SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilket oljetråg är att föredra?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27103
    Gyver
    Deltagare

      Tja!

      Jag vill gärna undvika oilsurge med den nybyggda motorn och klurar för tillfället på det här med oljetråget.
      Jag har en STI -99.

      *Stämmer det att ett twinscroll oljetråg rymmer lite mindre oljevolym än ett singlescroll? Följdfråga, hur mycket mindre volym?

      *Passar ett twinscroll oljetråg på en ej20 phase2 med singlescrollgrenrör?

      *Stämmer det att ett twinscroll oljetråg har mindre tendenser till oilsurge då oljevolymen i botten koncentreras mer vid pickupen? (det ser ju ut rent designmässigt att stämma)

      Vore tacksam för svar 🙂

      Mvh
      David

      #231584
      Fricke.w
      Deltagare

        Tja!

        Jag vill gärna undvika oilsurge med den nybyggda motorn och klurar för tillfället på det här med oljetråget.
        Jag har en STI -99.

        *Stämmer det att ett twinscroll oljetråg rymmer lite mindre oljevolym än ett singlescroll? Följdfråga, hur mycket mindre volym?

        *Passar ett twinscroll oljetråg på en ej20 phase2 med singlescrollgrenrör?

        *Stämmer det att ett twinscroll oljetråg har mindre tendenser till oilsurge då oljevolymen i botten koncentreras mer vid pickupen? (det ser ju ut rent designmässigt att stämma)

        Vore tacksam för svar 🙂

        Mvh
        David

        Twinscroll tråget lär ju passa utmärkt, då enda anledning till att de sitter på twinscroll bilar är ju för att de grenröret byger mer in mot tråget, så blir bara mer andnings rum med ett vanligt, spec-c tråget sitter ju även orginal på vanliga STI 06-07, och säker ligen även på 08-09.
        Annars varför köper du inte en SUMP BAFFLE från endera Buddy club eller cosworth, så är problemet löst 🙂
        http://www.buddyclub.eu/acatalog/Racing_Spec_Sump_Baffle.html
        http://www.ebay.co.uk/itm/COSWORTH-OIL-CONTROL-SUMP-BAFFLE-SUBARU-EJ20-EJ25-STOCK-/270846614685?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f0fb75c9d#ht_554wt_1270

        #231586
        Gyver
        Deltagare

          Twinscroll tråget lär ju passa utmärkt, då enda anledning till att de sitter på twinscroll bilar är ju för att de grenröret byger mer in mot tråget, så blir bara mer andnings rum med ett vanligt, spec-c tråget sitter ju även orginal på vanliga STI 06-07, och säker ligen även på 08-09.
          Annars varför köper du inte en SUMP BAFFLE från endera Buddy club eller cosworth, så är problemet löst 🙂
          http://www.buddyclub.eu/acatalog/Racing_Spec_Sump_Baffle.html
          http://www.ebay.co.uk/itm/COSWORTH-OIL-CONTROL-SUMP-BAFFLE-SUBARU-EJ20-EJ25-STOCK-/270846614685?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f0fb75c9d#ht_554wt_1270

          Okej, jo det lutar ju åt ett 06+ oljetråg 🙂
          Jag har läst om blandade resultat med cosworth baffelplåten, vissa är helnöjda och har inget att klaga på. Andra som har provat på mer aggresiv bankörning har inte fått det resultat dem önskat. Tricket är ju att få ner oljan i botten av tråget så fort som möjligt på motorerna, och med cosworthplåten och dess gummilappar (som tydligen har en liten tendens att börja sagga efter ett tag) så sker det inte fort nog. Är man mitt i en kurva och oljan trycks mot toppen som ligger i riktning mot kurvans ytterkant så flödar inte oljan från den inre toppen ner i tråget lika lätt då den horisontala cosworthplåten ligger lite som ett tak över tråget. Oljan flödar då inte lika lätt ner i baffelplåtens öppningar.

          Sen när jag tittar ner i mitt singlescrolltråg så har jag lite teorier om att det kan samlas oljedepåer mellan de 2 baffelplåtar som sitter där original när man accelererar hårt. Den undre plåten är ju vikt uppåt i kanterna där den är fäst mot trågets ytterväggar och det ser ut att kunna samla på sig en del olja.

          Ett riktigt tråg i grupp-N stuk med ordentliga skvalpplåtar i botten runt oljepickupen och en originalbaffelplåt (eller hyffsat lik) tillhörande rätt trågmodell känns i teorin säkrast.
          Rogerclarkmotorsport och Lateralperformance säljer ju dessa:
          http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=2406
          http://lateralperformance.co.uk/product.php/92/47/baffled_sump___twin_scroll
          Men dem e dyyyra! 😮

          Hmmm, får nog suga på den här karamellen en stund till 😀

          Någon som har erfarenhet av Killer B Motorsport’s grejer?:)
          Det körs ett gruppköp på Nasioc med deras produkter nu annars…
          http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2252625

          /David

          #231585
          goffemannen
          Deltagare

            Går i tankarna att köpa nytt tråg jag också för att slippa oilsurge. Det Killer B Motorsport paketet du köpte ser ju lockande ut. Vad fick dig att köpa det??

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.