› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Vilken tv skall man köpa? LCD eller Plasma?
- Detta ämne har 106 svar, 8,589 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 3 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2007 kl. 09:27 #111147
Niklas
DeltagareMats: Angående att kolla på en Andersson var att jag ville se hur den ser ut rent formmässigt. Jag är kinkig när jag köper prylar. Pioneer DVDn hemma vittnar om detta. Säkert inte bäst men den var så slim och snygg som jag vill ha den. 🙂
Därför jag funderar på 3R istället för 2R, för den är silverfärgad runt om.
/N – går bara till det yttre och inte till det inre…tydligen 😀
2 februari, 2007 kl. 09:33 #111103Manor
DeltagareMats: Angående att kolla på en Andersson var att jag ville se hur den ser ut rent formmässigt. Jag är kinkig när jag köper prylar. Pioneer DVDn hemma vittnar om detta. Säkert inte bäst men den var så slim och snygg som jag vill ha den. :)Därför jag funderar på 3R istället för 2R, för den är silverfärgad runt om./N – går bara till det yttre och inte till det inre…tydligen 😀
Ja, utseendet kan (och ska) man så klart jämföra. Jag trodde att du skulle försöka att jämför bilderna från olika platt-TVs…det är det som inte är så lätt.
Om du möjligtvis gillar trä så finns det platta TV:s med träram. Panelen är från Samsung, och trädetaljerna är gjorda i en kinesisk fabrik. Ihopsättningen görs i Sverige (Sollentuna). Firman heter Swedx och en 40″ kostar runt 10000:-. Jag var och kollade på dessa för några månader sedan, och jag tyckte att bilden (kopplad till HTPC) såg väldigt bra ut. Trä passar dock inte in i mitt vardagsrum. Spontant så tror jag dock att en LG är ett bättre köp, men det var läckert att se något helt annorlunda.2 februari, 2007 kl. 14:24 #111148Niklas
DeltagareMats: Nu skall vi inte överdriva med träpanel och skit. 🙂
Här är de två som det står mellan (fast då inte 2RR utan 2R men den hittar jag inte på NetOnNet). Det skiljer lite här och där. Något jag bör tänka på?
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=103660&zanpid=3903001C1931463719
2 februari, 2007 kl. 14:43 #111104Manor
DeltagareÄr inte LG 42LC3R både en senare modell och billigare? Det är väl i så fall den som du ska satsa på…eller?
2 februari, 2007 kl. 14:56 #111149Niklas
DeltagareJust den jämförelsen är lite felaktig då 2R i detta fallet är en 2RR, vilket innebär att den har 80gb hårddisk för inspelning. Men NetOnNet har inte 2R så det var svårt att jämföra den med 3R.
Men 2R kostar runt 15000kr och 3R kostar runt 13500kr. Dessutom tycker jag att 3R är snyggare då vårt vardagsrum dessutom är ljust (grått och björk) passar en silverfärgad tv bättre än en mörkgrå/svart.
2 februari, 2007 kl. 15:32 #111105Manor
DeltagareJust den jämförelsen är lite felaktig då 2R i detta fallet är en 2RR, vilket innebär att den har 80gb hårddisk för inspelning. Men NetOnNet har inte 2R så det var svårt att jämföra den med 3R.Men 2R kostar runt 15000kr och 3R kostar runt 13500kr. Dessutom tycker jag att 3R är snyggare då vårt vardagsrum dessutom är ljust (grått och björk) passar en silverfärgad tv bättre än en mörkgrå/svart.
Är det inte den här?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=79944
…det är väl en vanlig 2R och inte den med hårddisk!!?2 februari, 2007 kl. 15:39 #111150Niklas
DeltagareHmm, stämmer. Såg inte den när jag tittade genom listan. Men priset är över 15000kr för den också.
4 februari, 2007 kl. 21:09 #111151Niklas
DeltagareTittade på 3R’an i helgen och den var fin. Förvisso 37″an men 42″an är ju bara större. En sak som slog oss när vi tittade bilden var att när de böt scen så såg man att bilden först var lite suddig på vissa ställen och en halvsekund senare kom skärpan. Nästa gång det böts kameravinkel så hände samma sak igen.
Jerry, är det något du märkt på 2Ran eller?
Filmen som visades var Pixarfilmen ”Bugs Life” på DVD som matades analogt.
Lite komiskt var det när vi tittade på alla tv’s som satt på väggen. Skitbra bild på alla. Någon lite mörkare bild och så men annars bra, så slog han på 3Ran som var ifrån. Så var den mycket suddigare. Men så fick man förklarat att det var HD på de på väggen och analogt på den vi var intresserade av. Vips så märke man skillnaden på ”vanlig signal” och HD. Jisses kan man säga. 😮
5 februari, 2007 kl. 06:25 #111106Manor
DeltagareSkitbra bild på alla. Någon lite mörkare bild och så men annars bra, så slog han på 3Ran som var ifrån. Så var den mycket suddigare. Men så fick man förklarat att det var HD på de på väggen och analogt på den vi var intresserade av. Vips så märke man skillnaden på ”vanlig signal” och HD. Jisses kan man säga. 😮
Var du på NetonNet? I så fall kan ju det förklara varför mina kollegor tyckte att LG:s 37″ gav klart sämst bild av alla. Då det inte framgick att apparaterna matades med olika signal, så måste jag ju säga att det var svinigt gjort mot LG :(.
Om du nu var på NetonNet, kollade du då på deras 50″ plasma (Andersson) för cirka 15.000:-. Om JA, vad tyckte du om den?mvh Mats N
5 februari, 2007 kl. 08:08 #111122down_the_drain
DeltagareSkitbra bild på alla. Någon lite mörkare bild och så men annars bra, så slog han på 3Ran som var ifrån. Så var den mycket suddigare. Men så fick man förklarat att det var HD på de på väggen och analogt på den vi var intresserade av. Vips så märke man skillnaden på ”vanlig signal” och HD. Jisses kan man säga. 😮
Var du på NetonNet? I så fall kan ju det förklara varför mina kollegor tyckte att LG:s 37″ gav klart sämst bild av alla. Då det inte framgick att apparaterna matades med olika signal, så måste jag ju säga att det var svinigt gjort mot LG :(. Om du nu var på NetonNet, kollade du då på deras 50″ plasma (Andersson) för cirka 15.000:-. Om JA, vad tyckte du om den?mvh Mats N
Det e klart att de matade ”sitt eget” märke med bättre signal för att kunna sälja den istället för LG`s.De tjänar mer pengar på sitt eget dinkeytoy märke än någon stor leverantörs.Så var det med de märke som vi sålde som va ”vårt eget”.Men det ville man helst egentligen inte sälja då dessa var av märkbart lägre kvalle. Go for it Nicklas.. köp LG`s
/P
5 februari, 2007 kl. 09:37 #111077SecretAgentMan
DeltagareSuddigheten ligger i skalningen, eller hårdvaran som kör den – återigen, rätt källa in är a och o på en platt tv. 🙂
Skit in – jätteskit ut. 😀
Vad skillnaderna är mellan LC2 och LC3 är vet jag inte, kika på båda, ta den du tycker passar bäst, LG rockar med inkällor och allehanda signaler, och har gjort så länge.
Att mata burkarna man har marginal på med rätt signal är ju ett allmänt fulknep mindre seriösa handlare kör med.
42″ LC2R pekar jag på med hela handen, en guldklimp är vad det är. 🙂
/J
10 februari, 2007 kl. 15:37 #111131locko99
DeltagareOm du nu var på NetonNet, kollade du då på deras 50″ plasma (Andersson) för cirka 15.000:-. Om JA, vad tyckte du om den?mvh Mats N
Finns nog ingen av NetOnNets butiker som har XQ50 på DEMO. Tror snarare dom är gömda på lagret…Och det har att göra med ”maginalen” på tv….som snarare är förlust än vinst just nu…tror den kommer gå upp i pris inom en snar framtid…
Vi har haft XQ50 på demo det som spelades på den då vart ”Hitta Nemo” tankad från nätet ska vara hd eller nåt sånt. Uppskalat med Sony DVD och då vart det sjukt bra bil enligt mig!
Mvh /Martin
11 februari, 2007 kl. 18:53 #111152Niklas
DeltagarePixars filmer blir alltid väldigt bra på LCD och Plasma. Inte riktigt rätt filmer att avgöra hur bra tvn egentligen är. 🙂 Men det betyder ju inte att 50-tummaren är dålig.
PS: Så NetOnNet kör med piratfilmer? 😀 😉
/N – som INTE vill ha 50″ hemma…
14 februari, 2007 kl. 22:38 #111132locko99
DeltagarePixars filmer blir alltid väldigt bra på LCD och Plasma. Inte riktigt rätt filmer att avgöra hur bra tvn egentligen är. 🙂 Men det betyder ju inte att 50-tummaren är dålig.PS: Så NetOnNet kör med piratfilmer? 😀 ;)/N – som INTE vill ha 50″ hemma…
Nu ville du ju inte ha en 50″ men ville bara nämna att den nu kostar 16990:- dvs prishöjd med 2 laxar 😉
//Mappe
26 februari, 2007 kl. 08:18 #111153Niklas
DeltagareTack för alla tips, speciellt till SAM som var mitt ljus i mörkret, min deo efter duschen, nu är tvn beställd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.