› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilken kylarvätska?
- Detta ämne har 20 svar, 2,221 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2005 kl. 12:18 #3047
backfeed
DeltagareJag behöver fylla på lite kylarvätska men har ingen jämra aning vad det är för sort i, etylenglykol eller propylenglykol. Den är svagt gulfärgad och ingen verkar veta vad det kan vara. Någon som har en aning?
Finns det något enkelt sätt att testa (lukt, kemisk reaktion, nånting)? Har ingen större lust att tömma ut det som är i och kanske tvingas spola ur på något sätt för att sedan fylla på nytt… 🙁
Groteskt sätt att testa: mata ett litet djur och se om det dör, varpå det är etylenglykol. Usch.
15 augusti, 2005 kl. 14:51 #56286backfeed
DeltagareFick tag på förra ägaren, han har haft i blåfärgad etylenglykol från OKQ8. Tydligen bleknar det med tiden, därav färgen. Problem solved. Happyness++ 😀
27 september, 2005 kl. 08:33 #56290Building Micke
DeltagareDet är i aluminium i dessa motorer och vissa säger att man ska ha speciell glykol för just aluminum.
Går ok/Q8 propylenglykol bra. Det står att glykolen ska vara nitritfri i instruktionsboken. Är den det??
27 september, 2005 kl. 22:57 #56287backfeed
DeltagareIngen aning tyvärr. Dock så vet jag att närmaste Subaruverkstad alltid kör med etylenglykol och den ska tydligen kyla bättre (annars skulle väl alla köra med propylen istället antar jag).
28 september, 2005 kl. 09:22 #56291Building Micke
Deltagareokej så den på mackar är sämre då? Ska det var lika i intercoolern också?
29 september, 2005 kl. 11:43 #56288backfeed
DeltagareGrejen är att många mackar verkar sälja propylenglykol hellre än etylenglykol eftersom etylenvariaten är väldigt giftig och miljöfarlig, men det finns fortfarande etylenglykol att köpa beroende på vart du åker. T.ex. så har Shell etylenglykol (märket är GlycoShell tror jag), medans OKQ8 inte verkar ha det (eller jo, de har, men bara den röda som är speciellt anpassad för VAG-bilar – Audi/VW/etc).
Jag tror inte att det spelar nån större roll om man kör med propylen eller etylen, bara man väljer en av dem och inte blandar, men i Subarusammanhang verkar etylen vara vanligt.
Är inte med på vad du menar med intercoolern dock, för den är luftkyld (jag har aldrig hört talas om en intercooler som inte kyls av luft).
29 september, 2005 kl. 13:11 #56297Adam K
DeltagareJon Olssons Red bull STi hade en luft och vattenkyld, vet inte vilken tillverkare, engelska Pace products gör dock en, ’Top deck’.
http://www.paceproducts.co.uk/php/products_info.php?parent=4&productID=car/subaruimpreza
29 september, 2005 kl. 13:20 #56282Strat
DeltagareGamla Legacy har också vattenkyld 😉 Tuffare Celicor likaså.
29 september, 2005 kl. 13:29 #56298Adam K
DeltagareGamla Legacy har också vattenkyld 😉 Tuffare Celicor likaså.
trådkapning!
Den gamla legacy vattenkylaren, skulle den passa på GTn?29 september, 2005 kl. 15:28 #56285Mr Walle
Deltagareden som satt i jons bil var pace
men fågan är om de är värd sitt pris på strax över 20k
hög rå racing facktor men inte specielt snygg tycker jag29 september, 2005 kl. 15:49 #56299Kalleman
DeltagareVad är det för skillnad på rosa och grön färgad propylenglykol?
29 september, 2005 kl. 17:04 #56292Building Micke
DeltagareJa har ju en legacy så det var därför jag undrade… Men det är lika glykol i intercoolern också? Imprezan har väl också vattenkyld ic?? Dom äldre alla fall…
3 oktober, 2005 kl. 12:17 #56289backfeed
DeltagareÅfan. Se där. Aldrig hört talas om som sagt, måste vara rätt ovanligt ändå. 🙂
Impreza 99-00 har ju 100% luftkyld original iaf, sen vet jag inte hur det är med de andra årsmodellerna, men jag tror att -01 och framåt har luftkyld även de.
3 oktober, 2005 kl. 12:43 #56300specialized
DeltagareAlla Imprezor har så vitt jag vet luftkyld IC.
Man får inte inte blanda i hop vattensprayning av luftkyld intercooler (a´la STI , EVO m fl. ) med vattenkyld IC som de gamla Toyota GT-Four hade.Läste dock att vattenkyld IC är effektivare än luftkylt dito pga. att vatten leder värme bättre. Läste detta på MRT:s sida.
Frågan blir ju då varför WRC-bilar har luftkyld IC ??!!
Mattias – Med 13 mm Tiltad org. IC =)
3 oktober, 2005 kl. 12:47 #56283Strat
DeltagareEtt vatten-ic system är betydligt mer komplicerat än luft-ic. Tyngre, och mer som kan pajja. Dessutom lämpar det sig bättre för korta distanser, tex strippen, då vattnet efter ett tag blir varmt i hela systemet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.