› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vinande ljud från turbon
- Detta ämne har 10 svar, 3,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2010 kl. 12:22 #24033
roadtip85
KeymasterTjo.
Har haft ett lite vinande ljud från motorn som jag nu tror mig lokaliserat till turbon.
Det låter betydligt mer när man kör lite hårdare. Tyder detta på att den är helt slut?Finns det någon man kan testa för att se om den är i uselt skick eller inte?
30 augusti, 2010 kl. 12:35 #208746specialized
DeltagareKolla så inloppslangen till turbon inte har spruckit, har den det så brukar turbon låta och ”vina” betydligt mer än normalt.
Drar den olja ? Ryker annorlunda ?
Ett annat sätt är väl att plocka ned downpipen och känna på det radiella glappet på turbinhjulet, är den slut så glappar det mer än normallt. Svårt att säga vad som är normalt, men det ska inte vara mycket spel…( Kullagrade turbos, ska inte glappa alls)
Att den glappar axiellt är normalt och säget inget om turbons kondition 🙂30 augusti, 2010 kl. 18:04 #208748kamikaze
DeltagareJag och brorsan hade ett vinande ljud som uppstod så fort man körde på laddtryck.
Det visade sig vara muttrarna till uppipen som hade vibrerat loss, kan va värt att kolla31 augusti, 2010 kl. 09:14 #208743roadtip85
KeymasterTack för tipsen. Ska kolla upp detta!
Men det låter mer även direkt efter man kört hårt, även om bilen puttrar på tomgång, men det kanske kan vara detta ändå…
Man hör även ljudet i någon/några sek efter man stängt av bilen om man lyssnar vid turbon. Den snurrar väl vidare lite när man stänger av?31 augusti, 2010 kl. 16:08 #208750Gilarski
DeltagareOm du har återcirkulerande dump så roterar turbon garanterat även när du stängt av eftersom den tillåts rotera även på tomgång med en återcirkulerande då denna ’läcker’ vid tryck under ~0,4 bar.
Tror inte turbon är kass, låter snarare som den snurrar väldigt lätt (ny turbo ?)
31 augusti, 2010 kl. 21:29 #208744roadtip85
KeymasterOm du har återcirkulerande dump så roterar turbon garanterat även när du stängt av eftersom den tillåts rotera även på tomgång med en återcirkulerande då denna ’läcker’ vid tryck under ~0,4 bar.
Tror inte turbon är kass, låter snarare som den snurrar väldigt lätt (ny turbo ?)
Jo jag förstår att den roterar ett tag när man stänger av motorn, men då kanske inte ljudet skulle vara så ”starkt” om det inte är något tryck osv…
Turbon är inte ny, tror den suttit på sedan ny. Ca 10k mil eller nåt. (Vet ej exakt eftersom den gått först i km, sedan miles och nu km igen)1 september, 2010 kl. 15:16 #208741Mats
DeltagareMin R har låtit ganska mycket ända sen jag köpte den. Ljudet har inte ökat och den ryker inte blått eller käkar olja så jag har satt det på kontot ”Det ska nog vara så”.
Kanske är nåt med turbon som sitter på våra bilar??2 september, 2010 kl. 06:59 #208745roadtip85
KeymasterMin drar inte heller olja eller blåröker. Ska kolla alla slangar och uppipe, men ser det bra ut så sätter jag väl den också på kontot ”det ska nog vara så” 😀
Tack för alla svar.
2 september, 2010 kl. 16:41 #208749Christian S
DeltagareMin drar inte heller olja eller blåröker. Ska kolla alla slangar och uppipe, men ser det bra ut så sätter jag väl den också på kontot ”det ska nog vara så” 😀
Tack för alla svar.
min va med sån tills för typ 2 månader sedan, sen ville den inte ladda mer än 0,9 till skillnad mot 1,5 som den hade laddat innan, kollade också allting och va även uppe hos per och kollade så att progravaran va som den skulle men hittade inga fel så jag körde med den så tills för typ 2 veckor sedan då jag fick ett ryck och verkligen började felsöka så jag skaffade en pysventil för att se om det gick att få upp laddtrycket på det viset men det gjorde det inte så jag ryckte bort slangen till wastegateklockan så att turbon ska ladda så mycket den bara kan men det vart fortfarande ingen skillnad för den laddade fortfarande bara 0,9 , då bestände jag mig för att plocka ner turbon och kika på den och det va ett hyfsat glapp i axeln så det va bara att börja leta efter en ny turbo.
2 september, 2010 kl. 17:17 #208742Mats
DeltagareJa då får man ju en ursäkt att handla ny turbo iaf… 😉
2 september, 2010 kl. 22:08 #208747Bodyshot
DeltagareOch vill någon ha en nästan ny STI turbo så har jag en liggandes hemma 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.