Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    PPP
    Deltagare

Jag har en vän som jobbar för ett större bilföretag i Sverige där de gjort en omfattande undersökning om vilken GPS som har bäst prestanda. Min vän hävdar att de landat på att Tomtom var den som gjorde bäst ifrån sig. Jag vet inte hur de utförde testet eller vilka kriterier de använt, men jag köpte mig en Tomtom då jag har stort förtroende för bilföretaget ifråga.

Min Tomtom XL One fungerar rätt bra, men har ibland svårt att hitta tillbaka efter att man varit i skogen på en väg den inte känner till.

// Per

Manor
      Deltagare

Jag har en vän som jobbar för ett större bilföretag i Sverige där de gjort en omfattande undersökning om vilken GPS som har bäst prestanda. Min vän hävdar att de landat på att Tomtom var den som gjorde bäst ifrån sig. Jag vet inte hur de utförde testet eller vilka kriterier de använt, men jag köpte mig en Tomtom då jag har stort förtroende för bilföretaget ifråga.Min Tomtom XL One fungerar rätt bra, men har ibland svårt att hitta tillbaka efter att man varit i skogen på en väg den inte känner till. // Per

Det finns en hel del tester som utser Garmin till vinnare också.
        Jag tror att de spelar i samma division, och inte skiljer sig mycket från varandra.

Niklas
        Deltagare

Så var min jakt över, idag köpte jag en Garmin 760 med extra allt. Pillade lite på den här hemma mest för skoj, väldigt lätt att hantera med enkla och tydliga menyer. Tyvärr hann jag inte leka så mycket innan de mer eller mindre tomma batterierna gav upp efter några minuters tester och lek.

Skall prova den i bilen imorgon, skall bli väldigt intressant att se vad GPS tycker att man kör i för hastighet och vad bilens mätare visar.

Anledning till att det blev en Garmin var att en god vän rekommenderade den då han jobbar på Teknik Magasinet och mer eller mindre har testat alla TomTom och Garmin. Han sa att Garmin och främst 760 är bäst helt enkelt. Gick på hans rekommendationer helt och hållet när jag nu velat fram och tillbaka.

Snygg karta (tycker TomTom är lite för pixlig), inte alltför stor informationsruta som täcker kartan (TomTom’s är ju typ 1/3 av skärmen, det sämsta med TomTom enligt mig) och widescreen var det som fällde avgörandet. Sen att denna har TCM vilket man garanterat inte kommer ha användning av känns nästan som ett minus då det drar upp priset. TomTom 720 har röststyrning men tydligen fungerar det riktigt dåligt då du kör och bilen låter mer än “en fis i rymden”. Tydligen är det enklare att trycka med fingret än att få upprepa sig flera gånger då GPSen “hör” fel vid hastigheter över 50kmh.

Så, nu skall man bara lägga in alla adresser till nära och kära sen är det bara ut och åka.

/N – som nästan aldrig kört fel och numera aldrig kommer göra det igen 🙂

PPP
          Deltagare

Man kör fel MINST lika ofta med en navigator som utan, men det är betydligt lättare att komma rätt igen! 🙂

// Per

Niklas
            Deltagare

Det tvivlar jag på. Själv har jag tidigare försökt memorera rutten på Hitta.se hemma och sen sätta sig i bilen och minnas rätt. Det slipper man ju nu.

Manor
              Deltagare

Grattis, jag tror att 760:n är ett klockrent köp :-).

down_the_drain
                Deltagare

Man kör fel MINST lika ofta med en navigator som utan, men det är betydligt lättare att komma rätt igen! 🙂 // Per

Kanske inte lika ofta men fel kör man fastän man har navigator.. Missade totalt vad både navigator och skyltarna sa när vi skulle av till Rödby i danmark.. Hamnade rakt in i färjeterminalen direkt efter motorvägen utan möjlighet till nån form av vändzon 🙁

Satt väl o fantiserade om nått naket kan jag tänka mig 😛

Nicklas, du lär bli nöjd med 760:n.Körde en sådan ett tag och tyckte att den fungerade fin fint..

/P

syke
                  Blockerad

Haha, har inte kollat i tråden på nån vecka. Beställde också en 760 idag och nu ser jag att du niklas också beställt en! Det måste vara ett bra val om vi båda kommit fram till den från olika håll!

down_the_drain
                    Deltagare

Har precis packat upp en Navigon 2110 Max Europa.. Blir att testköra den i helgen.Får se om den är vettig till det priset 🙂

/P

izual
                      Deltagare

Jag kan verkligen rekkomendera Garmin Nuvi 200

Trodde aldrig man skulle få en såpass bra gps för så lite pengar.

Knappt en tusenlapp och har allt jag behöver.

Riktigt bra och mångfärgad display med tydligt gränssnitt jämfört med andra gps’er i samma prisklass.

Niklas
                        Deltagare

Ja mjukvaran är väl detsamma, det som är fördelen med 760 är att processorn är snabb(are) så utritningen av komplicerade kartor (tex större städer med många detaljer) går fortare, något jag kan tycka är värt några kronor. Dessutom beräknas ju rutten snabbare ju snabbare processorn är. Men som sagt vill man inte lägga alltför mycket så är 200 och den nyare 250 ännu bättre. 250 finns ju i widescreen också så alla menyer blir smidigare.

/N – nöjd efter tur och retur till Jönköping med min 760

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.