› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Vilken tv skall man köpa? LCD eller Plasma?
- Detta ämne har 106 svar, 8,589 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2007 kl. 08:55 #10024
Niklas
DeltagareBörjar bli dags att köpa en ny tv då vi börjar bli trötta på våra små begagnade tv-apparater som ha små missfärgade fält här och där.
Så jag har funderat, läst på lite och funderat lite mer.
Först var jag säker på att det var Plasma jag skulle köpa. Sen sa någon att dessa var inte bra att ha om man har barn som råkar ta på bildytan eller ”råkar” kasta en leksak på tvn. Så då gick jag över till LCD men så var det någon som sa att det finns Plasma med glasyta framför bildytan och vips så var det tillbaka på ruta ett igen.
Jag har funderat på om jag kommer att spela spel på stortvn och som det ser ut nu så spelar vi inte Xbox osv på tvn i vardagsrummet…men om man helt plötsligt har dubbelt så stor bild där nere så kanske man flyttar ner tv-spelen om man är hemma sjuk eller så. Hur bra är det egentligen att spela spel på en plasma? Här och där läser man om att det kan bilden kan bränna in om det inte är rörlig bild.
Men om man säger att man inte ändrar rutinerna från hur det är idag så är det mest tv-tittande och en film då och då.Vilka märken är det som gäller? Har hört att man skall hålla sig från Philips LCDer.
Angående storleken så sitter vi ungefär tre meter från tvn, har räknat ut att det är 37-42″ man skall ha då. Frågan är om det inte är bäst att ha 37″ så det inte ser alltför stort och överdrivet ut. Men man vill inte inte ta för liten tv och sen ångra sig.
Alla tips är välkomna, om ni rekommenderar någon skriv gärna märke och modell så jag eventuellt kan köpa samma som du har. 🙂
Höll på att glömma, prisklassen är 10,000-15,000kr. Går hellre ner från just 42″ till 37″ för att få en bättre tv.
Digitalbox är absolut inget krav, känns bara dumt att köpa en tv med sådan inbyggd då teknologin för detta hela tiden utvecklas (och vi för tillfället har kabel-tv), men samtidigt väljer jag inte bort en bra tv om den nu skulle ha inbyggd box.
/N – novis, lär mig!
29 januari, 2007 kl. 09:07 #111128Finnish
DeltagareDå jag har både plasma och lcd så kan jag säga lcd alla dagar i veckan … Brutal skillnad på bildkvalité! Men dock lite problem med laggande om man tittar mycket på sport, iofs beroende på storlek.
29 januari, 2007 kl. 09:13 #111136Niklas
DeltagareOk, så du röstar på LCD? Vilket märke och modell har du?
29 januari, 2007 kl. 09:14 #111071SecretAgentMan
DeltagareDu har en till faktor, som faktiskt är den absolut viktigaste att ta hänsyn till – plasman ger generellt en bättre bild än lcd, men tekniken lider av problem med inbränningar.
Folk får säga vad de vill, de flesta plasmaägare jag pratat med har sett fenomenet, många blir av med dem direkt (ghosting, en del efter veckor/månader, en del inte alls…
Så har ni för vana att ha t.ex disney channel igång hela dagarna, så har ni snart kanalloggan kvar i skärmen.Bara risken med detta gör att det går fetbort.
LCD har idag gjort enorma framsteg, jag har en LG 42 LC2R som överraskar mig glatt varenda gång jag slår på den (jag är kinkig på bildkvalitet), och den kostar inom din budget med frakt från inwarehouse.
Viktigt som tusan är att mata med rätt signal in, stoppar man in skräp i en digital tv blir det faktiskt mycket sämre än in i en gammal tjocktv (inte bara pga tekniken, du kör en större skärm med, allt förstoras, även skräpet) – så kör du någon form av analog anntennsignal med kabeltv i området så finns risken att det blir sådär…
/J – sjuk hemma, 2,5 meter från 42:an med tangentbordet i knä’t – htpc rockar! 😀
29 januari, 2007 kl. 09:21 #111125MariaimprezaGT
Deltagarevi köpte en Samsung 40″ lcd hd ready tv med 1:5000 upplösning i helgen. 15000 på net on net. Jag diggar den. ljudet är dock inte så bra. men det finns ju surroundsystem 🙂
Audi is teh ####!!
29 januari, 2007 kl. 09:21 #111098Manor
DeltagareTjenare Äljen !
Det finns nog inga egentliga sanningar i TV-världen utan det är som alltid tycke, smak och många ”förståsigpåare” ;).
Enligt en undersökning som gjordes på besökarna till en elektronikmässa så svarade:
– 75 % att de föredrog LCD framför plasma
…därefter fick de blindtesta genom att titta på ett antal filmsekvenser och det visade sig då att:
– 75 % föredrog plasmabilden framför LCD.Detta gällde då film, men för TV-tittande, spel och möjlighet att koppla in en dator så är nog LCD den teknik som gäller om man vill slippa problem med inbränning och för datorbruk också ger en skarpare bild (eller kan ge skarpare bild kanske man ska skriva…).
Spontant skulle jag avråda från att köpa en TV som är mindre än 40″. Prisskillnaden är väldigt liten då 40″ i LCD-världen blivit något av en standard (42″ när det gäller plasma), och att jag kan lova dig att du inte kommer att uppleva bilden som för stor.
Om du har plats så finns det ytterligare ett seriöst tips i Sonys 50″ LCD-bakprojektor (Sony KDF-50E2010). Priset för denna är nu nere i 11.999:- på NetonNet, och det finns en lång härlig tråd att läsa på forumet på http://www.prisjakt.nu om denna TV.
Något annat som du bör ta med i beaktande är att den TV du köper bör ha en digitalmottagare, om du som jag inte kör kabel-TV utan använder egen TV-antenn.
Lycka till.
29 januari, 2007 kl. 09:28 #111072SecretAgentMan
DeltagareNästa steg efter en platt tv, är att skeppa tv-mottagare, dvd-spelare och kanske till och med tv-spelet – och ersätta med just en pc…
Då är det viktigt som f*n att man ser till att handla rätt tv, som kan visa en bild från en pc på rätt sätt, och det är lurigt, philips, sony, fujitsu mfl är APKASS på just det.
LG rockar på den punkten via VGA, DVI och HDMI, Samsung klarar av det galant via VGA på äldre modeller, och jag tror mig ha sett att det går via HDMI med nuförtiden.
HD-DVD-spelare till pc är runt knuten, men med det följer skydden, HDCP (nya tidens macrovision) kommer ställa till det, och tvinga in folk på tv-apparater som är HDCP-kompatibla (och grafikkort som är samma-lika), och vill man köra högupplöst är det digitala kontakter som gäller (DVI och HDMI), vga kommer fasas ut när det aktiveras på riktigt.
Säkert inget du drabbas av idag Äljen, men planera för framtiden, jag antar att du inte siktar på att byta ut den här tv:n om 2-3 år?
Till sist, gå inte på att köpa full HD (1080-panel), du måste upp över 50″ för att du skall se någon skillnad mot en normal 1366×768 på 3 meter.
/J
29 januari, 2007 kl. 09:35 #111137Niklas
DeltagareSåja, nu börjar tipsen ramla in. Tackar tackar! 🙂
Jerry har en bra poäng där, bara risken för inbränning är ju jobbig nog att behöva ligga och tänka på när man försöker somna på kvällen.
En kollega har köpt en Panasonic 42″ plasma och spelar mycket Xbox360 på den, han har inte råkat ut för inbränning.Som jag skrev, vi har kabel-tv via en vanlig tv-antenn.
De gånger jag tittat på LCD-tv så tycker jag att det blir en hel del komprimerings artifakter i bilden, typ som denna bilden:
http://www.algolith.com/uploads/RTEmagicC_mnr_before.jpg.jpg)
Det är lite som att titta på en stremande film på datorn och välja låg kvalité och köra det i fullskärm, men detta går kanske att få bort om man bara ställer in tv rätt?Som jag också skrev, vi tittar en del på film, men mer på ”vanlig” tv och vi har aldrig spelat eller kört dator på tvn i vardagsrummet. Men det finns ju en risk att om man har en HD-tv i rummet att man vill sätta Xbox360’n där istället för uppe på tjock-tvn på ovanvåningen.
29 januari, 2007 kl. 09:48 #111138Niklas
DeltagareTack Jerry! Känns som du rätar ut många ? till !. 🙂
Angående Full HD så har jag INTE tänkt köpa det, vi är rätt nöja med bilden på tjock-tvn…med andra ord inte så jävla kräsna. Däremot har jag funderat på om HD ready kommer sjunka i pris när Full HD kommer igång på riktigt. Vad tror ni?
En grej du säger, det är kanske dumt som fan att INTE köpa en tv som klarar av att köras med datorn, den gången man vill så är det irriterande att man inte kan.
29 januari, 2007 kl. 09:50 #111073SecretAgentMan
DeltagareDet där beror alldeles på vad man matar den med, och framför allt hur, och både plasma och lcd har samma bekymmer med skalning.
/J – det är precis därför jag kör htpc, och låter den skala om allt till rätt upplösning…den är bättre på det än tv:n själv (och det är precis därför det är så viktigt att tv:n klarar av att ta emot sin egna upplösning från en dator).
29 januari, 2007 kl. 10:04 #111074SecretAgentMan
DeltagareMer info – 42″ plasma har (nästan) alltid en 4:3-upplösning på sin panel, trots att bilden är 16 : 9 – rektangulära pixlar, ni kan ju bara gissa vilka bekymmer man får med det om man hänger på en dator på det…
De kör 1024×768 i widescreen s.a.s.Det går att kompensera för det i mediaspelarna, men skrivbordet kommer bli fel oavsett.
Det är lite det Mats är ute efter antar jag.
/J
29 januari, 2007 kl. 10:05 #111129Finnish
DeltagareOk, så du röstar på LCD? Vilket märke och modell har du?
Svammelshwung (samsung) LE-46M51B 46 LCD
29 januari, 2007 kl. 10:29 #111139Niklas
DeltagareJust nu lutar det åt en LCD från inWarehouse, så vidare inte någon (tex Jerry) funderar på att uppgradera inom kort? Då kan vi lika bra ta en som är ”inkörd”. 😀
29 januari, 2007 kl. 10:38 #111099Manor
DeltagareMer info – 42″ plasma har (nästan) alltid en 4:3-upplösning på sin panel, trots att bilden är 16 : 9 – rektangulära pixlar, ni kan ju bara gissa vilka bekymmer man får med det om man hänger på en dator på det…De kör 1024×768 i widescreen s.a.s.Det går att kompensera för det i mediaspelarna, men skrivbordet kommer bli fel oavsett.Det är lite det Mats är ute efter antar jag./J
Japp , det var nog precis det jag menade Jerry.
Jag är själv mest sugen på en LCD, och kommer inte satsa på full-HD den dag det blir ett köp.Jerry, den LG som du har (och rekommenderar)…grejar den att ta emot ”720p” på samtliga ingångar (HDMI, DVI samt VGA)? På många apparater så är stödet på VGA-ingången tämligen ringa. Har den stöd för HDCP (kodstandarden) som du nämnde tidigare i tråden?
29 januari, 2007 kl. 10:45 #111140Niklas
DeltagareEn kollega hade varit på inWarehouse och tittat på LG modellen som Jerry snackade om, han sa att när han jämförde mellan den och en annan så var bilden lite suddig när det rörde sig snabbt och att färgerna flöt ihop lite. Blev lite förvånad då Jerry är en av de kräsnaste personer jag vet, handlar det om inställningarna på tvn eller insignalen som var åt helvete i butiken?
Dvs, är det några problem du märkt Jerry eller är du helnöjd som Henke Larsson skulle sagt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.