SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vilken tv skall man köpa? LCD eller Plasma?

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 107 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Sjukt nöjd med min LG 42 LC3R. :7

Palm
      Deltagare

Jag är mycket nöjd med min panasonic plasma 42PV60 som är ett år exakt nu. Jag skulle rekomendera efterföljaren som är båda snyggare i svart och billigare, ligger på runt 10-11 tusen tror jag.

IMPREZA FOREVER
        Deltagare

Här kommer mitt bidrag som jag e supernöjd med.

Samsung PS50Q97
          Kan kompletteras mad motorstyrt väggfäste.
          http://www.smartson.se/test/tv/samsung-ps-50q97.htm
          Samsung 50″ Plasma-TV PS50Q97HDX/XEE
          http://www.darty.com/wcsstore/Darty/fr_FR/images/product/zoom/Z2449897A.jpg
          Specifikation Värde
          Upplösning 1366×768
          Kontrast 15000:1
          Ljusstyrka (cd/m2) 1300
          Analog/Digital Tuner Ja/Ja
          Bildförbättring 1 Ultra Fil.Bright
          Bildförbättring 2 Movie Plus
          Komponentingång Ja
          Ljudförbättring SRS TruSurround
          Text-TV/sidminne Ja/1000
          Scart/S-video 2/1
          HDMI/PC-in 3st (CEC)/VGA
          Audio ut/in 2(1 optisk)/1
          Ström På/Standby 460W/<1W
          Storlek (BxHxD)mm 1231x789x105
          Vikt (Kg) 41,6
          HD-TV Förberedd HD-ready
          Vägg/Bordsstativ Bordsstativ
          VESA standard -
          Ljudeffekt (RMS) 2x15 watt

/Björn

Manor
          Deltagare

Jag vill också slå ett slag för plasma-TV.

Jag kör sedan en tid tillbaka med en LG 50″ som nu går att få tag på från 13.000:- med analog TV-tuner. Den jag har heter PC56 och innehåller även en digital TV-tuner (som tar Boxer-kort) och kostar från 15-16.000:-…typ. Det är en kalasbild från det mesta jag matar den ifrån (Playstation 3, DVD-inspelare, HTPC, CanalDigital etc.). Den tar emot insignaler upp till 1080P 24FPS, som därefter skalas till 1366 * 768.

Två kollegor köpte Panasonics plasma-TV (42″) som kostar från 11.000:- och uppåt. Även de är ypperligt nöjda med sitt val.

Samtliga tre var helt inne på LCD-TV tills vi provtittat ett antal gånger, och tyckte att plasma-TV:n uppfyllde vårt behov bättre. I mitt fall så var det mer tum för mindre pengar som blev avgörande.

Ytterligare en platt-TV ska köpas till ”gillestugan” som nu konverteras från biljardrum till ”konsolspelsrum” till ungarna. Vi har de flesta konsoler som finns, och nu får de samlas på ett ställe (förutom min Playstation 3 som agerar BluRay och DVD-spelare i vardagsrummet :)). Vad det blir för TV där är ännu lite osäkert…men det blir inte mindre än 50″ som redan det är på gränsen till att vara för litet…

Strat
            Deltagare

Tackar för tipsen! Har läst lite på minhembio.com också. Undrar hur pass mycket sämre en Mirai 42″ full hd ( http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=147502) är jämfört med LG och Samsung tex? Man ser säkert skillnad sida vid sida, men kan man vara nöjd med bilden hemma så sparar man ju några slantar. Hyundai har ju också en för under 10 på netonnet nu.

/Claes

Manor
              Deltagare

…jag tror att man blir nöjd med det mesta när det väl står där hemma. Om du är intresserad av plasma så kan jag rekommendera Panasonic-Center på söder som ger 3 års ”hemma-hos” garanti.

Manu_Sti
                Deltagare

Har precis köpt en Samsung LE-40M86 : http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1198323&node=14

Den är helt underbar, kopplade data ( SLi 8800 GTS 640 ) direkt till den ( DVI till HDMI ) och det är första gång jag ser en sånt upplösning på en tv ( 1920×1080 ) , har laddat några fullhd eller Blu-ray dvd och det var perfekt, direkt från data till tv…

IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

Skall bara säga att jag stog och valde i 45 min mellan
                    denna LG & Samsungen (PLASMA) 50″
                    och kom fram till att Samsungen slog Lgn friskt i bild kvalite.
                    Hur såg jag att bildkvaliteten var bättre på samsungen

Svar: samma film spelades från samma DVD ARMAGEDDON
                    Tvna stog bredvid varandra
                    När texten rullades nedifrån & upp såg man inte ett dugg vad det stog
                    längst ner och upp ca 6cm på LGn
                    Det var klar text på Samsungen och
                    där bestämde jag mig och är heller inte ett dugg besviken på bildkvaliteten i film och tv sänding heller.
                    Förutom att många med mig har märkt att sändningarna verkar ha fel
                    kodning så att en del av texten inte syns i vänsterkanten.
                    Sen när det skall till att bli reklam skalas bilden om och
                    hela bilden syns igen jävligt irriterande.

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=905817

/Björn

NickeH
                    Deltagare

PLASMA is the ####. Har aldrig haft problem eller ens sett inbränning på min panasonic plasma 42PV60. Full HD är mest skitsnack man ser inte skillnad på 720p vs 1080p om man inte sitter VÄLDIGT nära TV:n eller har en gigantiskt stor.

Spelar man mycket tv-spel där bilden står stilla länge kan lcd vara ett bättre val. Men nya Plasma tv har inbyggda finesser för att motverka inbränning, det är inget man behöver oroa sig för.

Ser man på film är kontrasten mycket bättre på plasma eftersom lcd inte kan bli helt mörk pga tekniken.

Så det beror väl på användningsområdet..

Nano
                      Deltagare

Samsung F-serien eller M(87)-serien alt. Sharp XL1E / XD1E .. är lite osäker på vilka prisklasser dom ligger i på 42″, men bra är de iaf. Se upp för samsungens glasskiva om du inte gillar speglingar bara :)Mina €0.02Edit: Om jag för en gångs skulle lyckas täppa igen hålet i plånboken tillräckligt länge kommer det att finnas en Samsung 46″ F86:a i mitt vardagsrum..Länk till Sharpen:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124922Tyvärr verkar inte samsungs m/f-serie finnas i 42″ .. bara 40″ och 46″ :/

Jag köpte en Sharp LC42XD1EA för tre veckor sedan. Är fruktansvärt nöjd med den. Har dock inte kört nått 1080 material med den, utan bara kört Telias digital tv. Men det är kanon bild 😉

MVH
                        Mårten

syke
                        Blockerad

Lyfter den här tråden lite då jag är förbenat nära att köpa en tv.. men jag har dock svängt mot plasma efter att sett diverse testskivor där LCD inte imponerade alls.

Just nu är jag väldigt sugen på Samsung PDP50Q96/Q97-serie. Enda nackdelen som jag ser här är att de inte är Full-HD, kan inte ”ens” ta emot 1080p och vad jag vet kan de inte ta emot 24p heller, i övrigt verkar den perfekt .. aaargh, vad ska man göra? Det finns dyrare modeller som klarar av dessa ”fjuttiga” saker men jag tycker inte det är riktigt befogat att lägga 5000:- mer för att få dom. Det optimala vore helt klart en Samsung PDP50P96 eller en Panasonic PZ700 i 50″, men då kryper man upp mot 25000:- sträcket vilket jag tycker är för saftigt.

Tips? Idéer?

Manor
                          Deltagare

Lyfter den här tråden lite då jag är förbenat nära att köpa en tv.. men jag har dock svängt mot plasma efter att sett diverse testskivor där LCD inte imponerade alls.Just nu är jag väldigt sugen på Samsung PDP50Q96/Q97-serie. Enda nackdelen som jag ser här är att de inte är Full-HD, kan inte ”ens” ta emot 1080p och vad jag vet kan de inte ta emot 24p heller, i övrigt verkar den perfekt .. aaargh, vad ska man göra? Det finns dyrare modeller som klarar av dessa ”fjuttiga” saker men jag tycker inte det är riktigt befogat att lägga 5000:- mer för att få dom. Det optimala vore helt klart en Samsung PDP50P96 eller en Panasonic PZ700 i 50″, men då kryper man upp mot 25000:- sträcket vilket jag tycker är för saftigt.Tips? Idéer?

Tjenare Stefan !

Även jag svängde från LCD till Plasma, och i mitt fall så blev det en LG 50PC56 som jag tycker har fungerat utmärkt :-). Den supportar inte heller full-HD, men efter att nyligen ha läst ett test då även duktiga bildexperter missade vad som var vad…så är inte det något jag saknar. I LG:s fall så supportas 1080P/24 som input, men det skalas alltså ner. Jag tror att både Panasonic och Samsung:en ger en bättre bild än LG, men pris/prestanda vägde över till LG:n för mig. Den modell av LG:n som heter 50PC51 eller 50PC52 innehåller endast en analog mottagare, och dessa har jag sett till salu för under 13.000:-. Den jag har grejar både analog och digital mottagning, och även om det inte var ett måste så känns det bra att ha det.

Lycka till med köpet.

syke
                            Blockerad

Hej Mats, tack för tipset! Ska genast läsa på mer om LGs modeller.

Just att tv:n är Full-HD är egentligen inget krav, däremot skulle jag vilja att den klarar av att ta emot 1080p även om det innebär nerskalning, precis som du säger.

Palm
                              Deltagare

Ang LG så har min jobbarkompis lovat att aldrig någonsin köpa en LG produkt igen sedan hans 42″ (PC1R heter den ev) har dött inte en utan två gånger för ett fel i nätdelen, dom bytte ut den felaktiga delen men även den pajad på samma sätt så han har fått lite rutin på att bära tv nu, dessutom har det tagit ca 4 veckor varje gång på onoff service.

Manor
                                Deltagare

Jag har svårt att kommentera om LG skulle vara bättre eller sämre än något annat märke. Jag har dock en hel del LG-prylar hemma i dagsläget och har kanske haft tur att grejerna har hållt. Att det tar 4 veckor för service via OnOff beror kanske inte på LG utan på serviceverkstaden.

Jag tycker att LG ger bra grejer i förhållande till priset. Om det är bästa bild man är ute efter när det gäller plasma-TV så finns det inget som slår Pioneer, men den lirar också i en helt annan prisklass. Panasonic och Samsung ger nog också bättre bild, men även de brukar kosta en slant mer än vad LG gör.

Jag kör t.o.m LG i tvättstugan (tvättmaskinen), och hittills har den gjort ett bra jobb ;-).

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 107 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.