Strat: Jag skulle nog vilja kontra lite, komplicerat vet jag inte om man kan kalla det 🙂
En vanlig vattenkylare i fronten, 1st vattenpump och 2st slangar som går mellan ”IC” och kylare, thats it, vad som skulle kunna rackla vet jag heller inte?
Tyngden håller jag med om, några kilo extra får man räkna med, skiljer mindre om man jämför med en större tmic samt rören till den.
Att det är sämre på längre sträcker behöver ju inte heller vara sant, beror alldeles på hur stor vattenkylare du har i fronten och på graden av cirkulationen av vattnet.
Förövrigt så är det mycket populärt i NZ och Australien att konvertera från luft/luft till vatten/luft.
Building Mike: På vintern skall du köra med likadan glykol i AWIC som vanliga kylaren, på sommaren kan du dock med fördel tömma systemet och endast sätta några få procent glykol och resten vatten, rent vatten leder värme mycket bättre än utblandat 50/50 med glykol.
ps. Bling bling faktorn är däremot noll om man nu gillar sånt 😉