SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vilken kamera passar mina behov?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Jag har postat detta på Fotosidan, men det finns väl mer eller mindre kunniga fotografer här inne också? 🙂

Jag bläddrar i fototidningar, läser recensioner, söker info, men blir bara mer förvirrad över vilken kamera som passar mig och mina behov mest, till vettiga pengar. Så jag behöver lite hjälp – då jag i princip måste ha bestämt mig innan måndag (vill ha ny kamera innan nästa helg).

PRIORITET
      Det jag prioriterar är hög bildkvalité, speciellt i svagt ljus. Så, höga ISO, snabb slutartid och låga ljusstyrketal måste väl vara prio 1. Lågt brus ser jag som viktigt. Bildstabilisator är väl att föredra?

ANVÄNDNING
      För att vara konkret, så vill jag ha en kamera som jag på fri hand kan fota t.ex stillastående, mörka bilar i dunkelt ljus (bilmässa) – skarpa bilder med lågt brus vid högre ISO. Kunna fota under konserter, där det är mkt rörelse & dåligt ljus. På fri hand kunna fota t.ex hundar i rörelse på hundutställningar inomhus, där ljuset inte är det bästa, utan blixt och ändå få skarpa/frysta bilder. Bilder under dessa omständigheter är i princip omöjligt med mina nuvarande kamera (suddiga, brusiga bilder!), bifogar 2 bilder på hur det kan (men inte får) se ut.

FRÅGA
      Jag har tittat på Canon EOS 350D (18-55mm f3,5-5,6), den verkar onekligen bra. Men jag är inte säker på att jag verkligen behöver lägga ut den summan (8000) pengar på en kamera – det kanske finns något billigare alternativ som duger gott för mina behov? En kamera utan utbytbart objektiv (ex. Panasonic Lumix DMC-FZ5)?

EDIT: ”(ex. Panasonic Lumix DMC-FZ5)” ..jag läste nu att den inte har manuell fokus, samt ger bilder med lite mkt brus vid högre ISO, så den känns inte aktuell.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/Lilla_Sthlm_20060416_07.jpg

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/Hfredfestivalen_20060615_17_097.jpg

Impreza GT sedan 1999

MickeM
      Deltagare

Du blir nog inte missnöjd med en Canon EOS 350D med ett ljuskänsligt
        objektiv typ F2.8. Canons objektiv med IS (Image Stabilizer) är bra.
        Själv har jag ett 17-85 IS USM och det är jag mycket nöjd med. Canon
        har också lågt brus i alla lägen. Men prova greppet först, har du
        stora händer vill du nog ha batterigreppet. Köp inte snikobjektiv.

jraberg
        Deltagare

Satt för ngra veckor sedan och lusläste forum efter forum och började förstå att vill man ha lågt brus, höga iso och en kompaktkamera så är det fujifilm f11, f30 som gäller.
          Olympus har en modell oxå med höga iso men bilderna den presterar har inte alls samma brusfrihet. Canons nya ixus är bra men inte lika ljuskänslig och saknar manuella inställningsmöjligheter = känns lite mainstream..
          fujifilm f30 är enligt mig ett solklart val om du inte vill ha en systemkamera(som Är bökig att ha med sig överallt). Har haft vår f30 i en vecka snart och tagit ca 300 bilder och jag förvånas fortfarande över djupet,skärpan,snabbbheten och användarvänligheten(har inte börjat leka med manuella läget än)

Att den sen är testvinnare runt om i världen gör inte saken sämre..

-JR

tendency
          Deltagare

jraberg
            //och började förstå att vill man ha lågt brus, höga iso och en kompaktkamera så är det fujifilm f11, f30 som gäller. fujifilm f30 är enligt mig ett solklart val om du inte vill ha en systemkamera(som Är bökig att ha med sig överallt). Har haft vår f30 i en vecka snart och tagit ca 300 bilder och jag förvånas fortfarande över djupet,skärpan,snabbbheten och användarvänligheten(har inte börjat leka med manuella läget än)Att den sen är testvinnare runt om i världen gör inte saken sämre..-JR
            Precis vad jag läst mig till också. Fujifilms kompaktkameror ska tydligen vara ett stort steg före andra tillverkare när det gäller optik!
            Nu har jag redan en kompaktkamera, som inte är världens bästa dock, men den får duga till vardaglig fotografering – i bra ljusförhållanden. Nu bestämde jag mig för en digital system (se nedan) och den kommer väl användas mest vid speciella tillfällen när man orkar släpa med den, t.ex vid nästa SSi ON ICE. 😉
            MickeM
            Du blir nog inte missnöjd med en Canon EOS 350D med ett ljuskänsligtobjektiv typ F2.8. Canons objektiv med IS (Image Stabilizer) är bra. Canonhar också lågt brus i alla lägen.
            Efter en väldans massa läsning och funderande hit och dit; fördelar, nackdelar, pris osv kameror emellan – har jag nu bestämt mig. Jag har beställt en Canon EOS 350D med kitobjektivet 18-55/f3,5-5,6. Mest pga av bildkvalitén och det låga bruset. Sen alla funktioner… glad amatör som jag är, det blir nog en hel del läsning i manualen! Jag kommer ev att komplettera med ett EF 50/f1,8 – den ska tydligen vara väldigt prisvärd och ge riktigt bra bilder. Ska bara testa med medföljande objektiv om 50mm brännvidd kommer att passa mina behov.

Impreza GT sedan 1999

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.