- Detta ämne har 20 svar, 2,040 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av Bubben.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2015 kl. 10:53 #277820KoffeKeymaster
Jag lär hoppa över körningen imorgon också tyvärr. Nånting är trasigt, som det heter 🙂 (minsta gupp så lever det om nåt *#%$ från bakre hjulupphängningen. Låter som om en fjäder är av eller krängaren lossnat (tänk metallstång som slår). Ser inget uppenbart men har inte hissat bilen än. Hur som så lär jag inte hinna felsöka och laga inför morgondagen….)
8 september, 2015 kl. 13:20 #277832IggeDeltagareJag har rätt fullt upp jag med. Så risken finns att jag inte hinner
Skickat från min D5803 via Tapatalk
8 september, 2015 kl. 13:36 #277836BubbenDeltagareJag är taggad på att åka imorgon och jagar tid. Dock så undrar jag om det krävs något särskilt för att få köra bana. Jag kör ju orginal rakt igenom än så länge, alltså även däck och bromsar. Jag har hört att man behöver ha nybytt bromsvätska eller någon speciell vätska för att få köra. Stämmer detta eller är det något annat man bör tänka på fixa innan man åker bana? Hjälm bör man ha med sig vad jag förstår.
8 september, 2015 kl. 15:51 #277826JommieDeltagareKrav är: heltäckande kläder (Inga shorts/t-shirt), handskar och självklart hjälm.
Sen ska det inte finna några lösa grejor i bilen så det får du lyfta ut innan du ska köra. Sist kan det vara en liten besiktning där man kollar just lösa delar/batteri och så. Om du behöver ha nybytt bromsvätska är det faktisk bara du som kan svara på.
Bromsvätska tar åt sig vatten över tid. Hur mycket beror på väder och inte minst hur du kör. Kört mycket och hårt, med varma bromsor som resultat – så är det bra med ett byte. Samma om du kört på samma hela vinteren, och skal köra bana på sommaren.
För en lagom hobby-åkare räcker det nog med byte vårt, och höst.8 september, 2015 kl. 20:34 #277821KoffeKeymasterByta bromsvätska 2ggr per år låter overkill för lite hobbykörning tycker jag? Fast better safe than sorry iofs 🙂
Jag byter varje vår så den är fräsch till sommarens lek, det får räcka 🙂
Men precis som Jommie säger så tar bromsvätskan upp fukt vilket sänker kokpunkten. Risken är alltså att bromsvätskan kokar om man nöter bana. Är det första gången du kör bana så skulle jag rekommendera dig att ta det lugnt och känna på bilen. De flesta gatdäck brukar inte klara så många varv innan de blir överhettade och hala ändå, Så risken att du överhettar bromsarna minska ju sämre däck du har, liksom 🙂
På tal om däck så håll koll på slitaget. Ser du att det slitit långt ner på kanterna så prova att gå upp lite i däckstryck. Gatdäck har veka stommar och “viker” sig lätt på banan. Högre tryck ger stabilare stomme men ofta lite sämre grepp istället. Man brukar få labba lite.Angående heltäckande klädsel så får det inte vara syntet. Normalt brukar vara jeans och långärmad bomullströja.
Viktigast av allt: Ha kul 😀
Lycka till!
8 september, 2015 kl. 21:35 #277837BubbenDeltagareTack för alla uträtade frågetecken! Jag hinner inte fixa allting till imorgon tyvärr då jag vill byta vätskan, men jag satsar på den 23 istället!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.