SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vitt tändstift

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    RK
    Deltagare

Undrar om det är någon som vet vad det är som orsakar att ett stift på min GT har blivit vitt? det är endast ett av dem som är annorlunda, de andra 3 är fint bruna. Det är cylinder 4 som det gäller, alltså den som är närmast föraren. Är detta något som jag borde kolla upp?

Gilarski
      Deltagare

De två övre såg fina ut. Den nere till vänster tyder på att du har för dåligt med soppa in i förbränningsrummet. Den nedre högra tycker jag ser lite fet ut men ingen direkt fara enligt mig.

Bränslets uppgift, utöver att antändas och frigöra energi, är att kyla förbränningsrummet. Om du inte får tillräcklig kylning kommer
        temperaturen öka därinne, vilket får två obehagliga effekter:

1. Risken för okontrollerad antändning av bränslet ökar, dvs. knackning
        2. Kolven blir varmare varpå den sväller, slutligen nyper den i fordret

Anledningen till att den går lite torr kan bero på många saker, såsom att spridaren inte öppnar ordentligt, är skitig eller rent av bränsletrycket är för lågt. Pinsamt nog vet jag inte vilken cylinder som ligger sist i fuelrailen (som är seriekopplad) men tror det är 3’an. 😮

RK
        Deltagare

Jo men frågan är då var man ska börja kolla, det lockar inte precis att plocka bort spridarna som dessutom är rengjorda och testade för inte så länge sedan. Undrar om det är så farligt som det ser ut, det finns de som menar att det inte är så farligt med lite vitt stift.

Bränsletrycket skulle man kanske kolla det är iaf. inte så stort projekt.

Förövrigt kör jag med bredbandslambda och dubbla knocklink sensorer och det har sett helt normalt ut.

Gilarski
          Deltagare

Jo men frågan är då var man ska börja kolla, det lockar inte precis att plocka bort spridarna som dessutom är rengjorda och testade för inte så länge sedan. Undrar om det är så farligt som det ser ut, det finns de som menar att det inte är så farligt med lite vitt stift.

Bränsletrycket skulle man kanske kolla det är iaf. inte så stort projekt.

Förövrigt kör jag med bredbandslambda och dubbla knocklink sensorer och det har sett helt normalt ut.

Hmm, ok. Om du bottnar spridarna så räcker inte bränslet till och då spelar det ingen roll att de är rengjorda och testade. Börja med att kolla bränsletrycket samt återkom med spridarkapacitet, ladd, samt om den är mappad osv.

Adam K
            Deltagare

3an är sist på OEM fuel rail, åtminstone på gc/gf8.
              Och 3an är alltså den närmst turbon, så inte nog med att den har störst risk att gå snålt och att soppan hinner bli varmast på vägen till den cylindern, soppan kan bli *ännu* varmare pga att den passerar över grenröret/uppipen och alldeles intill turbon också…

RK
              Deltagare

Hmm, ok. Om du bottnar spridarna så räcker inte bränslet till och då spelar det ingen roll att de är rengjorda och testade. Börja med att kolla bränsletrycket samt återkom med spridarkapacitet, ladd, samt om den är mappad osv.

Original GT 99, endast 3 tums från turbon, motorn rasade för några år sedan och då lyfte jag i en renoverad motor med smidda kolvar samt gick genom allt runtom motorn och bytte det som var slut + testade och rengjorde spridarna. Bytte också LMM och Lambda eftersom jag misstänker att raset berodde på Lmm.

Tändkablarna är en sak som jag kanske borde mäta igen, gjorde det då jag bytte motor och då var de bra men det kan iofs. ha ändrat.

En sak som skall tilläggas är att raset var på cylinder nr. 2 alltså den som är längst fram på förarsidan. Har endast kört ca. 10 000 km sedan renoveringen.

Börjar nästan misstänka LMM igen, får nog ta och byta till ett annat sprut så att man slipper den jäveln.

3an är sist på OEM fuel rail, åtminstone på gc/gf8.
                Och 3an är alltså den närmst turbon, så inte nog med att den har störst risk att gå snålt och att soppan hinner bli varmast på vägen till den cylindern, soppan kan bli *ännu* varmare pga att den passerar över grenröret/uppipen och alldeles intill turbon också…

Precis, 3an är sist, det märkliga är att det är den som är först som går snålast på min verkar det som.

Gilarski
                Deltagare

LMM borde inte påverka ett enstaka stift. Långskott, cylinderna är den som är kallast på grund av sin placering, vilket medför att mer syre kommer in när kolven åker ned och suger luft. Överskottet på syreatomer jämfört med övriga gör att just den cylindern går lite snålare. Alternativ 2 är att insuget har nåt kraffs i luftvägen som bidrar till att mera luft kan dras in jämfört med de 3 övriga.

OM det är förhöjt bränsletryck så kan spridarna få svårare att öppna, varpå detta då påverkar framförallt spridaren i just den cylinder som nu har ett vitt stift av nån anledning.

RK
                  Deltagare

LMM borde inte påverka ett enstaka stift. Långskott, cylinderna är den som är kallast på grund av sin placering, vilket medför att mer syre kommer in när kolven åker ned och suger luft. Överskottet på syreatomer jämfört med övriga gör att just den cylindern går lite snålare. Alternativ 2 är att insuget har nåt kraffs i luftvägen som bidrar till att mera luft kan dras in jämfört med de 3 övriga.

OM det är förhöjt bränsletryck så kan spridarna få svårare att öppna, varpå detta då påverkar framförallt spridaren i just den cylinder som nu har ett vitt stift av nån anledning.

Det där med att Lmm inte påverkar ett enstaka stift borde nog vara möjligt, då den rasade sist så var alla kolvar och stift rätt så fina förutom nr 2 som var helt sönder spikad.

Kom på en sak, för några veckor sedan då bilen startades upp efter att ha stått stilla en vecka så hände något med en bränsle slang så det sprutade bensin över hela motorn, som tur var hade jag huven öppen så jag hann bara ha igång den ca en minut innan jag vred av och den har inte varit igång sen dess, kan stiftet hinna bli vitt på bara minuten? för den borde ju egentligen ha gått snålare då eftersom det läckte ut en jävla massa bensin(det sprutade ungefär som det gör om du klipper av slangen medan den är igång).

Gilarski
                    Deltagare

Tycker inte 1 minut skulle påverka färgen så mycket. Det där med att luften är kallar i cylinder 2 håller nog inte, för då skulle ju alla subbor ha samma problem 😮

Du skulle kunna testa att byta plats på två spridare och se om detta påverkar stiftens färg. Ta den med vitt stift och så den som är enklast att plocka av. Jag kan tyvärr inte spontant komma på nån annan bra anledning till varför den går lite torrare än de övriga 🙁

Gilarski
                      Deltagare

Kolla bränsletrycket, för om det nu är den cylinder som ligger först i kedjan så är trycket som högst där, och i värsta fall har spridaren svårt att öppna varpå den går torrt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.