SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vill inte varva, Legacy TBO-92

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #230733
    Joakim
    Deltagare

      Hej

      Jag tror inte att spolarna är felet, varvräknaren beter sig inte konstigt och alla har fina värden. Skall täta kablarna och sätta dit dem igen.

      Tror på givarproblem eller bränslepump.

      Kamgivare ??? verkar konstigt att den bara felar vid fullgas.
      Tempgivare som ger fel input kan få LMM att fucka ur???
      Har beställt ny soppapump 500 Spänn. Hoppas…

      // Joakim

      #230737
      Joakim
      Deltagare

        Inte soppapumpen heller.
        Spolarna verkar vara just, åtminståne vad man kan mäta sig till.
        Tempgivaren ??? men om den fastnat i kallt läge borde den ju ge mer bränsle när den är varm.

        Spridarna? någon som haft problem med dem?

        // Joakim

        #230718
        Timzzon
        Deltagare

          problemet med spolarna är att dom funkar fint utan ladd MEN inte med ladd,
          så du borde så bra värden när du mäter på dom.
          åter till min tidigare fråga: går varvräknaren ner till botten när den bryter?

          #230738
          Joakim
          Deltagare

            Avseende spolarna.

            När jag ger fullt så laddar den 0,75 bar, det känns som fuel cutten slår av bränslet vid ca 5000 varv. varvräknaren visar rätt varvtal och går inte i botten. om jag håller gasen i botten vidare så hackar den sig vidare till 7000 varv. turbotrycket håller sig på 0,75 och sviker inte.

            tror du på spolarna ändå? Rackarns dyra är dom ju 1300 kr st.

            vad styr fuel cutten ?

            vid acceleration på halv gas går den upp till 7000 utan strul.

            // Joakim

            #230719
            Timzzon
            Deltagare

              fuel cutten styrs av laddet, ligger straxt över 1 bar.
              MAP sensor som spökar, eftersom du får fuel cut på fel ställe?

              jag har papper någonstans på hur man felkodar den själv, om du googlar så lär du nog hitta det också.

              #230739
              Joakim
              Deltagare

                Har lämnat in den på Bosch service center. De hittade fel på kamaxelgivaren och bytte den för många pengar.

                MEN felet kvarstår den vill inte varva, inga felkoder.

                Map sensor? ger den felkod?

                // Joakim

                #230724
                Rocco
                Deltagare

                  Hittat felet på bilen? Har exakt samma fel på min fast den orkar INGENTING går knappt att gasa utan att bilen hostar och rycker. Check engine lyser men slocknar så fort jag nuddar gasen.

                  #230720
                  Timzzon
                  Deltagare

                    MAP sensorn är bara till för fuelcutten och inget annat, den ger inga andra signaler till ECUn om vilket ladd bilen har.
                    Kan vara LMMen, har du provat att rycka den och sedan starta? (bilen dör om du rycker den när den är igång ;))

                    #230713
                    Ubermeister
                    Deltagare

                      Rocco: Kolla felkoder?

                      http://bbs.legacycentral.org/viewtopic.php?f=19&t=48510 Här är en med samma problem låter det som..

                      #230726
                      Rocco
                      Deltagare

                        Nja har som inte lyckats hitta några kontakter för diagnos på bilen,har nämligen 2 legacy turbo och den ena har 2 gröna kontakter som jag antar är till diagnos som hänger under brädan, och den här bilen jag håller på med verkar d inte finnas något alls?…blir galen…

                        #230727
                        Rocco
                        Deltagare

                          Han ger felkoder på 23-air flow sensor
                          44-duty solenoid valve wastegate control
                          45-atmospheric pressure sensor
                          31-throttle sensor. Och nu är juh bilen hemmapulad med så lite anorlunda är det..men slangarna/stålrören 2st som går ut till vänster om generatorn nere på blocket som ska gå till kolkanistern är pluggade. och laddtrycksstyrningen är borttagen ist sitter d en pysventil mellan wg och kompressorhus. Gör ingen skillnad med original laddtrycksstyrning heller.. och tändspolarna funkade på förra motorn så dom ska d inte vara nå fel på samma med lmm..Man kan få upp han i fart om man smyger på gasen men d e svårt,han lixom hugger och hostar så man slår huvet i rutan i stort sett. Fuelcut..men varför?

                          #230721
                          Timzzon
                          Deltagare

                            Prova att rycka en sak i taget och se om det blir skillnad någonstans.
                            Kan vara så att du har fått in skit i MAP sensor så den har fastnat i ”massor med ladd läge”

                            #230728
                            Rocco
                            Deltagare

                              drar jag ur lmm dör bilen,tps gör ingen skillnad. map sensor har jag inte testat..vet du typ på ett ungefär vart den sitter?

                              #230729
                              Rocco
                              Deltagare

                                Ett annat underligt fel är att bränslepumpen går konstant,slår jag på tändningen går den inte 5sek och slutar utan matar på tills jag slår av tändningen.

                                #230730
                                Rocco
                                Deltagare

                                  drar jag ur lmm dör bilen,tps gör ingen skillnad. map sensor har jag inte testat..vet du typ på ett ungefär vart den sitter?

                                  Kom på att en map sensor blir svår att hitta på en bil med luftmassemätare

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.