SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken kylarvätska?

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    specialized
    Deltagare

Tack Strat, då har även jag lärt mig något idag 🙂

/ M

Ante_J
      Deltagare

Strat: Jag skulle nog vilja kontra lite, komplicerat vet jag inte om man kan kalla det 🙂
        En vanlig vattenkylare i fronten, 1st vattenpump och 2st slangar som går mellan ”IC” och kylare, thats it, vad som skulle kunna rackla vet jag heller inte?

Tyngden håller jag med om, några kilo extra får man räkna med, skiljer mindre om man jämför med en större tmic samt rören till den.

Att det är sämre på längre sträcker behöver ju inte heller vara sant, beror alldeles på hur stor vattenkylare du har i fronten och på graden av cirkulationen av vattnet.

Förövrigt så är det mycket populärt i NZ och Australien att konvertera från luft/luft till vatten/luft.

Building Mike: På vintern skall du köra med likadan glykol i AWIC som vanliga kylaren, på sommaren kan du dock med fördel tömma systemet och endast sätta några få procent glykol och resten vatten, rent vatten leder värme mycket bättre än utblandat 50/50 med glykol.

ps. Bling bling faktorn är däremot noll om man nu gillar sånt 😉

Strat
        Deltagare

Det är bra mycket mer komplicerat än en luft/luft ic 😉 Båda har ju sina för- och nackdelar.

Building Micke
          Deltagare

Åfan så då är det rätt bra med vatten ic då… Men de flesta har jag för mig ha sagt att luft ic kyler mycket bättre. Men man kan väl köpa större kylare och byta ut den i fronten så borde det väl blir lite bättre kylning.

Okej trodde det vAR vatten i äldre imprezan också…

Men så det är bara att ha i samma joks i ic`n då…

Ante_J
            Deltagare

Joda det har sina fördelar men också nackdelar som Strat säger, jag har själv också funderat lite runt en större vattenkylare i fronten samt en booster pump för att öka flödet lite, får väl göra som med allt annat, fundera i vinter på vad man skall hitta på 🙂

Building Micke
              Deltagare

mm Borde ju inte vara sån stor börda att byta kylare:)

Lättare än att göra om allt till luft…

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.