› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vilken turbo och vilka spridare type r v6
- Detta ämne har 15 svar, 1,510 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
karlberg.
-
FörfattareInlägg
-
1 april, 2014 kl. 22:10 #32108
karlberg
DeltagareHej alla subaru-fantaster!
Innan ssommaren rasade min motor och den är snart färdig byggd med smidd botten, bilen kommer mappas med en walbro 255l och nya bättre stift, räknar väl att plocka ut runt 320-330 hk eller har jag fel?
Nu börjar tankarna gå på att även skaffa ny turbo och byta spridare för att närma sig ca 400 hk i motorn,
Nu till frågorna,
vad för turbo sitter orginal i bile och vad pallar den?
Vilken turbo ska man byta upp sig till?
Vilka spridare krävs för ca 400 hk på 98-99 oktan?
Något mer som behöver bytas?Har förövrigt 3” catless från turbo och en sti v8 tmic
Tack i förhand för svaren:)
2 april, 2014 kl. 02:10 #267294important
DeltagareSpridare: Injector dynamic kör jag med, köpte 1000cc direkt. rekomenderas starkt.
Turbo: Bolt on
gtx2863r Lite mindre men tål sjukt höga laddtryck, tidig spool. pallar 450hk.
gt3071r Om man vill slippa tänka på ny turbo framöver, riktig maffig toppeffekt men du tappar säkert 500 i spoolup.2 april, 2014 kl. 05:52 #267283Fricke.w
DeltagareHej alla subaru-fantaster!
Innan ssommaren rasade min motor och den är snart färdig byggd med smidd botten, bilen kommer mappas med en walbro 255l och nya bättre stift, räknar väl att plocka ut runt 320-330 hk eller har jag fel?
Nu börjar tankarna gå på att även skaffa ny turbo och byta spridare för att närma sig ca 400 hk i motorn,
Nu till frågorna,
vad för turbo sitter orginal i bile och vad pallar den?
Vilken turbo ska man byta upp sig till?
Vilka spridare krävs för ca 400 hk på 98-99 oktan?
Något mer som behöver bytas?Har förövrigt 3” catless från turbo och en sti v8 tmic
Tack i förhand för svaren:)
Vad för sprut ska du köra, ecutek eller eftermarknads?
650cc räcker för strax över 400hk på 98-99 oktan, men vill du fram över kannske gå över till e85 så kan ju 1000cc också vara ett allternativ.2 april, 2014 kl. 06:56 #267285goffemannen
DeltagareID1000 spridarna är riktigt bra vadjag hört. Ska själv köpa sånna till min v5 type r. Men tänk på att du har sidomatade spridare på din bil. Men CDF racing har fuel rails så man kan konvertera till toppmtatade. Samtidigt som man sätter dit nya fuel railsen så bygger du om till parallellmatat med justerbar btr så du får jämnare flöde på bränslet till spridarna. Original blir det litet tryckfall till cyl 3 pga att den är sist på linan.
Om du bara vill byta spridare så har deatchewerks sidomatade spridare i storlekarna 740cc,850cc och 1000cc.
Funderar du på e85 i framtiden så skulle ja köra på 1000cc direkt och köra på en deatchewerks DW300 pump istället. DW300 pumpen klarar e85 och flödar 340l/h istället för 255l/h som walbron gör.
http://www.deatschwerks.com/products/fuel-injectors/sport-compact/subaru/sti/2004-06-sti
http://www.deatschwerks.com/products/fuel-pumps/dw300-detail
http://www.cdfracing.co.uk/product_info.php?products_id=710
http://www.rallysportdirect.com/Injector-Dynamics-1000-48-11-WRX-4-Fuel-Injectors-Top-Feed-1000cc
Plug n Play kontakter till ID1000, så man slipper klippa i härvan.
http://www.rallysportdirect.com/Injector-Dynamics-90-3-Fuel-Injector-PnP-Adapter-USCAR-to-DensoTurbo skulle ja satsa på en SC40 billet eller varför inte en SC42 billet . SC42 finns även i en + version som ger upp mot ca450hk på v-power. Den har även lite bättre spool.
http://shop.scoobyclinic.com/index.php?route=product/category&path=59_93
Jag själv kommer köra på en SC42+ sen när det blir dags. Den på 2.1L maskin med e85 kommer bli grymt nice.
2 april, 2014 kl. 14:43 #267288Patrick P931
DeltagareSpridare: ID1000.
Turbo: TD05 från Kinugawa!
Enligt det jag har läst är dessa aggregat extremt bra valuta för pengarna och levererar sanslöst med pulver.
Jag testar en TD06 från Kinugawa själv… 😉
2 april, 2014 kl. 16:22 #267295important
DeltagareSpridare: ID1000.
Turbo: TD05 från Kinugawa!
Enligt det jag har läst är dessa aggregat extremt bra valuta för pengarna och levererar sanslöst med pulver.
Jag testar en TD06 från Kinugawa själv… 😉
Så turbon verkar funka bra?:) i så fall är jag riktigt sugen på en!
Har du kört med din ännu? Klr du med kullagrad eller glidlagrad?2 april, 2014 kl. 16:56 #267284Christian S
DeltagareSC42 finns även i en + version som ger upp mot ca450hk på v-power. Den har även lite bättre spool.
http://shop.scoobyclinic.com/index.php?route=product/category&path=59_93
Jag själv kommer köra på en SC42+ sen när det blir dags. Den på 2.1L maskin med e85 kommer bli grymt nice.
var hittar du den? jag ser den inte någonstans på deras sida:confused:
2 april, 2014 kl. 21:50 #267290karlberg
DeltagareOkej tack för alla svar!
Nu har jag lite att läsa igenom 😉Glömde på peka att bilen körs dagligen och att turbon ska vara bult on!
Men fick inget svar på frågan om vilken turbo som sitter i min orginal är det en vf28? Hur mycket klara en sådan? Vad tar stopp först mina orginal spridare eller turbon? Vad vågar jag pressa ur denna?
Oj nu blev de många frågor känner jag 😉
Är sjukt tacksam för svaren!
2 april, 2014 kl. 22:05 #267282Mumin
DeltagareJa vf 28 sitter i. 340-350 på e85 dock lär spridare bytas.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
2 april, 2014 kl. 22:27 #267291karlberg
DeltagareJa vf 28 sitter i. 340-350 på e85 dock lär spridare bytas.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Okej tack för svaret!
3 april, 2014 kl. 05:17 #267286goffemannen
Deltagareja körde ca 330hk på v-power med original vf28 och spridare. Men det är verkligen gränsen av vad spridarna klarar. Vet att turbovin hade 374hk i sin fast på e85 och 740cc spridare, hade även nått annat grenrör om det gjorde nån skillnad.
Jag ska mappa min på e85 senare iår när ja fått i nya motorn och den är inkörd. Hoppas då få ut iaf 350hk.
3 april, 2014 kl. 10:55 #267292karlberg
Deltagareja körde ca 330hk på v-power med original vf28 och spridare. Men det är verkligen gränsen av vad spridarna klarar. Vet att turbovin hade 374hk i sin fast på e85 och 740cc spridare, hade även nått annat grenrör om det gjorde nån skillnad.
Jag ska mappa min på e85 senare iår när ja fått i nya motorn och den är inkörd. Hoppas då få ut iaf 350hk.
Okej tack för svaret!
SKulle också vilja plocka ut 350 på orginal turbo och andra spridare :/ någon som kan länka id1000 eller några andra bra e85 spridare som passar min? Hittar bara till nyare subbor :/3 april, 2014 kl. 11:21 #267287goffemannen
DeltagareKolla mitt första inlägg i tråden. Där står det om spridare.
3 april, 2014 kl. 18:12 #267289Gyver
DeltagareHar du ställbar btr kan du höja grundtrycket något för att maxxa spridarna. Då är det turbon som sätter gränsen och inte spridarna.
3 april, 2014 kl. 19:03 #267296Anoks
DeltagareDet är VF29 som sitter i type r v6
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.