Komplett.se säljer nu Garmin Nüvi 760 som är en värsting för 2690:-, den innehåller väl i princip allt + räksallad därtill.TomTom gör reklam för någon navigator som användarna själva kan uppdatera kartorna till. Det verkar vara något unikt, annars så måste man köpa en senare kartversion från tillverkaren, vilket brukar kosta en slant…
12 maj, 2008 kl. 20:16 #164098GrusdraparnDeltagareSonyEricsson W960i med en blåtands-puck och bl.a. TomTom mjukvara, funkar kanon. Fördelen är att du kan ju köra en hel del olika navigationsprogram. Luren har ju pekskärm också, dess mindre storlek är inget som stör mig men kan ju vara ett problem om man är ute efter en jättepjäs.
Sen har ju GPS’n loggerfunktion som du kan använda till lite annat kul, som att t.ex. att uppdatera dina digitala fotofiler med korrekt position för var fotot togs, eller bara logga din resväg på semestern.
Jag hade min i fickan när jag var och åkte skidor sist (utför), sex mil på fem timmar blev det och då han man med luch och jäsning i solen också. 🙂
/K
12 maj, 2008 kl. 20:35 #164109NiklasDeltagareTomTom gör reklam för någon navigator som användarna själva kan uppdatera kartorna till. Det verkar vara något unikt, annars så måste man köpa en senare kartversion från tillverkaren, vilket brukar kosta en slant…
Nerladdning av nya kartor har väl alla tillverkare gratis nuförtiden? “Map-share” eller vad det heter.
13 maj, 2008 kl. 06:16 #164083sykeBlockeradBra att du startade tråden älgen då jag och frugan är intresserade av att skaffa en gps. Vi ska till usa i sommar och tänkte köpa en hemma istället för att hyra. Har sett att ett fåtal modeller säljs med både europa- och usa-kartor. Vad kostar det att köpa kartor för usa om man köper en med bara europa??
13 maj, 2008 kl. 06:48 #164086Janne248DeltagareKörde med Nokia N95 förra sommaren.
Fördel: Gratis kartor över hela världen från Nokia. En av få telefoner med inbygd GPS mottagare.
Nackdel: Navigering kostar. Liten skärm. Besvärligt att ta in och ut ur bilen om du vill ha telefon med när du stannar för en Max burgare efter vägen.Köpte nu en Sony U82. Var 300:- billigare i lokala affären än billigaste internet ditot.
Ingen värsting med bluethoot för att koppla telefon till den etc, “bara” norden kartor + tyskland ned till Hamburg. Men stor 4,8″ widescreen skärm och väldigt bra pris.13 maj, 2008 kl. 07:17 #164099down_the_drainDeltagareDet e juh inte bara europa kartorna,bluetooth,mp3 osv som man får extra i de dyrare modellerna.De bättre modellerna har högre känslighet mot satelliterna(fler mottagare),snabbare processor vilket ger snabbare uppstart,snabbare omräkning av rutt,högre upplösning i skärmen osv..
Kör själv med en VDO Dayton PN4000.Grymt hög känslighet!Är den enda navigator som jag kan stå här inne i butiken och ändå få signal.
Sen att den har inbyggt tv gör inte saken sämre:)Fast den går bara att använda när man håller sig under 7km/h..Men men sitter man i en kö nångång../P
13 maj, 2008 kl. 08:23 #164110NiklasDeltagareEn video och audio ingång hade varit trevligt så man kunde tjuvkoppla in sig på filmerna som visas i baksätet. 🙂
TomTom och Garmin är de som de flesta rekommenderar.
När man går in på modell så är det TomTom 720 och Garmin 760 (de lite lyxigare strax under 3000kr) och TomTom One V3 och Garmin 200 eller 250 (för strax under 2000kr).
13 maj, 2008 kl. 10:22 #164085PalmDeltagareHar använt några olika tomtom och en pacard bell förra året som nu kostar 990kr på elgiganten men den sistnämnda var helt enkelt för billig, ingen större skilland i navigeringen på en dyr vs billig men allt omkring och dumma lösningar stör man sig på om man använder någin billigare variant. Jag röstar för tomtom av någon modell.
13 maj, 2008 kl. 10:27 #164088ManorDeltagareTomTom gör reklam för någon navigator som användarna själva kan uppdatera kartorna till. Det verkar vara något unikt, annars så måste man köpa en senare kartversion från tillverkaren, vilket brukar kosta en slant…
Nerladdning av nya kartor har väl alla tillverkare gratis nuförtiden? “Map-share” eller vad det heter.
Jag trodde att map-share var något som TomTom kommit på, men jag kan ha fel.
Jag skulle nog satsa på en Garmin Nüvi 760 om jag köpte en ny navigator idag. Jag har dock inga invändningar mot den Nüvi 200 som jag har, den fungerar perfekt.
13 maj, 2008 kl. 10:34 #164111NiklasDeltagareSälja billigt till mig så kan du köpa en 760? 😀
13 maj, 2008 kl. 11:05 #164106rickeyDeltagareSjälv köpte jag en Mitac Mio P550 handdator med inbyggd GPS för några år sedan och den fungerar riktigt bra + att man har handdatordelen också med wlan och blåtand om man nu tycker att det är kul!
13 maj, 2008 kl. 11:53 #164103.zipDeltagareSom den sanna datanörden man är så har man laptopen i bilen med GPS antenn och Microsoft autoroute.
//.zip
13 maj, 2008 kl. 12:35 #164112NiklasDeltagare.zip: Har haft det så tidigare men laptopen har cpat ur och det är ganska opraktiskt att ha en bärbar dator med sig när man dessutom skall dra med två barn i bilen.
13 maj, 2008 kl. 15:28 #164102UbbeDeltagareVi kör TomTom GO720 och är mycket nöjda med den. Har inget att jämföra med så kan in säga att den är bättre eller sämre en någon annan modell dock!
Det är klart trevligt att kunna använda den som BT-headset!
//Ubbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.