SSC Allmänt snack Allmänt småprat Vintersulor på nyare sti?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    p_ilis
    Deltagare

Tjena,

Tänkte inhandla nya vinterdäck till pärlan. Skulle helst av allt vilja ha dubbat men verkar inte vara så vanligt i dimension 225/45-17. Fick pris på 4 st. Hacka4. Ca. 3500 kr/st 😮

Kör alla med orginalfälg på dubbfritt här?

/Peter

Larry
      Deltagare

Japp, kör dubbfritt på orginalfälg… ser inte klokt ut med det funkar! Har aldrig haft några problem med att köra dubbfritt heller, gick alldeles utmärkt på isbanan förra året! 😀 (beror kanske på vem man jämför med… men för att vara dubbfritt!)
        Naturligtvis är dubbat bättre med det för ett jäkla liv och man kan inte åka till tyskland på vintern! 😛
        /Larry

p_ilis
        Deltagare

Vad kör du för däck då? Pris? Funderar skarpt på dubbfritt jag också! 🙂 Bor du i stockholmsområdet eller längre söderut?

jeppe
          Deltagare

Vad du än väljer så köp 205/50/17
            Om du ska ha dubbfritt så kolla in http://www.dackonline.se

Larry
            Deltagare

Mina är ett par år nu… har inte koll på priser idag. Syftar mest på principen dubbat/odubbat.
              Japp, bor i Stockholm… vilket oxå gör att den värsta vintern inte är så lång att man vill köra med knaster i hjulhusen under hela den perioden man _måste_ ha vinterdäcken på.
              Håller iofs med föregående talare att det är så mycket vackrare med 17″! (intressant profil på dom tassarna?!) Men på vintern kör iaf jag hellre med lite mera fluff (=16″) och sparar mig till sommaren då det är 18″ som gäller 😀

jeppe
              Deltagare

Problemet är att det inte får plats 16 på STI:n
                utan det är 17 som gäller och däcken ska ju vara så
                smala som möjligt så den bästa dimensionen är 205/50/17
                Jag kör också dubbfritt funkar klockrent även på sjöis

dlehtihet
                Deltagare

Hej Peter,

Låter väldigt dyrt med 3500 per däck. Jag köpte en uppsättning Yokohama dubbade i dimensionen 225/45/17 tillsammans med en uppsättning advanti racing fälgar till STI:n genom Skanstulls däck och fick ett kanonpris av Johan där (som ägde en STI tidigare själv). Hör med dem vetja, de kan säkert hjälpa dig till ett bra alternativ.

M v h

Danne

>Tjena,
                  >
                  >Tänkte inhandla nya vinterdäck till pärlan. Skulle helst av
                  >allt vilja ha dubbat men verkar inte vara så vanligt i
                  >dimension 225/45-17. Fick pris på 4 st. Hacka4. Ca. 3500 kr/st
                  >:o
                  >
                  >Kör alla med orginalfälg på dubbfritt här?
                  >
                  >/Peter

p_ilis
                  Deltagare

Nu är det fixat. Beställde Nordfrost-3 från Gummihuset för 6400:- + frakt (200). Enligt auto motor sport skulle det inte vara så farligt med 225 i bredd. Lite större risk för ”slaskplaning” bara så nu får vi se hur det går.. 🙂

jeppe
                    Deltagare

Jag skulle inte äns köra på 205 om det gick med smalare
                      Det var bara ett hett tips !
                      Rallyåkarna har ju knappast fel !

p_ilis
                      Deltagare

205 är nog det smalaste som skulle gå på orginalfälg och de enda jag hittade i 205-bredd (205/50-17) var Hacka4 som kostade över 9k för fyra. Stockholm har ju trots allt inte allt för mycket snö/is heller. Så tänkte jag iaf 😉

jeppe
                        Deltagare

Nej det vet jag 205 i 17 är det smalaste så länge man kör
                          orginalbromsar men även i Stockholm kommer snö och då kommer du
                          att flyta ovanpå den !
                          Dubbfritt är annars ett mycket bra alternativ funkar utmärkt
                          för mig både i Stockholm och Dalarna och dubbfritt i 205/50/17
                          är väldigt biligt börjar på ca 1100 och uppåt.
                          På min GT så böt jag från 205 på orginalfälg till 185/65/15
                          (båda dubbfria) och det blev en grym skilnad i kontrol mm

Jag menar mer som man bäddar får man ligga !
                          och risken att åka av vintertid med så breda däck ökar kraftigt;(

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.