SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vinande ljud i kupen vid 2500 rpm

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Ruben77
    Deltagare

den 17 juni ska ja få nya lager i lådan, hoppas problemet försvinner och att dom inte är slut efter 1700 mil igen, för då är min garanti på bilen slut.

eller får man garanti på ett garantijobb ???
      återkommer om det blev tyst med nya lager.

Jimmy STI 2012
      Deltagare

Hej

5 växlad låda ja

Ljudet hördes bara på 5ans växel vid belastning i hadtigheter ca 100 o uppåt
        Hördes inget på andra växlar o turbon laddar ju faktiskt på alla växlar,
        Efter ett tag började det låta på 2ans växel med.

Började även låta vid motorbroms på min på 5an i ca 140 km
        Så testa att motorbromsa i ganska hög hastighet i utförsbacke
        Viner det då är det inte turbon.

Hej Ruben!

Tog ditt tips och testade även att motornbroms i fart, men gav inget ljud då.

Ljudet jag upplever hörs som sagt ”bäst” i 6:e växel i 100-130. Bara man trycker lite på gasen ger det en typ av vinande/pipande ljud (väldigt likt turbobipen, men kanske lite mer lågfrekvent) – så känns ganska direkt när man bara precis trycker ner pedalen lite (utan nån jättestor belatsning i denna fart) och tystnar när man släpper gasen direkt.

För din del – slutade ljudet direkt när du släppte pedalen? Eller forsatte ett tag till efter att man släppt gasen?

För min del hörs det inte alls i 90, men 100-130 bara precis när gasen är lite nedtryckte och sedan när när man varar upp högre försvinner det (funderar på om det är resonans nånstans). Försvann ditt ljud när du kom upp över en viss hastighet på berörd växel, eller forsatte låte hela vägen när du varar upp i hastighetl?

Och absolut, återkom gärna också när det är bytt och berätta om du märker nån skillnad=)

Vi hörs!

Mvh
        JImmy

Ruben77
        Deltagare

ljudet uppkommer ungefär som du säger, men mitt ljud är mer mekaniskt o högre o frekvens (vassare) än turboljudet, turbo ljudet får man ju fram på min på iaf 3an o 4ans växel med men de e ett helt annat ljud.

återkommer när dom bytat o jag har testat, fick tid den 17e juni.

Jimmy STI 2012
          Deltagare

ljudet uppkommer ungefär som du säger, men mitt ljud är mer mekaniskt o högre o frekvens (vassare) än turboljudet, turbo ljudet får man ju fram på min på iaf 3an o 4ans växel med men de e ett helt annat ljud.

återkommer när dom bytat o jag har testat, fick tid den 17e juni.

Ahhh ok, men ljudet fortsätter låta även när du fortsätter öka i fart – och slutar så att säga inte när du kommer över en viss hastighet som 130/140 – utan fortsätter hela tiden på den växeln när du ått över en viss hastighet?

Dessutom lät det också när du motorbromsade, så om du kör med gaspådrag till 160-170 och släpper gas med berörd växel i för att motorbromsa, hör du fortfarande ljudet?

Jättebra, uppdatera gärna när de bytt=)

Mvh
            Jimmy

Ruben77
            Deltagare

I högre hastiheter äts nog det ljudet upp av vägljud mm

Så det är svårt att höra det
              Men upp till 140 hör man det tydligt sedan hörs det när man mototbormsar i högre hastigheter med dock avtar ljudet bju långsammare bilen rullar när man motorbromsar.

Ruben77
              Deltagare

Nya lager i hela lådan samt i fördelningslådan o nya drev på 5ans växel men missljudet är kvar.

Verkstaden skulle kontakta subaru o kolla vad dom skulle göra.

Det var inget normalt ljud iaf o de skulle inte vara där.

Ruben77
                Deltagare

nu har dom ev konstaterat felet på vxl lådan.

tydligen har dom haft problem med detta förr men min är första i Sverige,

tydligen så har dom haft problem med att lagrena inte sitter exakt mittemot varandra, blivit något fel vid konstruktionen av delen som lagrenna sitter fast i så det blir en liten brytning där o då slits dom fort samt att man får missljud i dom.

väntar på svar från Subaru om det gäller även min bil då den har annan växellåda än alla andra men tydligen har dom haft det här problemet sedan 1999 o fram till 2013.

Gystompa
                  Deltagare

nu har dom ev konstaterat felet på vxl lådan.

tydligen har dom haft problem med detta förr men min är första i Sverige,

tydligen så har dom haft problem med att lagrena inte sitter exakt mittemot varandra, blivit något fel vid konstruktionen av delen som lagrenna sitter fast i så det blir en liten brytning där o då slits dom fort samt att man får missljud i dom.

väntar på svar från Subaru om det gäller även min bil då den har annan växellåda än alla andra men tydligen har dom haft det här problemet sedan 1999 o fram till 2013.

Låter ju jäkligt märklit. Lager brukar vara i regel ipressade i hus alternativt påpressad på axlar.

Ruben77
                    Deltagare

men om husen (hålen) där lagrenna sitter inte sitter mitt emot varandra för att hålen är på fel ställe så blir det ju lite snett o då blir en brytning o då blir det missljud tydligen,

så förklarade verkstaden iaf, jag är inte någon bilmekar kille.

Ruben77
                      Deltagare

något fel där lagret på utgående axel sitter tydligen.

säger mig inte mycket.

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.