SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Vingen, gör den nån nytta?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15324
    MickeM
    Deltagare

      Just det… hur är det nu… förutom att det kan vara snyggt med
      en vinge i alla möjliga skepnader den finns i, så gör den ju mer
      än drar upp/bort smuts från baken och är i vägen i backspegeln…
      den trycker ner stjärten i backen! Men när gör den det? Hur mycket?
      Det beror givetvis på form och vinklar, men… nu e man ju på skoj
      lite nyfiken på lite kurvor, diagram, siffror osv om varför flera
      av oss har påkörda-människo-kroken där bak. 🙂

      #157631
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Vingar/spoilers på vanliga gatbilar plockar bort den naturliga lyftkraften som bilens kaross ger – luften som går över bilen har längre väg än den som går under, precis samma princip som gör att flygplan kan flyga. 🙂

        Det vi har på bakluckan ger enbart turbulens och minskar lyftkraften (och en sjujäkla massa ”drag” – den går tungt).

        /J

        #157632
        SecretAgentMan
        Deltagare

          I vårat fall är det mer design än hjälpmedel. 😀

          /J

          #157638
          moken
          Deltagare

            När jag hade min första impreza fick jag min prodrive sönderryckt av nån snäll person,och när jag sen körde utan i väntan på försäkringspengar så tyckte jag bilen vart väldigt instabil vid kraftigare inbromsningar i högre farter, tex efter en omkörning om man var tvungen att bromsa sej in bakom en bil pga möte.
            orginal vinge vågar jag inte uttala mej om dock.

            #157641
            STIred
            Deltagare

              >Just det… hur är det nu… förutom att det kan vara snyggt
              >med
              >en vinge i alla möjliga skepnader den finns i, så gör den ju
              >mer
              >än drar upp/bort smuts från baken och är i vägen i
              >backspegeln…
              >den trycker ner stjärten i backen! Men när gör den det? Hur
              >mycket?
              >Det beror givetvis på form och vinklar, men… nu e man ju på
              >skoj
              >lite nyfiken på lite kurvor, diagram, siffror osv om varför
              >flera
              >av oss har påkörda-människo-kroken där bak. 🙂
              >

              I vägen i backspegeln? Jag bara njuter :7 av att se vingen i backspegeln, speciellt när den börjar fladdra lite

              #157637
              MickeM
              Deltagare

                >I vägen i backspegeln? Jag bara njuter :7 av att se vingen i
                >backspegeln, speciellt när den börjar fladdra lite

                Hehe, jo, med original GT99-vingen så såg man inte nummerbrickorna
                på efterföljande bil. Jag bytte till 22B och då såg man inte lysena
                på efterföljande bil. Och nu när har jag STi5 så ser jag inte
                föraren… Får sitta som en puckad uggla. Så nästa vinge… då ser
                man inte blåljusen. Jäklars, får sätt den på taket. Å andra sidan
                tittar man lika lite i bakspegeln som på mätarna. 😀

                #157634
                Blocken
                Deltagare

                  >Hehe, jo, med original GT99-vingen så såg man inte
                  >nummerbrickorna
                  >på efterföljande bil. Jag bytte till 22B och då såg man inte
                  >lysena
                  >på efterföljande bil. Och nu när har jag STi5 så ser jag inte
                  >föraren… Får sitta som en puckad uggla. Så nästa vinge… då
                  >ser
                  >man inte blåljusen. Jäklars, får sätt den på taket. Å andra
                  >sidan
                  >tittar man lika lite i bakspegeln som på mätarna. 😀

                  *asg* Angenäma bekymmer 😉

                  /AB

                  Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

                  #157642
                  STIred
                  Deltagare

                    >>I vägen i backspegeln? Jag bara njuter :7 av att se vingen
                    >i
                    >>backspegeln, speciellt när den börjar fladdra lite
                    >
                    >Hehe, jo, med original GT99-vingen så såg man inte
                    >nummerbrickorna
                    >på efterföljande bil. Jag bytte till 22B och då såg man inte
                    >lysena
                    >på efterföljande bil. Och nu när har jag STi5 så ser jag inte
                    >föraren… Får sitta som en puckad uggla. Så nästa vinge… då
                    >ser
                    >man inte blåljusen. Jäklars, får sätt den på taket. Å andra
                    >sidan
                    >tittar man lika lite i bakspegeln som på mätarna. 😀

                    Brukar oftast vara tomt i min backspegel 😉 😀 förutom vingen förståss 🙂

                    #157639
                    b20mannen
                    Deltagare

                      >Brukar oftast vara tomt i min backspegel 😉 😀 förutom vingen
                      >förståss 🙂
                      Du borde prova att köra om lite ibland. 😛

                      Vingen är bra. Då får SBP-killarna nåt att koncentrera sig på, så dom glömmer allt det andra. 🙂

                      Jag tror inte vingen ger nån downforce att tala om på Imprezan. Men samtidigt så tror jag inte den bromsar så mycket heller.

                      Imprezan har ju ganska så laminär strömning runt karossen.
                      Jämför med EVOn, som har ganska mycket downforce, men samtidigt en hel del drag från vingen.

                      Men vingen styr definitivt om luften bakom bilen på ett fördelaktigt sätt.
                      Men det brukar oftast räcka med en gurneyflap på bakre takkanten eller bakpå bakluckan.

                      #157633
                      Strat
                      Deltagare

                        Hittade dessa siffror på track-challenge.com:

                        Kg lyft på bakaxeln i 200km/h:

                        GT: +11
                        STI: -12

                        VI: -14
                        VII: -8

                        #157644
                        tendency
                        Deltagare

                          Köp dig en kombi, så slipper du backspegelsproblemet 😉


                          Blåklumpen – Surahammars 2a skräck

                          #157635
                          jraberg
                          Deltagare

                            jag såg bilder och resultat(kan ta reda på vart om ngn är intresserad) där de kört 99-00 sedan-modellen med en massa ”tell tails”(visar luftströmningen) och där kunde man se att vingen Skulle varit bra, om den satt lite längre bak eller högre upp. ..
                            det är för mkt turbulens bakom bakrutan på imprezan för att orginalvingen ska göra ngn skillnad tyvärr:-(

                            Lägg dock märke till att original(GT-99/00) vingen är designad som en upp och nervänd clark-y vinge på ett flygplan så hade luften bara varit ren där så 🙂

                            Imprezan dvs 99-00 modellerna är inte direkt vad man kan kalla aerodynamiska, vilket de kom på antar jag och gav de nya modellerna lite mjukare former då det är bra på alla sätt utom de utseendemässiga(i mitt tycke)

                            MatsN har nog rätt, då vingen borde hamna bättre till på en sån.

                            Moken.. ditt problem du hade låter mer relaterat till bromsbalansen än aerodynamiken.

                            Mvh
                            Messerschmidt 😀

                            #157640
                            b20mannen
                            Deltagare

                              >Hittade dessa siffror på track-challenge.com:
                              >
                              >Kg lyft på bakaxeln i 200km/h:
                              >
                              >GT: +11
                              >STI: -12
                              >
                              >VI: -14
                              >VII: -8

                              Intressant.
                              Men trots att jag har en prodrivekopia bakpå min GT, så tror jag inte den ger så mycket tryck.

                              Nya STI-vingen är troligen mycket bra.

                              EVOVI har ju justerbar vinge. Jag antar att siffran -14 gäller för snällaste inställningen. För i läge fyra så stampar bilen med framvagnen när man kommer över cirka 160.

                              Min uppfattning är att Subaru GTn har bra strömlinjeform.
                              När man har kört med snö på bilen, så blir det kvar ett tunnt lager över hela bilen som inte blåser av, vilket visar att karossformen inte ”släpar” så mycket i fartvinden.

                              EVOVI däremot har inte samma jämna lager kvar efter lite körning.
                              Jag drar slutsatsen att det är mer turbulens runt EVOn.
                              Och det är ju känt att den har samma aerodynamik som en ladugårdsvägg. På gott och ont.

                              Bilarna är helt enkelt byggda utifrån två skilda koncept.
                              EVOn har mer downforce, men samtidigt massor av luftbroms.
                              Subarun är alltså mer lättdriven i höga farter, men tappar antagligen lite i kurvorna på grund av mindre marktryck.

                              Och Subarun har klart lägre tyngdpunkt än EVOn, men får därför flackare chassirörelser i kurvtagning.

                              Två helt olika koncept alltså.
                              Det man förlorar på gungorna, tar man igen på karusellerna.

                              #157645
                              Niklas
                              Deltagare

                                Och man ser tydligt i WRC tabellen vilken design som är den bästa. 😉

                                Skämt o sido, man kan tydligt se på designen av de två bilarna det du säger.

                                #157636
                                jraberg
                                Deltagare

                                  Japp gamla evon är åxå dålig i sin utformning(karossen)

                                  har åxå prodrive och nä, kommer ihåg att de kom fram till att det krävdes mkt högre vinge för att bli effektiv, löjligt hög faktiskt.

                                  OT.
                                  Kom på ett enkelt test såhär på vintern för de som är tveksamma.
                                  När det har snöat.. gör inte rent hela bilen(rutorna räcker) kör sen på motorväg ett tag och kolla sen hur det ser ut.
                                  Eller för er som bor söderut. Vattna bilen(tvätta)och se till at den är Blöt överallt utanpå, gör sen samma procedur med motorvägsåka..

                                  Om ”luft” passerar ska det inte finnas ngn snö/vatten där då den följer med ”luften” när den passerar.Dvs om vingen är effektiv, ja då kommer den vara Ren..

                                  Minsta lilla avvikelse som t.ex. vårt fina scoop förstör luften ända bak till vingen vid högre farter och man kommer se det genom att snön inte flyttar sig en tum bakom scoopet pga baksug(turbulens) detta skapar åxå ett motstånd som ju kan vara till nackdel att ha(om man gillar rattlås t.ex.)

                                  Haha, det här börjar likna en sån här låång diskussion som aldrig kommer ta slut(har sett en del, och alla om aerodynamik)
                                  edit. visserligen så pratar vi båda om samma sak inser jag efter att ha läst lite mer så det är nog ingen diskussion iaf.
                                  😀
                                  -JR står fast vid att Gc08 karossen har kass strömlinjeform(eller snarare inte effektiv form) men gillar den bäst ändå:D då det är wally:9
                                  bara för att förklara mig lite, För mig är en bil som har rätt strömlinjeform designad så att allt motstånd utnyttjas på ngt sätt som t.ex. på formel1 bilarna.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.