Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70025
    ExOrdis
    Deltagare

      LAST EDITED ON Jul-25-02 AT 09:56PM (GMT)
      Tack OZO.

      Förresten Froilan, jag har glömt att berömma dig för ett mycket klokt beslut
      du inte kommer att ångra, dvs prioritera vägegenskaperna och körbarhet högre än
      en mindre effektökning. Det är i kurvorna fyrhjulsdriften kommer till sin rätt och där räcker effekten, med bättre däck blir det bara ännu roligare. 😀

      I mitt fall är det bara FÖR roligt, åtminstone vid ett par tillfällen. }>

      Hoppas vi ses på Kullen.

      #70024
      ExOrdis
      Deltagare

        LAST EDITED ON Jul-17-02 AT 10:16PM (GMT)
        Det är lungt. Problemet är väl att inte ALLA känner till detta. T.ex
        flertalet däckfirmor, som hellre ockrar på folk 205-16 tummare till en hög vinstmarginal
        oavsett att det är förkastligt att köra på så breda däck vid vinterväglag.

        Mao jag är förkastlig som kört 16 tum på vintern i två år nu, pga de
        följde med bilen vid köpet, däremot kommer jag att byta till 15 tum ASAP.

        #70023
        ExOrdis
        Deltagare

          LAST EDITED ON Jul-17-02 AT 01:53PM (GMT)
          Detta är saxat från Vägverkets hemsida och är en fortsättning på ovanstående text!!

          Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls:

          *Däcken skall vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet.
          *Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim.
          *Däcken skall ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/maxgränser som fordonstillverkaren garanterar att de ger fordonet godkända egenskaper. Gränserna kan utläsas i helfordonsgodkännandet.
          *Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
          *Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna.
          *Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet.

          Jag tolkar ovanstånde som om att det är helt OK att köra 185/65-15 på
          en fälg som har rätt ET, dvs håller spårvidden oförändrad eftersom rullningsomkretsen ligger inom marginalerna. Givetvis är det trafiksäkrare med
          smalare däck på vintern annars är det inte enligt fysikens lagar längre, eller hur?
          Slutsnackat om Vinterdäck och Helfordonskännande?

          http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/1998/pressm60.htm

          #70022
          ExOrdis
          Deltagare

            >Tack för tipset. Letar efter Bridgestone S03 och priserna skiftar
            >kraftigt. Finns för under 1700skr omonterade men däckhandlare här i
            >Malmö tar mer än 2500skr inkl montering. Vinterdäck 185/65-15 är inte
            >godkända fr.o.m. 99

            Jasså? Så alla Volvo och Saab kör olagligt? Vart har du hört detta?

            så det blir att köpa 205/50-16.

            Nej, nej, nej… 😉

            Tänkte använda
            >org.fälgarna till vinterdäcken och skaffa nya till mina S03. Enligt en
            >omvandlingstabell som finns tillgänglig på
            >http://www.bmwpower.nu/tips/diverse.asp blir hjulomkretsen nästan samma med
            >215/40-17. Det skiljer ca 1%. Passar den dimensionen bilen utan några
            >andra modifieringar?

            Ja om fälgen har ett korrekt ET vilket bör ligga runt 48 på en 7 tumsfälg.

            Blir greppet bättre?

            Ja, med dom däcken i alla fall.

            Håller alla lättmetallfälgar
            >samma kvalitet vad gäller funktion eller är hög kvalitet lika med högt
            >pris?

            Beror på vilken säljare du talar med…

            #70021
            ExOrdis
            Deltagare

              LAST EDITED ON Jul-14-02 AT 10:45PM (GMT)
              Toyo T1-S jämfört mot Bridgestone S02 S03.

              Toyo T1-S däcket är ett mycket bra gatdäck med föredömliga våtegenskaper.
              Att det har ett lågt pris är dessutom trevligt.
              (Falken påstås ha hyggliga torregenskaper men urkassa våtegenskaper, dock
              har vissa klubbmedlemmar meddelat att även torregenskaperna är under all kritik.)
              Bridgestone S02 S03 är bättre och håller i längre vid hårdare körning och
              har framförallt bättre bromsegenskaper vid torrasfalt jfr Toyo.
              Sedan är stommen rundare, vilket kräver mindre balansering och gummiblandningen “progressiv”, dvs håller kvar
              greppegenskaperna även vid lägre mönsterdjup, givetvis ökar risken för vattenplaning ändå.
              Högre pris, men kvalitet motiverar helt klart prisskillnaden.

              Vinterdäck.
              Om du väljer Bridgestone friktionsdäck lär du inte bli besviken.
              Dock anser jag att om du brukar bilen där det ofta är isigt på
              vägen, typ norra sverige, fungerar dubbat bättre, fast i sydligaste delarna kanske det inte är så aktuellt med isiga vägar?
              Valet av dimension är absolut korrekt 185/65-15, det ger ett lågt pris
              på de bästa märkesdäcken och betydligt enklare att fixa nya vid punktering,
              vilket jag fick erfara i vintras då jag fick punktering på ett 205/50-16
              dagen innan julafton, och den så kallade vägassistansen som bör hjälpa en
              vid dylika tillfällen visade sig vara lika effektivt att ta hjälp av som att ringa tomten….

              /K

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.