SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vinande ljud från turbon

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24033
    roadtip85
    Keymaster

      Tjo.
      Har haft ett lite vinande ljud från motorn som jag nu tror mig lokaliserat till turbon.
      Det låter betydligt mer när man kör lite hårdare. Tyder detta på att den är helt slut?

      Finns det någon man kan testa för att se om den är i uselt skick eller inte?

      #208746
      specialized
      Deltagare

        Kolla så inloppslangen till turbon inte har spruckit, har den det så brukar turbon låta och ”vina” betydligt mer än normalt.

        Drar den olja ? Ryker annorlunda ?
        Ett annat sätt är väl att plocka ned downpipen och känna på det radiella glappet på turbinhjulet, är den slut så glappar det mer än normallt. Svårt att säga vad som är normalt, men det ska inte vara mycket spel…( Kullagrade turbos, ska inte glappa alls)
        Att den glappar axiellt är normalt och säget inget om turbons kondition 🙂

        #208748
        kamikaze
        Deltagare

          Jag och brorsan hade ett vinande ljud som uppstod så fort man körde på laddtryck.
          Det visade sig vara muttrarna till uppipen som hade vibrerat loss, kan va värt att kolla

          #208743
          roadtip85
          Keymaster

            Tack för tipsen. Ska kolla upp detta!

            Men det låter mer även direkt efter man kört hårt, även om bilen puttrar på tomgång, men det kanske kan vara detta ändå…
            Man hör även ljudet i någon/några sek efter man stängt av bilen om man lyssnar vid turbon. Den snurrar väl vidare lite när man stänger av?

            #208750
            Gilarski
            Deltagare

              Om du har återcirkulerande dump så roterar turbon garanterat även när du stängt av eftersom den tillåts rotera även på tomgång med en återcirkulerande då denna ’läcker’ vid tryck under ~0,4 bar.

              Tror inte turbon är kass, låter snarare som den snurrar väldigt lätt (ny turbo ?)

              #208744
              roadtip85
              Keymaster

                Om du har återcirkulerande dump så roterar turbon garanterat även när du stängt av eftersom den tillåts rotera även på tomgång med en återcirkulerande då denna ’läcker’ vid tryck under ~0,4 bar.

                Tror inte turbon är kass, låter snarare som den snurrar väldigt lätt (ny turbo ?)

                Jo jag förstår att den roterar ett tag när man stänger av motorn, men då kanske inte ljudet skulle vara så ”starkt” om det inte är något tryck osv…
                Turbon är inte ny, tror den suttit på sedan ny. Ca 10k mil eller nåt. (Vet ej exakt eftersom den gått först i km, sedan miles och nu km igen)

                #208741
                Mats
                Deltagare

                  Min R har låtit ganska mycket ända sen jag köpte den. Ljudet har inte ökat och den ryker inte blått eller käkar olja så jag har satt det på kontot ”Det ska nog vara så”.
                  Kanske är nåt med turbon som sitter på våra bilar??

                  #208745
                  roadtip85
                  Keymaster

                    Min drar inte heller olja eller blåröker. Ska kolla alla slangar och uppipe, men ser det bra ut så sätter jag väl den också på kontot ”det ska nog vara så” 😀

                    Tack för alla svar.

                    #208749
                    Christian S
                    Deltagare

                      Min drar inte heller olja eller blåröker. Ska kolla alla slangar och uppipe, men ser det bra ut så sätter jag väl den också på kontot ”det ska nog vara så” 😀

                      Tack för alla svar.

                      min va med sån tills för typ 2 månader sedan, sen ville den inte ladda mer än 0,9 till skillnad mot 1,5 som den hade laddat innan, kollade också allting och va även uppe hos per och kollade så att progravaran va som den skulle men hittade inga fel så jag körde med den så tills för typ 2 veckor sedan då jag fick ett ryck och verkligen började felsöka så jag skaffade en pysventil för att se om det gick att få upp laddtrycket på det viset men det gjorde det inte så jag ryckte bort slangen till wastegateklockan så att turbon ska ladda så mycket den bara kan men det vart fortfarande ingen skillnad för den laddade fortfarande bara 0,9 , då bestände jag mig för att plocka ner turbon och kika på den och det va ett hyfsat glapp i axeln så det va bara att börja leta efter en ny turbo.

                      #208742
                      Mats
                      Deltagare

                        Ja då får man ju en ursäkt att handla ny turbo iaf… 😉

                        #208747
                        Bodyshot
                        Deltagare

                          Och vill någon ha en nästan ny STI turbo så har jag en liggandes hemma 😉

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.