SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Vinterdäck + fälgar till STi

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    bageera
    Deltagare

Hej!

Står i begrepp att skaffa vinterdäck + fälgar och är lite nyfiken hur ni andra med STi:er har löst detta. Kör ni med orginal fälgarna? Om inte Finns det något speciellt märke/modell ni kan rekommendera? Skall man köra med alu eller plåt? Vad föredrar ni?
      Här nere i Malmö-trakterna är det ju allt som oftast endast snö 2 – 3 veckor om året, annars är det mest regn, slask o skit
      Några speciella däck som ni kan rekommendera för dessa förhållandena?

Själv är jag kluven, men detta är alternativen jag främst bollar med:
      1. Köra med orginalfälgarna som vinterfälgar + skaffar nya fälgar för sommardäcken.
      Är isf. sugen på Rota G-force eller Rota Tarmac II
      http://subydude.com/osc/product_info.php?cPath=21_158&products_id=382
      http://subydude.com/osc/product_info.php?cPath=21_158&products_id=259

2. Köra en budgetvariant o skaffar plåtfälgar(isf. vilka?) för vinterdäcken och fortsätter köra med sommardäck på orginalfälgarna.

Hur har ni löst detta ”problem”?

Tacksam för svar

Mvh
      Johan

p_ilis
      Deltagare

Tjena Johan,

Jag kör på orginalfälgarna med dubbat. Bor lite längra upp i landet och kommer förhoppningsvis prova på isen i vinter så det var därför det blev dubbat (NordFrost3 tror jag de heter).

Vet inte säkert men borde det inte vara ganska svårt att få på plåtisar uppepå Brembo-oken?

Mvh
        Peter

bageera
        Deltagare

Hej Peter!

Jo… Ibland bor man i helt fel del av landet…
          Vill också ha sjöisar o leka på!
          Jag har hittills alltid kört odubbat(205-50-16) på min GT. Jag tycker det funkar rätt bra här att hitta däck vars främsta styrka är att plöja genom regn o slask samt funkar på torr+kall+bar asfalt, och sen får man leva med att man inte har det där sista greppet när det väl är riktig snö o is. Iom att vi så sällan har vita vägar här så brukar jag iofs bara välkomna att det går mycket på tvären dessa dagar =)
          Angående plåtfälgar+brembook. Jo jag är rädd för att det inte funkar, men är nyfiken på om det är nån som vet. Annars blir det nog ett par hyper black Rota tarmac II till sommardäck o vinterdäck på orginalfälgarna.

Davve
          Deltagare

Hej!Står i begrepp att skaffa vinterdäck + fälgar och är lite nyfiken hur ni andra med STi:er har löst detta. Kör ni med orginal fälgarna? Om inte Finns det något speciellt märke/modell ni kan rekommendera? Skall man köra med alu eller plåt? Vad föredrar ni?Här nere i Malmö-trakterna är det ju allt som oftast endast snö 2 – 3 veckor om året, annars är det mest regn, slask o skitNågra speciella däck som ni kan rekommendera för dessa förhållandena?Själv är jag kluven, men detta är alternativen jag främst bollar med:1. Köra med orginalfälgarna som vinterfälgar + skaffar nya fälgar för sommardäcken. Är isf. sugen på Rota G-force eller Rota Tarmac II http://subydude.com/osc/product_info.php?cPath=21_158&products_id=382 http://subydude.com/osc/product_info.php?cPath=21_158&products_id=2592. Köra en budgetvariant o skaffar plåtfälgar(isf. vilka?) för vinterdäcken och fortsätter köra med sommardäck på orginalfälgarna.Hur har ni löst detta ”problem”? Tacksam för svarMvhJohan

hehe… du har bra smak.. Jag kommer att köra med orginal fälgarna nu i vinter, för att sedan köpa G- force fälgar till våren 🙂

m_thread
            Deltagare

Hej Johan

Jag bor i Stockholm, här kan det bli en del snö. Har på mina tidigare bilar kört med friktionsdäck, men blev tipsad om att köra med dubbdäck på STi:n.

När det gäller fälgar till STi -05 som jag har så är utbudet väldigt magert beroende på den något ovanliga inpressningen. Det som finns kostar dessutom en del pengar, iaf om man vill ha lättmetallfälgar, plåt vet jag inget om.

För mig blev det Advanti Sienna och Pirelli Carving 225/45 17″ med dubb.
              Advantifälgarna har ett ET som är något mindre än STI:ns orginal, så det är inte många millimeter (3mm :o) mellan framfälgarna och bromsoken…

Nu rasslar det gott när man kör på barmark 🙂
              Man får vara försiktig med gasen annars blir man nog av med dubben rätt kvickt tror jag. Nya dubbdäck på våt asfalt är förrädiskt halt…

/Fredrik – Väntar på lite snö nu

bageera
              Deltagare

Jo, G-forcefälgarna väcker visst ha-begär.
                Vad blir det för färg på fälgarna då för din del?

Jag tycker ”Gun Metallic” ser coolast ut på bild, men är rädd att det inte funkar på en röd bil(Kanske ser ut som om man har skruvat på vinterhjulen..), så det kanske blir ”Bronze” ändå.

bageera
                Deltagare

Hej Fredrik,

Tack för tipsen! Skall kolla dessa alternativ också, men just nu lutar det nog mest åt att satsa på rejäla sommarhjul och att jag kör vinterdäck på orginalfälgarna.

Hmm, och jag som börjat klaga över mina älskade Bridgestone RE070 =) Dom släpper som ett brev på posten så fort minsta vikt hamnar på yttersta tredjedelen, nu när det är svalt
                  och blött. Det går inte fort o säkert, men är stundtals rätt kul. Börjar nog bli dags att lägga undan dom för denna säsongen…

Tänkte flyga upp till Stockholm o hälsa på lite vänner, men det kanske hade varit roligare att ta bilen dit ändå för o få lite åka på snö…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.