SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Vinterdäcks bredd (tacksam för snabb svar)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    -Nordbo-
    Deltagare

Passar 205 eller 215 bredds däck på Sti’s orginalfälgar? eller blir det för spett?

ju smalare vinterdäck desto bättre, visst?

Lefty
      Deltagare

Vilken årsmodell har du ? 05 > har ju lite bredare fälgar.

Skulle faktiskt ha valt 205orna som du själv påpekar – smalare = bättre 🙂 Dock övervägt lite bredare om du har 8″ breda fälgar.

Rallyrille
        Deltagare

Passar 205 eller 215 bredds däck på Sti’s orginalfälgar? eller blir det för spett?ju smalare vinterdäck desto bättre, visst?

Man ska ha ganska breda sulor även på vintern faktiskt.
          smala däck är en fördel när man kör fulldubbat, då det är dubbarna som greppar. Men vanligtvis så gäller det på vintern som på sommaren, att ha så mycket gummi mot körytan!
          Själv körde jag 300 mil i fjol på friktionsdäck i dimensionen 225/45-17, fick med dom när jag köpte bilen. Ska byta ut dom mot dubb i år då jag ofta kör till jobbet tidigt på morgonen..
          Så jag föreslår 225!:)

Toxicator
          Deltagare

Passar 205 eller 215 bredds däck på Sti’s orginalfälgar? eller blir det för spett?ju smalare vinterdäck desto bättre, visst?

Jag kör med vinterdäcken på orginalfäljarna på WRX -05:an.
            17″ 215/40 om ja inte missminner mig. (dubbfria)

Det fungerar alldeles utmärkt kan ja lova.

Lefty
            Deltagare

Man ska ha ganska breda sulor även på vintern faktiskt.smala däck är en fördel när man kör fulldubbat, då det är dubbarna som greppar. Men vanligtvis så gäller det på vintern som på sommaren, att ha så mycket gummi mot körytan!Själv körde jag 300 mil i fjol på friktionsdäck i dimensionen 225/45-17, fick med dom när jag köpte bilen. Ska byta ut dom mot dubb i år då jag ofta kör till jobbet tidigt på morgonen..Så jag föreslår 225!:)

Att man skulle ha brett även på vintern vill jag inte hålla med om iaf. Smalt = bättre grepp på vintern 😉

/A – Hade gärna haft 185or om de hade gått.

rallymarkus
              Deltagare

jag kör på 205:or på min sti iaf men jag har ju lite smalare fälgar än 05 o uppåt.
                då e de nog 215 som gäller
                vinter = så smala däck som möjligt

locko99
                Deltagare

vinter = så smala däck som möjligt

Vet inte vart ni bor! Men jag bor 10mil nedanför göteborg.

Så 90% av vinter består av + grader och ingen snö…

Så man får väl överväg? Som sakt 90% av vinter är breden viktigt för mig…vill ju ha grepp då…dom andra 10% så får man halka omkring på snön å anpassa farten efter däcken.. 😉

//Martin

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.