Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Jag fick en inbjudan till VIP-visningen av nya Forester av min bilhandlare Risbergs Bil AB i Täby. Jag kom några minuter över 18:00, och då hade redan en uppsjö med hugade Subaru entusiaster letat sig dit. Dagen i ära så bjöds man på fyra olika tårtor samt bulle, Cider och kaffe…det satt som en smäck ska jag villigt erkänna :).

Den nya Foresten föll mig helt klart på läppen. Den har blivit rejälare på något sätt, och kommer nog helt klart att konkurrera med Outbacken om en del kunder.

Provkörningen blev en XT, som är en välutrustad turbo bensinare med CVT-automatlådan. Detta är väl den av modellerna som jag personligen är mest intresserad av. Jag vill gärna ha lite utrustning, knuff i motorn och automat och det hade alltså XT:n. Instrumentering och reglage såg väldigt proffsiga ut, och kändes modernare än i min Outback. Det lilla jag lyssnade på bilstereon så tyckte jag att den lät helt ok och bättre än den McIntosh som min Outback är utrustad med. Blinkersen hade det där automatläget som resulterar i 3 blinkningar bara man rör spaken åt något håll. Det kändes som en bra funktion, och jag är nästan sugen på att komplettera min Outback med detta då det finns som ett (dyrt) tillbehör :).

XT:n kändes väldigt rapp och kvick och upplevs som en mindre bil än Outbacken från förarplatsen. Fjädringen kändes stummare än Outbacken som ju är lite gungig, så den är helt klart “sportigare”. Jag provkörde Honda CVR för något år sedan, men detta måste jag säga kändes betydligt bättre och roligare. Hondan hade ju dock bara 150hk, och kändes otroligt seg…vilket alltså inte Forester XT gjorde. CVT-lådan är ju lite annorlunda än min egen 5-stegade automatlåda, men det fungerade helt ok men kräver troligtvis lite tillvänjning för att utnyttja den på rätt sätt.

Summerat så ger Forester XT en positiv upplevelse. Den är “lättfotad” och lite busig. Den har ett antal finesser och utrustning som jag saknar på min Outback, och för de som gillar terrängkörning kommer nog att älska den :).

Det känns helt rätt att Subaru släpper denna modernare variant av en SUV med en motor som matchar utseendet. Vem vet om det kan bli en sådan här goding i framtiden ;).

Stort tack till Risbergs Bil för inbjudan, fika och provkörning :).

Janne248
      Deltagare

Trevligt Mats!
        Själv var jag och Larsa på mats Bilar i Borlänge och kikade på 2.0D och 2.0 bensin. Ingen Turbo fanns till hands.
        De bjöd på smörgåstårta, Fanta/Coca Cola/Loka och godis. Regionschef Norr (Peter Holm) från Subaru Nordic var på plats. Trevlig tillställning.

Andersson
        Deltagare

Var på Smålands Motor i torsdags, dom hade alla modeller men det va bara diesel man fick provköra för XTn stog i hallen. Dom bjöd på rå fisk i alla former som man fick äta med pinnar….tror det kommer från Japan 😉
          Blev grymt imponerad av bilen riktigt skön att köra.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.