SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken olja? My93

• Detta ämne har 13 svar, 1,097 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Desen.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    killer
    Deltagare

Nu börjar det vara dags för oljebyte och har under sommaren kört på Amalie Imperial Turbo Formula 20W/50. Har kört på denna pga tips om att det ska vara bättre för lyftarna i dom äldre motorerna (oljan ska vara jämnlik Quakerstate mineral racing).

Har nu på senare tid hört att man inte alls ska köra med mineralolja. Börjar bli snurrig och vill hemskt gärna ha tips. Hade tänkt köra med en 10W/40 eller 15W/40 under det kallare halvåret. Frågan är bara mineral, delsyntet eller helsyntet?

Niklas
      Deltagare

I en Impreza GT skall man väl ha helsyntet och inget annat. Exakt vilket märke på oljan du väljer spelar nog mindre roll, men det handlar inte om många kronor så varför inte ta den bästa: Motul. Tänker du byta höst och vår så kör du med 5W40 på vintern och typ 10W50 på sommaren. Båda dera går nog att köra året runt på, men man får tänka på att 5W40 inte är den bästa att plöja runt varv då motorn blir riktigt varm då den redan är tunn. 10W50 är tjockare och vid kalla vintrar kan det bli lite tjockt i ådrorna. Ta det lugnt med gaspådraget innan oljan fått upp rätt temperatur…något man skall göra oavsett årstid och olja. Oljetempmätare är en grymt bra investering! 🙂

killer
        Deltagare

Så det där med att man inte ska köra med en olja som har första värdet under 10 är bara båg då?

Varför dom jag har pratat med säger att man ska köra mineral är för att det är hydraliska lyftare på dom äldre impreza/legacy motorerna. Enligt dom så kan det bli problem med knackningar om man kör på helsyntet.

Niklas
          Deltagare

5 funkar på vintern, det har jag själv kört med…har jag för mig. Däremot skall du passa dig för att gå ner på 0W40 för då är det tunna vätskor vi snackar.

EDIT: Men vi låter fler svara här så jag inte sitter och ljuger dig full. Har själv kört 5W40, 10W50 och 15W50 eller om det var 15W60. 🙂

killer
            Deltagare

Bilen är en japs importerad wrx för övrigt

killer
              Deltagare

Ingen annan än äljen som har nått bra tips eller ska jag tolka det som att han har rätt?

Desen
                Deltagare

Äljen har helt rätt i det han skriver.
                  Men vilken olja du väljer kan ju bero lite på vart i landet du bor. Här i södern går det ju bra att köra på en 15w50 året runt. Även 20w50 kan gå bra sålänge det inte blir tokkallt, men det skulle jag inte rekomendera för norrlänningarna.

Köp kvalitetsolja och var noga med bytena.

/Andreas, Skåne, Kristianstad
                  Blå GT -99

killer
                  Deltagare

Bor uppe i norrland så det blir nog 10W/40 på vinterhalvåret.

killer
                    Deltagare

Kommer att testa köra på Mobil 1 5W/50 och tycker inte lyftarna om det så blir det delsyntet 10W/40 istället

PetterSolberg
                      Deltagare

verkar vara en djungel de här.. jag kör 5/50.. ska jag byta under vintern? håller ju mest till runt gbg..

patrik
                        Blå WRX-01

Desen
                        Deltagare

Nja snarare på sommaren. Dessutom har jag förstått att oljor med så stort teperaturområde som 5w50 inte alltid är viskostabila.

Blå GT -99

PetterSolberg
                          Deltagare

så 5/50 på vintern och 10/40 på sommaren?

Patrik
                            Blå WRX-01

Desen
                            Deltagare

Nä man ska ju inte minska värmetåligheten på sommaren.
                              En 15w50 tål högre temp än en 15w50. Alltså det första talet beskriver vid hur låg temp oljan kan fungera och det andra talet hur hög värme oljan tål. Väldigt låga tal ger en tunnare olja och högre en tjockare.
                              Med det är vi oxå inne på toleranserna din motor e byggd på. Mindre toleranser kräver tunnare olja för att komma in överallt och smörja. Motorer med större toleranser behöver tjockare olja för att kunna smörja effektivt.
                              Så det alltså bäst att kolla vilken visko din motor ska ha och sedan hålla sig inom vissa ramar utifrån det, beroende på klimat och hur din bil används.

Blå GT -99

Desen
                              Deltagare

Nä man an ska ju inte minska värmetåligheten på sommaren.
                                En 15w50 tål högre temp än en 15w50. Alltså det första talet beskriver vid hur låg temp oljan kan fungera och det andra talet hur hög värme oljan tål. Väldigt låga tal ger en tunnare olja och högre en tjockare.
                                Med det är vi oxå inne på toleranserna din motor e byggd på. Mindre toleranser kräver tunnare olja för att komma in överallt och smörja. Motorer med större toleranser behöver tjockare olja för att kunna smörja effektivt.
                                Så det alltså bäst att kolla vilken visko din motor ska ha och sedan hålla sig inom vissa ramar utifrån det, beroende på klimat och hur din bil används.

Blå GT -99

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.