SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vinande ljud i kupen vid 2500 rpm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Jimmy STI 2012
    Deltagare

Hej!

Har en Subaru STI 2012 och har börjat uppleva ett vinande ljud (vad jag upplever komma från framdelen av bilen, kanske inne från motorutrymmet).

Funderar om det kan vara turbo-vinande men inget jag har tänkt på under första året jag kört, vilket får mig att tro att det är ett nytt ljud. Ljudet kommer när man trycker på gaspedalen och slutar mindre än en halv sekund efter man släpper gasen OCH kommer i motorvägsfart i spannet runt 100-130 när man ligger runt i spannet runt 2500 RPM på 6:ans växel. Ljudet – vinandet/pipandet kommer direkt när man trycker ner gasen i detta intervall/motorvägsfart och slutar lika snabbt när man släpper gasen.

Intressant info är att detta EJ låter när bilen är kall, utan börjar dyka upp när bilen körts ett tag och motorn är varm. Inte heller något som låter när bilen står still frikopplad och varvas till 2500 RPM, utan primärt vid 2500 RPM under belastning i motorvägsfart på 6:an växel.

Vad kan detta vara? Kan det helt enkelt vara nått turboljud som uppkommer när turbon är varm och belastas i detta intervall? Eller kan det vara nått annat problem som jag bör kolla upp?

Stort tack på förhand!

Mvh
      Jimmy

Mumin
      Deltagare

Om sådan ny bil in med den på verkstaden. Kan vara något slang eller litet läckage som kommer när det blir varmt. Varit inne på service nyligen?!

Jimmy STI 2012
        Deltagare

Om sådan ny bil in med den på verkstaden. Kan vara något slang eller litet läckage som kommer när det blir varmt. Varit inne på service nyligen?!

Hej!

Den var inne på 1500 milsservice i somras, men har nu gått snart 2300 mil, så ett tag sedan den var på service, men då kanske det ändå är en idé att ta in den till återförsäljaren med denna beskrivning och att det då kanske skulle vara en slang eller dylikt som kanske kan orsaka ett sådant vinande/pipande? För visst känns det som att bör vara kopplat till till läckage/eller nån slang och inte transmission eller dylikt då det endast finns på visst belastning under visst varvalsintervall och inte konstant?

Ruben77
          Deltagare

Hej
            Min impreza wrx ss är precis likadan

Köpte min beg så ljudet fanns där från början så trodde de var ljud från turbon

Fick du någon lösning på om de var ett fel eller om det var som det skulle.

Sitrer med garanti kvar på min bil så om de e något fel kanske jag skulle bege mig till verkstad med min med.

Jimmy STI 2012
            Deltagare

Hej Ruben!

Så du har alltså samma problem/ljud i din!

Upplever du nått annat problem med bilen, eller den går bra i övrigt så det vinande ljudet är enda symptomet?

Hur länge har du haft bilen?

Mvh
              Jimmy

Hej
              Min impreza wrx ss är precis likadan

Köpte min beg så ljudet fanns där från början så trodde de var ljud från turbon

Fick du någon lösning på om de var ett fel eller om det var som det skulle.

Sitrer med garanti kvar på min bil så om de e något fel kanske jag skulle bege mig till verkstad med min med.

Ruben77
              Deltagare

Hej
                Allt annat verkar funka som det ska

Har haft bilen ca 1 månad o den har rullat 1500 mil

Har inget direkt att jämföra med då min förra bil hade 118 hk

Jimmy STI 2012
                Deltagare

Hej!

Ok så pass! Det är wrx version du har alltså.

Stämmer det att det är en 2.5 liter maskin med en 5 växlad låda? Vad är det för effekt i den?

Du hade ingen garanti kvar eller?

Jag har bokat tid för att få den kollad på. Huvudsaken är att det inte är nått ”fel” för ljudet kan man leva med även om det är lite störigt. Dock alltid lurigt när det kommer till ljud i bilar att beskriva det vid en kontroll.

Förresten, du upplever inte lite orolig tomgång när du står still i köer och AC:n är på?

Mvh
                  Jimmy

Hej
                  Allt annat verkar funka som det ska

Har haft bilen ca 1 månad o den har rullat 1500 mil

Har inget direkt att jämföra med då min förra bil hade 118 hk

Ruben77
                  Deltagare

En wrx ss har jag det är tydligen en Lättad o uppstyvat chassi o 265 hk

Jo jag har garanti kvar.

Märker ingen ojämn tomgång men alla bilar med acc som jag haft reagerar ju när kompressorn till acn slås till o från
                    Men inte så tomgången är otolig men man kan se det genom att varvräknaren skuttar till när kompressorn slår till ellet från beroende på att motorn får jobba mer eller mindre om kompressorn ska kyla eller inte.

dj_pelle
                    Deltagare

Hej. Är det bara på 6:an växel? För då borde det vara kopplat till transmisionen på ngt vis..

Simon.x
                      Deltagare

Hej Jimmy

I vilket mode kör du bilen på I .S .SS ?

Vad jag tycker på min så är 2500 för lågt för att köra på 6an i 100-130 km /t då transmisionen vill nog ha den på 5an i den hastigheten. om du är nere i 100 km/t

Då man tänker på att tomgång är ca 800 std denna kan dom stega upp i 25 steps 825. 850. 875. 900. osv

Bör nog ligga på ca 140-150 km/t på 6an

Jag kör på SS läget

Nej jag har inte hört detta på min men alla hör ju olika ljud

Vart köpte du din bil och vart har du servat denna ?

Bor du sthlm ?

Min har nu gått ca 650 mil (avställd under vintern) det blev gammel Volvon denna vinter 😉

//Simon

Ruben77
                        Deltagare

Mitt vinande ljud har tillgagit nu så lämnat in den
                          På subarus verkstad dom provkörde o tyckte inte det skulle låta då

Lämnade kvar bilen så skulle dom kolla på den på tisdag o åtrrkomma
                          Men dd veckade inte vara något problem allt skulle gå på garantin.

Jimmy STI 2012
                          Deltagare

Mitt vinande ljud har tillgagit nu så lämnat in den
                            På subarus verkstad dom provkörde o tyckte inte det skulle låta då

Lämnade kvar bilen så skulle dom kolla på den på tisdag o åtrrkomma
                            Men dd veckade inte vara något problem allt skulle gå på garantin.

Hej!

Berätta gärna vad de kom fram till så kan jag ha det som referens när jag lämnar in min!

Mvh
                            Jimmy

Ruben77
                            Deltagare

Det var lagren i växellådan

Jimmy STI 2012
                              Deltagare

Det var lagren i växellådan

Ojdå!

Men upplevde du detta ljudet i alla växlar?

Jag var förbi en återfölsäljare/verkstad idag och de åkte med och tyckte det bara vara turboljudet och trodde inte det var nån fara.

Jag upplever som sagt det här pipandet/vinandet primärt vid 6:an växel vid lätt gaspådrag vid 100-130. Vid runt 2500 rpm.

Hur upplevde du ditt ljud, var detta upplevt i olika växlar och i olika hastigheter?

Har de åtgärdat problemet nu med byte av lagerna? Hörs inte längre?

Stämmer att det är en 5-växlad låda du har in din wrx?

Mvh
                                Jimmy

Ruben77
                                Deltagare

Hej

5 växlad låda ja

Ljudet hördes bara på 5ans växel vid belastning i hadtigheter ca 100 o uppåt
                                  Hördes inget på andra växlar o turbon laddar ju faktiskt på alla växlar,
                                  Efter ett tag började det låta på 2ans växel med.

Började även låta vid motorbroms på min på 5an i ca 140 km
                                  Så testa att motorbromsa i ganska hög hastighet i utförsbacke
                                  Viner det då är det inte turbon.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.